Mozgalmas és tevékeny évet zárt 2020-ban a piac egyik vezető építőanyag gyártója, a Baumit Kft. A rendkívüli időszak tanulságairól, az előttünk álló hónapok és évek lehetőségeiről, valamint a Baumit változatlan filozófiájáról is beszélgettünk Illy Gábor ügyvezetővel.
A Baumit Kft. – melynek termékeivel szinte valamennyi építkezésen találkozhatunk – tavaly nyáron ünnepelte 30. születésnapját. A cég ügyvezetőjével készült interjúnkban ez a tény azonban csak egyszer hangzott el. Az osztrák családi tulajdonban lévő építőanyaggyártó magyar leányvállalatát közel 15 éve vezető Illy Gábor nem értékeli alul az évfordulót, mint ahogy azt sem, hogy a 2020-as év kis híján 30 milliárd forintos árbevételű évet hozott a Baumitnak. Ezzel együtt hangsúlyozza: „Mivel a tavalyi egy rendkívül kaotikus, mindenki számára kemény és megpróbáltatásokat hozó év volt, ezért az augusztusi jubileumot csak csendesen, családias körülmények között ünnepelhettük meg.”
Az előttünk álló időszakkal kapcsolatban Illy Gábor fontosnak tartja, hogy szót ejtsünk részben a koronavírus-járvány által felgyorsított piaci változásokról, az építőgazdaság kormányzati támogatásáról és az ágazaton belüli képzési lehetőségek fontosságáról is.
„A kormányzati intézkedések valamennyi elemét üdvözöljük” – mondja el, és külön utal a családtámogatási hátterű lakásfelújítási támogatásokra, illetve a lakásáfa újbóli csökkentésére. „Nagyon úgy néz ki, hogy a tavaly megtorpant piac idén újra fel fog pezsdülni. Még nem látni pontosan, hogy mindez számokban mit fog jelenteni, de az már biztosan látszik, hogy hatalmas lehetőség a magyar építőipar számára” – mutat rá.
Itt hangzik el a beszélgetésben először a munkaerő és a szakképzés kérdése. „Építői szándék lesz, építőanyag lesz, jelenleg a munkaerő a legnagyobb kihívás.” A kormány családpolitikája által felkarolt felújítási piacról beszélve az ügyvezető hangsúlyozza: ezek a munkák egy erős, de elaprózódott piaci igényt jelentenek, hiszen egy 50-120 négyzetméteres lakás felújítása nem a kivitelező nagyvállalatok célterülete.
„Szükség van egy kis kivitelezői rétegre, akik elvégzik ezeket a munkákat, miközben szakmailag, üzletileg és emberileg is készen állnak arra a szintlépésre, amit az építőgazdaság várható fellendülése elvár tőlük.”
A Baumit a kivitelezők szakmai felkészítésében rengeteg segítséget tud nyújtani, ez egyébként a cég jól felfogott érdeke is. „Mind az új építések, mind a felújítások esetében nagy hagyománya van hazánkban a »kalákának«. A család és a barátok önzetlen összefogása szép dolog, önmagában érték, de hordoz magában bizonyos veszélyeket.”
Komolyabb szakipari munkák esetében ugyanis a jó szándék nem helyettesítheti a szaktudást. A Baumit – a piac többi szereplőjéhez hasonlóan – olyan „félkész” termékeket ad el, amelyek teljesítményét és élettartamát a beépítés szakszerűsége (is) nagy mértékben meghatározza. Ehhez pedig megfelelő képzést kell nyújtani a szakembereknek.
A gyártók által biztosított szakmai továbbképzések között különleges súlya van a szakma összes meghatározó szereplőjét képviselő Magyar Építőanyagipari Szövetség különböző munkacsoportjai által tartott kurzusoknak. A „roadshow” jelleggel megtartott képzések ugyanis elsősorban nem egy-egy gyártó előírásait, hanem a szakma által közösen elfogadott irányelveket juttatják el az ország legkülönbözőbb pontjaira.
A 2020-as év digitális fordulata azonban megerősítette a Baumitban azt a korábbi felismerést is, hogy a felújításokat végző vállalkozók – szakemberek és a munkaerőpiaci fluktuációk okán szakember-jelöltek is – egyre inkább az internetet és a közösségi médiát használják tanulásra. Ezt a tendenciát és ezt az igényt az online-kurzusok szervezésével és elérhetővé tételével (professzionális videós szakképző anyagok gyártásával) tudja támogatni a cég. „Azt is látjuk, hogy az online térben az üzenet eljuttatása még hatékonyabb lehet egy-egy influenszer segítségével” - tette hozzá Illy Gábor.
Tíz évvel ezelőtt még nagy példányszámban nyomtatott katalógusokban, segédletekben és prospektusokban jutottak el a szakmai ismeretek a partnereinkhez. Ma ezek helyét egyre inkább átveszik a letölthető dokumentumok és rövid oktató-videók. „Pontosan látjuk, hogy ezek esetében nagyon sok mindenre kell odafigyelni, hogy az üzenetet hatékonyan tudjuk közvetíteni, mára az ezzel kapcsolatos »fogások« ismerete külön tudománnyá nőtte ki magát”
„A tartalmat és a szakmaiságot minden esetben a Baumit garantálja, de hogy ezeket az ismereteteket hogyan kell »csomagolni«, azt rábízzuk azokra, akik ehhez nálunk sokkal jobban értenek”.
