A nagyszabású beruházásban szerepet vállal a Horváth Építőmester, a Duna Aszfalt, a Kelet-Út és a Békés-Vill is.
A vízügyi infrastruktúra fejlesztését szolgáló projekt kezdődik az Európai Unió és a magyar állam 5,6 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásával a Tisza-völgyben; a várhatóan 2023. november végére elkészülő beruházás hozzájárul az árvízi biztonság növeléséhez a térségben - jelentették be a napokban Szolnokon.
A projekt az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF), a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kötivizig) és a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kövizig) konzorciumában valósul meg. Lovas Attila, a Kötivizig igazgatója a beruházás részleteiről elmondta:
mintegy 48 kilométernyi szakaszt fejlesztenek, ezek egy részén az árvízvédelmi töltés szilárdságát, teherbíró képességét javítanák.
Az igazgató felsorolta még: a Kötivizig Karcagi Szakaszmérnökségét érintően elkezdődik az Apavára új védelmi központ és a karcagi gépszín építése, valamint a Gástyás II. szivattyútelep rekonstrukciója – ezt a három projektet a közbeszerzési adatok szerint a Horváth Építőmester Zrt. kivitelezi. A fejlesztés magában foglalja a dízelüzemű telep "elektromosítását" is. Ezzel jelentősen nő a belvízi biztonság, továbbá a nyomócsőhálózat átalakításával a Gástyási öntözőcsatorna kapacitása. Mindezekről korábban már külön cikkben is beszámoltuk.
A szolnoki Védelmi Osztag Telep kiemelten fontos logisztikai bázis, ahol új raktárépületek létesülnek, így lehetővé válik a védelmi gépek és eszközök szakszerű tárolása, állaguk megóvása, ezeket a Kelet-Út Kft. kivitelezi. Ezt a célt szolgálja a Kötivizig működési területén lévő Hosszúfok II. szivattyútelepen felépülő csarnok is, amely hosszú távon megoldja a hordozható szivattyúk elhelyezését is. Itt a Békés-Vill Kft. dolgozik.
A projekt része a Kötivizig Szolnoki Szakaszmérnökség területén lévő, hetvenes években épült tiszaligeti árvízvédelmi központ felújítása, átalakítása is, ahol a munkában részt vevő szakembereket tudják majd elszállásolni, itt szintén a Kelet-Út Kft. vállalta el a kivitelezést.
Mindemellett a közbeszerzési adatok szerint a Duna Aszfalt Zrt. vállalta el a kapcsolódó eljárásban az érintett területen a szivattyútelepek védekezési útjainak építését: ezek nem feltétlenül a fent említett projektekhez kapcsolódnak, hanem más létesítményekhez; összesen 13 helyszínen szerződtek ebben a részprojektben infrastrukturális fejlesztésre.
Láng István, az OVF főigazgatója arról beszélt, hogy az árvízszinteknél és az aszálynál is rekordok dőltek meg az utóbbi húsz-huszonöt évben. A becslések szerint 1300-1600 milliárd forint az idei aszálykár a nemzetgazdaságban, de a vízigényeket ki tudták elégíteni - jegyezte meg. Felidézte, hogy az 1935-ös aszály után a mai áron 2500 milliárd forint értékű volt a kár, ezután indult az öntözés fejlesztése az Alföldön is.
Beszámolt arról is, hogy az éves aszálykár átlagosan mintegy 400 milliárd forint, a nagy árvízkár évente átlagosan mintegy 50 milliárd forint, a belvízkár átlagosan évente 20-30 milliárd forint közötti. Hozzátette: tavaly sikerült a védekezésnek "egy újabb lábát" megépíteni, ez az aszálykárelhárítás, amelyet idén már alkalmazni is kellett, hiszen számos helyen kellett pótlólagos szivattyúzást elrendelni a vízigények kielégítése érdekében.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.