Ősszel indulhat a tesztelés a már megépült elektromos autó laboratóriumban, s a tesztpálya fogadóépülete is átadásra kerülhet még szintén ebben az évben.
A ZÁÉV Zrt. tavaly ősszel kezdte el a 42 milliárdos fejlesztés magasépítési részének első lépését, egy kétezer négyzetméteres épületet, melyet szerda délután adták át. Az elektromos és autonóm autók laboratóriuma működik majd itt, ősszel már elkezdődhet a tesztelés. A fogadóépület is készül, és várhatóan az idén átadhatják, de a pályák burkolata is olyan állapotban van, hogy májusban a nagyobb nyilvánosság előtt is be lehet majd mutatni.
Vigh László országgyűlési képviselő, a beruházás miniszteri biztosa közölte: az eddigi - minden engedély megszerzésében és a kivitelezésben is rendkívül gyors - munkálatok során 300 ezer köbméter földet mozgattak meg, 220 ezer tonna követ és 30 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a 265 hektáros létesítményben.
Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője elmondta: minden forgalmi szimulációt modelleznek, sőt a megrendelők a tesztet a valós közúti forgalomban is folytathatják majd, a múlt héten született egyezmények alapján nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában és Szlovéniában is.
Az ügyvezető azt is elmondta, hogy a Duna Aszfalt Kft. kivitelezésében elkészült a dinamikus vezetési, fékezési tesztekre szolgáló körpálya. Most a nyolcféle burkolatú fékpálya alapozásánál tartanak, elkészült a smart city, vagyis az okos város környezetének alapaszfaltozása, majd 2020-ra utolsóként az egészet körbeölelő ovális pálya készül el. Közölte, hogy a pálya piaci fogadtatása pozitívabb, mint ahogy várták, szeptemberre már megrendelték tőlük az első járműtesztet.
Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a járműiparban jelenleg az önvezető autók fejlesztése a legjelentősebb terület, e járművek nagy többsége elektromos meghajtású lesz. A zalaegerszegi tesztpálya biztosítja azt, hogy „jól szervezett, elismerhető, ismételhető" értékelési folyamaton menjenek keresztül a járművek. Lepsényi István kulcsfontosságúnak nevezte a kutatást, a fejlesztést és az innovációt, amelynek csaknem fele Magyarországon a járműgyártáshoz kapcsolódik.
A zalaegerszegi tesztpálya iránti érdeklődésről azt mondta, hogy a világ 20 legnagyobb járműipari beszállítója közül 15 jelen van Magyarországon, ezek az infokommunikációs szektorban működő cégekkel együtt a kezdetektől részt vesznek a munkálatokban. Nem egészen egy évvel a tavalyi alapkőletétel után már elkészült az első, technikai célokat szolgáló épület, de a pálya egyes szakaszain már aszfaltburkolat van, más fázisai pedig még készülnek. Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy a „feszes tempót" folytatni kell, hogy a pálya a terveknek megfelelően kevesebb mint két év múlva elkészüljön.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, a próbapálya kormánybiztosa hangsúlyozta, hogy az önvezető járművek fejlesztését szolgálja Magyarországon a tudományos kutatási környezet, illetve a nemzetközi viszonylatban is a legegyszerűbben beszerezhető, közúti, városi forgalomra vonatkozó engedélyek. Hozzátette: szeretnének egy nagyobb tesztflottát is kialakítani, amelynek adatait, tapasztalatait mások számára is meg tudnák osztani.
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.