Az ügyvezető hangsúlyozza: „a virtuális tér egyre fontosabb. A reálgazdaság ma már nem is működhet hatékonyan az online jelenlét nélkül. A jól használható tartalmakat kínáló honlapok és a közösségi médiában való jelenlét elengedhetetlenül szükséges, hiszen az ügyfeleink ezekhez a csatornákhoz fordulnak először.”
A koronavírus ezt a folyamatot jelentősen felgyorsította. Amit kezdetben kényszernek éreztünk, arról sokszor kiderült, hogy lehetőség. „Fontos azonban észben tartani, hogy egy látványosan és esztétikusan létrehozott honlap mögött nem biztos, hogy a tartalom és a szolgáltatás is hasonló színvonalú” – figyelmeztet az ügyvezető.
Egy másik – tradicionálisabb – piaci szereplőkből álló csoportot is kiemel Illy Gábor, amikor a lakásfelújítási boom hátteréről beszél: kifejti, hogy az építőanyag-kereskedőknek kisebb projektek esetében kulcs-szerepe lehet abban, hogy a kereslet és a kínálat találkozzon.
Elmondja: van egy kisebb nézetkülönbség az ágazaton belül a kereskedők szerepéről, ami miatt még az ÉVOSZ tagjai is kritikus hangot ütnek meg időnként. A Baumit, – amely mind a kereskedéseket, mind a nagyobb projekteket fontos piacnak tekinti – egy kiegyensúlyozott megközelítést képvisel.
„Az építőanyag-kereskedők két szempontból is fontosak: egyrészt ismerik a helybeli kivitelezői vállalkozásokat, így jelentős szerepük lehet a lakásépítők és lakásfelújítók, valamint a kisebb munkákat vállaló szakemberek összekötésében. Másrészt viszont nagyon fontos szolgáltatásokat is nyújtanak: projektfinanszírozást, just-in-time delivery-t, az időszakosan pufferolt drága építőanyagok raktározását” – sorolja az ügyvezető, bevallottan a teljesség igénye nélkül.
Illy Gábor szavaiból kiderül, hogy a Baumit az ezekre a helyzetekre rálátást nyújtó erős piaci szerepét egy hangsúlyosan képviselt cégfilozófiának köszönhetően érte el. „Mi ugyan egy osztrák családi tulajdonú magáncég vagyunk, de a tulajdonos Schmid-család által támogatott filozófia szinte teljesen szabad kezet ad a leányvállalatoknak. Ennek köszönhetően elmondhatjuk, hogy a Baumit termékei magyar alapanyagokból, magyar üzemekben, magyar emberek által előállított magyar termékek.”
„A méltányos üzletmenet pedig azt jelenti, hogy a tevékenységünket megalapozó tényeken kívül (amik jellemzően számok), igenis figyelembe veszünk perspektívákat, helyzeteket, veszélyeket, lehetőségeket, emberi kapcsolatokat és érzelmeket is. Úgy gondolom, ennek is köszönhető a fejlődés, amit az elmúlt közel 15 évben, amióta a cégnél vagyok, elértünk: a magyar Baumit gyakorlatilag háromszorosára nőtt. Ezt érzik a vevőink és ebben támogatnak minket” – foglalja össze az ügyvezető.
„Mi nem vagyunk a legolcsóbbak, de a Baumit szolgáltatása egy stabil, a magyar gazdaságban benchmarkként értékelhető szerep, és ezért vagyunk a legfontosabb építkezéseken kihagyhatatlan szereplők” – mondja még el, majd hangsúlyozza: „Személyesen azt vallom, hogy ez egy nagyon lényeges hozzáállás. Külön öröm, hogy a vállalat piaci, szakmai ereje lehetővé teszi, hogy egy nyugodt, barátságos cég legyünk: a Baumit mindig határozottan képviselte azokat az elveket és értékeket, melyek a minőséggel kapcsolatosak.”
Illy Gábor az interjút lezárva végül megemlít még egy epizódot a cég közelmúltjából, ami illusztrálja a Baumit családi filozófiáját. „Karácsony előtt írt egy levelet Robert Schmid (a Baumit tulajdonosa), amiben jelezte, hogy kapott olyan visszajelzéseket az országokból, miszerint a lezárások kapcsán egyes dolgozók nehéz helyzetbe kerültek: a távoktatáshoz nincsen elég számítástechnikai eszközük otthon, van hogy több gyerek egy laptopon osztozkodik. Meghatalmaztak minket, hogy ezt orvosoljuk, mi pedig azonnal jelentős mennyiségű táblagépet vettünk, amit egy belső pályázaton még az ünnep előtt el is tudtunk juttatni a megfelelő helyekre.”
Szabó Ákos
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.