A munkatársak egészsége az első – hangsúlyozta lapunknak Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója. A magyar építőipar egyik meghatározó vállalata rugalmas és gyors reakciókra és a felkészültségre épít a járvány okozta helyzet kezelésében.
A koronavírus miatt kialakult egészségügyi helyzet – mint szinte minden iparágnak - a magyar építőiparnak is jelentős nehézségeket okozhat. Az ágazat jellegéből adódóan a távoli munkavégzés (home office) csak részben vezethető be, illetve a munkavégzés folytonosságához is folyamatos szervezésre van szükség. Ennek kapcsán kérdeztük az ágazatban meghatározó szerepet betöltő KÉSZ Csoportot arról, hogy hogyan reagálnak a koronavírusra és az ágazatot is érintő várható kihívásokra, Vida Tamás vezérigazgató tájékoztatta lapunkat.
„A KÉSZ Csoport átfogó intézkedéssorozatot vezetett be kifejezetten szem előtt tartva a munkavállalók egészségének megőrzését és a belső kommunikációt” – mondja el a vezérigazgató. Hangsúlyozza: a koronavírus okozta helyzet minden szakaszában meghozták a szükséges lépéseket, ez a korai felkészülés segít a helyzet kezelésében.
„A koronavírus kínai megjelenésekor létrehoztuk a Pandémia Tervező Csoportot és már az első időszakban nagyon gyorsan kialakítottuk a pandémia tervünk keretrendszerét is. Kiosztottuk a felelősségi területeket, tervet készítettünk arra, hogy hogyan fog működni a vállalatcsoport, ha a helyzet fokozódik, ki dönt egy adott területen, hogyan hajtjuk végre az intézkedéseket” – mutat rá.
A csoport, melynek a vállalat ágazati vezetői, a felsővezetés központi funkciói (marketing, HR, minőségirányítás), valamint Vida Tamás is tagja naponta tart videókonferenciát: így rögtön tudják mérlegelni a friss helyzetet és dönteni a szükséges intézkedésekről.
„Kollégáink egészsége és biztonsága a legfontosabb, felelős és gondoskodó nagyvállalatként mindent megteszünk azért, hogy ezt megőrizzük”
– emeli ki Vida Tamás.
A KÉSZ Csoport szellemi állományából azok, akik el tudják látni a munkájukat otthonról, már home office-ból dolgoznak – ez közel 500 főt jelent. A vezérigazgató elmondja: már előre jelentős eszközbeszerzéssel készültek a helyzetre és egy hétig próbaüzemben működtették a rendszert, az érintett kollégák rotálásával, hogy az esetlegesen felmerülő technikai problémákat ki tudják szűrni.
Azokon a helyszíneken, ahol a kollégák fizikai jelenléte nélkülözhetetlen – gyárakban, projekthelyszíneken, bizonyos irodákban – fertőtlenítőszert, illetve ahol a személyes kontakus szükségessé teszi, FFP2-es maszkokat is rendelkezésre bocsátanak.
„Természetesen bevezettünk korlátozó intézkedéseket is. Kimondottan büszkék vagyunk arra, hogy nagyon gyorsan reagáltunk a pandémia helyzet minden szakaszában a felmerülő új helyzetekre, és azonnal megtettük a szükséges lépéseket.
Azt gondoljuk, hogy az iparágban abszolút élenjárunk ezekben, sőt felvesszük a versenyt a nemzetközi nagyvállalatokkal is teljes mértékben”
– fejti ki a vezérigazgató
„Már a járvány korábbi szakaszában sem léphettek be fertőzött országból érkező személyek a cég munkaterületeire, jelenleg pedig nem fogadunk vendégeket. Az utazásokat a járvány európai megjelenése óta, a személyes megbeszéléseket külső partnerekkel pedig már az ázsiai megjelenése óta korlátoztuk. A WHO által előirányozott megelőző intézkedéseket az első perctől követtük.”
A vezető felsorolja még:
„Itt amellett, hogy már a pandémia kínai megjelenésekor konkrét intézkedéseket tettünk, nagy segítségünkre van az is, hogy cégünknél már korábban is erős volt a digitalizációs fókusz: jelentős hangsúlyt fektettünk az elmúlt időszakban a kollaborációs szoftverek – MS O365, különösen MS Teams – oktatására. A kollégák egyáltalán nem jönnek zavarba, ha egy a videós meetingen kell részt venniük, vagy a felhőbe feltöltött fájlokban dolgoznak együtt” – teszi hozzá.
Vida Tamás kiemeli még: a belső kommunikáció a válságkommunikáció esetén kritikusan fontos. „Ezt szem előtt tartva az elmúlt időszakban a vállalatcsoporton belül jelenleg a marketing és vállalati kommunikációs csapat abszolút prioritásként kezeli a kollégák felelős, és folyamatos, valamint hiteles tájékoztatását.”
Hangsúlyozza: a tájékoztatást nem csak olyan elektronikus eszközökkel valósítják meg mint az email, vagy a vállalati chatprogramok. „Az offline kommunikáció is kifejezetten prioritást élvez, különös tekintettel a fizikai munkatársakra: tájékoztató plakátokat helyeztünk ki a vírusról, megállítótáblákat szereltünk fel, higiéniai tájékoztatások tartunk olyan témákról, mint a helyes kézmosás.”
Az interjú végén a vezérigazgató arra a kérdésre válaszolva, hogy a vállalat beszerzéseit és projektjeit hogyan érinti helyzet, kifejti: a folyamatosan változó helyzet miatt jelenleg még korai lenne konkrét választ adni. „Feltehetően, ahogy más iparágakra, úgy ránk sem hat majd jól a járványügyi helyzet beszerzési szempontból, hiszen a partnereink ugyanúgy érintettek, mint mi. Folyamatosan egyeztetünk az ágazat többi szereplőjével is, de az már most látható, hogy az árubeszerzéseink terén némi lassulás van – elsősorban a nyugat-európai beszállítások kapcsán. A jövőben ez komolyabb fennakadásokhoz is vezethet.”
A KÉSZ Csoport ezzel együtt rugalmasan és felkészülten áll a szituációhoz, amit az is segít, hogy korán reagáltak a kialakuló járványra, és folyamatosan kézben tartják a helyzetet – mondja el Vida Tamás.
Szabó Ákos
A lezúduló csapadék elvezetését úgy kellett megvalósítani, hogy a vízelvezető rendszer ne vonja el a figyelmet a fő látványosságról, azaz a falba vésett városnevekről.
A városi strand átalakításával a Balaton legjobb strandját szeretnék létrehozni kibővített területtel, új szolgáltatásokkal és zárt térben is használható sportfunkciókkal, rossz időben is igénybe vehető játszóházzal.
Az immár több mint 70 éves múltra visszatekintő cégcsoporthoz tartozó A-Híd Zrt. vezérigazgatóját, Sal Lászlót a Lánchíd közbeszerzésének zárása után kérdeztük.