A tetőcserépgyártó hazánkban egyedülálló fejlesztése mellett erdélyi gyárépítéséről, a lakásépítési hullám hatásairól és új termékeiről is beszámolt keddi sajtótájékoztatóján.
Bár 2016 nem volt könnyű év az építőipar számára, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. mégis pozitív eredményekről és számos új fejlesztésről adhatott hírt, melyeket Gódi Attila, a Terrán ügyvezető igazgatója ismertetett kedden Budapesten.
Elmondása szerint 48,8 millió darab cserép legyártása mellett a cégcsoport összesített árbevétele 2016-ban elérte a 10 milliárd forintot. A CSOK és a kapcsolódó intézkedések hatására növekedési pályára állt a lakásépítési piac, s az itt jelentkező igényekre a Terrán a válság évei alatt végrehajtott fejlesztéseinek köszönhetően jobban tudott reagálni: 19 százalékos növekedést ért el 2015-höz képest, és 31,4 százalékos piaci részesedéssel piacvezető.
Mivel a Terrántól 2016-ban 5 és fél millió darab cserepet vásároltak Romániában, ésszerű döntésnek tűnt a cég számára, hogy a Magyarországról történő szállítmányozás helyett új gyárat építsen a területen, ahogy néhány évvel ezelőtt Szlovákiában is tette. A választás a Kolozsvár vonzáskörzetében található Aranyosgyéresre esett, ahol már gőzerővel zajlanak a munkálatok. Nyáron a gyártás is elindul majd, méghozzá akár 10 millió darab/év kapacitással.
Gódi Attila azt is megosztotta, hogy a többi építőipari céghez hasonlóan a Terrán is küzd az iparilag képzett munkaerő megtalálásával, különösen a kunszentmiklósi gyár térségében, ahol sok az „elszívó” erejű fejlesztés. Azonban Erdélyben a magyarországi viszonyokhoz képest könnyebben tudtak megfelelő embereket toborozni. Ebben az aranyosgyéresi plébános is a segítségükre volt, aki – kérésükre – az egyik mise után a gyülekezet figyelmébe ajánlotta a magyar cég településen épülő új üzemét. Ajánlása telitalálatnak bizonyult, mivel ezt követően néhány héten belül befutottak az új kollégák.
Persze nem lehet mindig a plébánoshoz fordulni, s a régóta várt piaci élénkülés árnyoldala sok építőipari cég, így a Terrán életében is a többműszakos munkarend bevezetése volt. A szakképzett, tapasztalt munkaerő felhalmozott tudására márpedig nagy szükség van, ezért jó hír, hogy az unalmas, repetitív vagy veszélyes munkák elvégzése helyett a jövőben más munkaterületeken aknázhatják majd ki értékes tapasztalataikat.
Ennek oka, hogy áprilistól négy ipari robotot állítanak munkába a bólyi gyárban. A német KUKA Robotics által szállított robottechnológia garantáltan optimális anyagfelhasználást és precíz mozdulatokat jelent majd az idomcserepek gyártásában. Az úgynevezett kollaboratív, azaz könnyen tanítható robotok végzik majd például a szellőzőcserepek ragasztását, és a cserepek csomagolásában is alkalmazzák őket. Gódi Attila elmondása szerint a jól automatizálható munkákra kiválóan alkalmas ipari robotok megtérülési ideje évek helyett már hónapokban mérhető.
A Terrán legnépszerűbb terméke 2014-es piacra dobása óta a könnyített kivitelű Synus tetőcserép, ettől függetlenül a többi termékét sem hanyagolja el. Az 1998 óta forgalmazott, 260 millió darabban legyártott Danubia cserepet (amellyel számításaik szerint százezer tetőt burkoltak be) két évig tartó tervezési munka során modernizálta. Ennél fontosabb innováció azonban a Terrán életében, hogy idén teljesen új cseréppel is bővíti termékkínálatát: egy hét múlva, a Construma építőipari szakkiállításon mutatják majd be a ClimaControl felületkezelésű cserepet.
A ClimaControlt azoknak ajánlják, akik védekezni szeretnének a nyári forróság ellen, ugyanakkor az energiatakarékosságot is szem előtt tartva csökkentenék a klímahasználatot. Az új cserép segítségével igazoltan akár 10°C-kal alacsonyabb a hőmérséklet a tető alatt a hagyományos Terrán tetőfedőkből készültekhez képest.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.