A 22 milliárd forintból megvalósuló East-West Gate a kontinens legmodernebb szárazföldi konténer- és kombiterminálja lesz.
Tavaly év elején már beszámoltunk arról, hogy nagyberuházás indul az ország északkeleti csücskében: az ukrán határhoz közel fekvő Fényeslitkén intermodális logisztikai központ építését tervezték. A létesítménynek helyet adó 125 hektáros terület megvásárlását követően meg is kezdték a MÁV 100-as vonala mentén elhelyezkedő létesítmény kivitelezését - derül ki a beruházó sajtóközleményéből.
A fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminál projektjét 22 milliárd forintból finanszírozzák, a fejlesztés
Európa első, saját 5G-hálózatot használó, zöld technológiára épülő, vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális kombiterminálja lesz,
amely átadását követően elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
Az East-West Gate működését illusztráló videó
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei helyszínen jelenleg a terminál alépítményén dolgoznak, valamint a normál vasúti csatlakozást építik ki. A létesítmény próbaüzemének megkezdését 2022 januárjában, míg végleges átadását 2022 első negyedévében tervezik.
A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, üzembe helyezésekor pedig 15 ezer négyzetméter raktárterület szolgálja majd ki az ügyfeleket. Egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is tudnak majd kezelni.
A létesítmény alkalmas lesz vasútról közútra, közútról vasútra és vasútról vasútra is átrakni konténereket, konténertartályokat és félpótkocsikat.
A rendelkezésre álló beépítetlen területeken pedig igény esetén további 500 ezer négyzetméter raktárt, összeszerelő- vagy gyártóüzemet lehet létrehozni. A magánberuházást az állam 2,95 milliárd forinttal támogatja.
Az EWG-terminállal Magyarország
aktív részese lehet a Kína és Európa közötti Új Selyemút kontinentális forgalmának, és új lehetőségek nyílnak meg a Kínába irányuló export számára is.
A terminál az Új Selyemút nyugati kapujaként a keletről érkező áruforgalom számára alternatív lehetőséget kínál Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Németország felé. Az EWG megépítése emellett a magyar vállalatok és az Ázsiába irányuló exportforgalom számára is biztosít majd üzleti lehetőségeket.
A projekt közvetlenül mintegy 140 új munkahelyet hoz létre a hátrányos helyzetű térségben, közvetve 400 ember foglalkoztatását teszi lehetővé.
A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton is.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.