A Zala megyei mélyépítővállalat letisztult, zöld városnegyed kialakításán dolgozik a gyógyvizéről híres városban.
Folyamatosan újul meg Hévíz turisztikai főútvonala, a város híres Tófürdőjéhez vezető, szállodákkal körülvett Széchenyi utca. A nem csupán idegenforgalmi szempontból, hanem a város mindennapjaiban is fontos szerepet játszó utca fejlesztésében vállalt kulcsszerepet a Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. A projektről a vállalat projektvezetőjével, Farkas Lóránttal beszélgettünk.
„Impozáns új városrész alakul ki Hévízen belül”
– mondja el a beszélgetés elején a mérnök. Eddig két forgalmi- és egy parkolósávra volt felosztva a Széchenyi utca, azonban ez nem volt kedvező a forgalomnak. A parkolósávot meg fogják szüntetni és két, tágasabb sávot alakítanak ki az útszakaszon – fejti ki. A több elemből álló projektsorozatban a Szabadics Zrt.-nek főként városrendezési és közműkiváltási feladatai vannak, melyeknek fő célja Hévíz élhetőbbé tétele – derül ki a mérnök szavaiból.
A vállalat munkájával kizöldül a város: több mint 16 ezer cserjét és 1600 fát ültetnek el az út közvetlen környezetében. A projektvezető elmondja: ehhez organikusan kapcsolódnak majd az önkormányzat által az elmúlt években átadott környékbeli sétálóutcák is, az új városrésznek ezek a fejlesztések teremtik meg az alapjait. Noha maga az út új burkolata egy másik fejlesztésben készül el, a Szabadics alkalmazottai bontják el a régi felület egy jelentős részét, illetve cserélik le a több mint 5 ezer négyzetméternyi elhasznált állapotú járdát mintegy 7 ezer négyzetméternyi új térkőre.
A mérnök rámutat: a vállalat munkájával alakítják ki a mind a járókelőknek, mind az autósforgalomnak nagy megkönnyebbülést jelentő megemelt gyalogosátkelőket is. A Szabadics kivitelezésében ezen felül közel 2 kilométernyi betonszegélyt is elbontanak, valamint új buszvárókat és árurakodókat is kialakítanak.
Ezeknél a feladatoknál az a kihívás, hogy a beruházás során nem alakítanak ki teljes útzárat, hanem az önkormányzattal egyeztetve mindig fenntartanak a forgalomnak egy sávot.
„Ahhoz, hogy az érzékeny nyaralóövezet a munka ideje alatt is elérhető maradjon, hetente egyeztetünk a városvezetéssel”
– fejti ki Farkas Lóránt.
A pontos egyeztetés azért is különösen fontos a beruházásnál, mert annak fontos részét képezi több közművezeték felszín alatti elhelyezése, illetve csapadékelvezető csatornák kiépítése is. Itt is előjön az a probléma, ami a rendszerváltás előtt elkészült tervrajzoknál és közműtérképeknél gyakori: nagyon hiányos az információ. Emiatt sokszor rugalmasan kell reagálni a helyszínen, ahol a projekt szakembereinek gyakran kell azonnali döntéseket hoznia – mondja el a vezető mérnök.
Farkas Lóránt többek között leír egy olyan helyzetet is, ahol a csapadékcsatorna tervezett helyén egy 20 kilowattos magasfeszültségű vezeték futott a földben. „Itt az E.ON-nal kellett egyeztetni, de kiváló a kapcsolat a közszolgáltatókkal is” – mondja el, majd hozzáteszi: a áramszolgáltató áttelepítette a vezetéket és a csatorna megépülhetett.
A Széchenyi utca környezete a közúti átalakításokkal, a közművek elrejtésével és a zöldövezet kialakításával modern, letisztult arculatot kap – foglalja össze a beruházás lényegét a projektvezető. Az áprilisban megkezdett fejlesztés a városban zajló többi projekttel egyeztetve várhatóan október végére készül el, ezt követően pedig mind a hévíziek, mind pedig a turisták birtokba vehetik majd az új városrészt.
Szabó Ákos
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.