Hazánk egyik legfontosabb műemlékének rekonstrukcióján közösen dolgozik a WHB, az Épkar és a Laki. Az épületre tavasszal kerülhetnek fel az állványok, addig bontások zajlanak a belső térben.
A tavaly szeptemberi szerződéskötés óta jól halad az Operaház felújításával a W-É-L Opera Konzorcium, melynek tagjai a West Hungária Bau Kft., az Épkar Zrt. és a Laki Épületszobrász Zrt. Lapunknak az Épkar Zrt. építésvezetője számolt be a felújítás előrehaladásáról. Hangsúlyozta, hogy az épületen belül nincsenek élesen szétosztva a munkaterületek, szervesen csatlakoznak egymáshoz a konzorcium tagjai a 2019-ig tartó felújítás során.
Az Operaház projektben a legnagyobb szerepet a teljes körű gépész- és elektromos felújítás kapja, mely szakágakban a teljes bontás után korszerű technológiákkal történik újjáépítés. Építészeti tekintetben műemléki munkák, homlokzatrestaurálás, a homlokzati díszvilágítás kiépítése és a közönségforgalmi mosdók felújítása képezik a munka részét. Az Operaházban a Dalszínház és a Hajós utca felől is karzatlépcsőház található, az előbbibe beépítenek egy liftet, ezáltal részben akadálymentessé válik az épület. Létrejön egy multifunkciós terem a régi jelmeztár egy részén, mely előadásoknak, bemutatóknak, galériáknak adhat helyet. Átalakítják a zenekari árkot is: hogy a zenészek elférjenek, megnövelik a területét, ehhez azonban a nézőtér egy részét vissza kell majd bontani.
Az Andrássy úti épület megújítása során az egyik fő irányelv a térkihasználás optimalizálása, ami együtt jár azzal, hogy a kiszolgáló funkciókat más helyszínekre szervezik ki, s csak a fontos részek maradnak az eredeti helyen. Az épületből kiköltözik az asztalos és a festőüzem, melyek a szintén megújuló Eiffel csarnokban kapnak majd helyet. A jelmeztár, bár a korábbinál kisebb területen, de az Operaházban marad, és ide kerülnek a felújított balett termek és próbatermek is.
A felújítás 2017 végén indult, decemberben megtörténtek az építészbontások (például az álmennyezetek, mosdók bontása). A következő lépcső az elektromos és gépész bontás, valamint a teljes alapszerelés (légtechnika, pincék, gépházak) bontása lesz. A homlokzati állványt március végén vagy április elején tervezik felállítani.
Az épület műemlékjellege miatt már folynak a feltárások, készülnek az örökségvédelmi bejelentések és dokumentációk. A restaurátorok is tanulmányokat készítenek, melyben jellemzik a visszaállítandó eredeti állapotot. Fontos tényező, hogy a konzorcium tervezést és kivitelezést egyaránt vállalt, nem kaptak kész kiviteli terveket, így ezen munkafolyamatok részben párhuzamosan zajlanak.
A projekt a közeli Hajós utcában található üzemházat is érinti. A pince + földszint + 10 emelet felosztású, tehát összesen 12 szintes épületbe kerül át számos kiszolgáló funkció, például a jogi, informatikai és pénzügyi részleg, az énekkari próbatermek és a gépészet legnagyobb része is. Az üzemház kiürítése már folyamatban van: komoly munkavédelem mellett megtörtént az azbesztmentesítés, és indul a majdnem teljes belső bontás.
A W-É-L Konzorciummal párhuzamosan igen jelentős felújítást végez az Operaház színpadtechnikáján a Bosch Rexroth Kft., a Színpad- és Emelőgéptechnikai Kft., valamint a Hidromatic Kft. A nettó 6,3 milliárd forintos munka során két-háromszáz tonnányi acélt bontanak el, majd újjáépítik a színpadot, modern színpadgépészeti megoldásokkal felszerelve azt.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.