A kontinensen egyedülálló beruházás mélyépítési munkáit a Duna Aszfalt és a Szabadics végzik el, az épületeket a ZÁÉV alakította ki. A teljes óriásprojekt várhatóan 2021-re készül el.
Legutóbb márciusban számoltunk be a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpálya munkálatainak előre haladásáról – akkor éppen a már javarészben épülő második ütem egy új szakaszára indítottak közbeszerzési eljárást.
Az egész Európában egyedülálló zalai autóipari tesztpálya építkezését 2017-ben kezdték el, az első ütem pedig tavaly májusban készült el. A magasépítési feladatokat a ZÁÉV Zrt. végezte el, az út- közmű- és földmunkákat pedig a Duna Aszfalt Kft. és a Szabadics Zrt. kivitelezték ebben a szakaszban, melynek átadása óta már teszteléseket hajtanak végre a komplexumban, valamint a konferenciaközpont is használatban van.
A második ütem munkálatain jelenleg ismét a Duna Aszfalt és a Szabadics dolgoznak: most arról érkezett hír, hogy elkészült, és már az első bérlőt is fogadta szerdán a fékek működését tesztelő pályarész.
Ehhez egy 750 méteres gyorsítószakasz után 8 darab, egyenként 200 méteres fékezősávot építettek ki, aszfaltos bukótérrel. A különböző burkolatoknak köszönhetően az egyes sávok lehetővé teszik a váltakozó tapadású, érdes vagy sima felületen a fékberendezések vizsgálatát, akár vizezett burkolaton, vagy jeges útviszonyokat imitálva.
Vigh László miniszteri biztos a helyszínen elmondta, hogy három éve kezdődött a 45 milliárd forint állami beruházással 260 hektáros területen elkészült tesztpálya építése. Az elektromos és önvezető autók vizsgálatára is alkalmas létesítményben azóta már elkészült egy 2000 négyzetméteres, konferenciatermeknek és irodáknak helyet adó épület, és egy 16 személyautó és 6 teherjármű befogadására alkalmas technikai épületsor.
Tavaly óta üzemel már a 2000 méteres kezelhetőségi pálya, ami a menetstabilizáló-, a fék- és a kormányrendszerek, valamint a sávtartó funkciók vizsgálatát teszi lehetővé. Használatban van már az 1000 méteres gyorsítósávval ellátott 300 méter átmérőjű dinamikus felület, amelyen egyebek mellett a konvojok járműveinek reagálását vagy akár jávorszarvastesztet lehet értékelni .
Emellett a városi környezetet biztosító Smart City területének első 5 hektárja már elkészült, további 13 hektár pedig most is épül. Ugyancsak elkészült már az 1500 méteres, kétszer kétsávos autópálya-szakasz, mindehhez pedig egy 5G bázisállomás, amely a digitális eszközök működését segíti.
A tesztpálya projektje jelenleg 65-70 százalékos készültségi fokon áll, a tervezett befejezési határidő a jövő év vége.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.