A 1,5 millió köbméter földanyag kitermelése közel 27 kilométernyi átlagos szerkezetű autópálya földmunkájának felel meg.
Október végén, jóval a megadott határidő előtt sikerült befejezni a paksi bővítés egyik fontos részprojektjét. A 6-os blokknál az alapozási munkagödör talajvíz szintig történő földkitermelést a Duna Aszfalt Zrt. végezte el, akárcsak korábban az 5 blokk alatti munkagödör kiemelését a talajvíz szintjéig.
A lapunkhoz eljuttatott tájékoztató szerint
a 6-os blokk esetében a Duna Aszfalt a szerződésben vállalt közel 620 ezer köbméternyi földmennyiség kitermelését a tervezett kitermelési határidő előtt másfél hónappal hamarabb fejezte be, ezzel lehetőséget teremtett a következő munkafázisok előbbre hozatalára.
Az összegzésben elismerték, a mostani teljesítményhez nagyban hozzájárult a korábban az 5-ös blokknál szerzett munkatapasztalat, amelynél szintén sikerült túlszárnyalni a határidőt.
Hozzátették, a munkaterületen rendkívül magas szintű összehangolt és szervezett munkára, logisztikára volt szükség, hiszen egyidőben több kivitelező társaság is dolgozott a területen, akik hasonló nagyságrendű gépparkkal látták el a rájuk bízott feladataikat.
Ahogy azt korábbi cikkünkben is jeleztük, mindkét blokk esetében páratlanul nagy területen zajlott a földkiemelés, amelynek a mennyisége is extrém volt. „A cégünk szerződésével érintett munkaterület megközelítőleg 35 hektár volt, ami körülbelül 45 focipálya területének felel meg. Ezen a munkaterületen kellett kitermelni az ide vonatkozó szigorú előírások betartása mellett a közel 620 ezer köbméternyi földanyagot” – írták.
Hozzátették, az 5-ös és a 6-os blokk kapcsán két szerződés keretén belül összesen közel 1,5 millió köbméter földanyagot termeltek ki.
Ez közel 27 kilométer hosszúságú, átlagos szerkezetű autópálya földmunkájának felel meg. „Ehhez a teljesítményhez rendkívüli összeszokottságra és svájci óra pontosságú, precíz munkavégzésre volt szükség, ami jellemzi társaságunk munkáit.”
A fentiek elvégzéséhez szükséges kapacitásokra is kitértek: a legintenzívebb szakaszban egyszerre 27 tehergépkocsi és 15 munkagép szolgálta a hatékony előrehaladást, több mint 50 fős munkaerővel kiegészítve, a területen lévő műszaki irányítás mellett. „A Duna Aszfalt az erőforrásait ennél nagyobb mértékben is fel tudta volna vonultatni, ám a munkaterület méretei határt szabtak az alkalmazott gépparknak” – tették hozzá.
Zárásként azt emelték ki, hogy a hazai szinten kiemelkedő volumenű beruházásnak számító paksi bővítés minden magyar kivitelezőnek felkeltette az érdeklődését. „Büszkék vagyunk arra, hogy a kiélezett versenyben szerephez jutottunk, és a nagy társadalmi érdeklődés által kísért projektben kiválóan helyt álltunk. Nem mindennapi körülmények és biztonsági előírások mellett sikerült határidő előtt teljesítenünk, és ezzel megkezdődhetett a projekt következő fontos munkafázisa, a talajszilárdítás kivitelezése. A Duna Aszfalt Zrt. mindig készen áll hasonló feladatok elvégzésére a jövőben is” – olvasható a beszámoló végén.
Az ötméteres mélységig történő talajkiemelés befejezését a november 14-i budapesti sajtótájékoztatón Szíjjártó Péter is megerősítette. A külügyi tárcavezető a Roszatom orosz atomenergetikai vállalatot vezető Alekszej Lihacsovval közösen tartott sajtóeseményen jelezte, a következő cél a 23 méteres mélység elérése lesz.
Tájékoztatása szerint emellett jól haladnak a résfalazási munkák is, jelenleg 77 százaléknál tart az ezen dolgozó német-amerikai vállalat. Illetve megkezdődött a talajszilárdítási munka is, és a következő fél évben hatvan épületet is felhúznak.
A keddi eseményt annak apropóján szervezték, hogy aláírták a következő évekre vonatkozó ütemtervet. A tájékoztatón Alekszej Lihacsov elmondta, a Roszatom a legjobb szakértőit irányítja Magyarországra a szigorú követeleményekre és az európai szabályozók kiemelt figyelmére tekintettel. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a 2030-as évek elején várható az átadás, addigra nemcsak a két új blokk és a munkaerő kiképzése lesz kész, hanem a fűtőanyag szállítása is biztosított lesz.
A Roszatom az MTI-hez eljuttatott közleményében ismertette: Oroszországban már megkezdődött a Paks II. projekt hosszú gyártási idejű berendezéseinek - a reaktortartálynak, a zónaolvadék-csapdának, a reaktornak és berendezéseinek gyártása. A helyszínen folyamatosan bővül a dolgozói létszám, 2023 végére az építkezésen dolgozók száma eléri a 800-900 főt, 2024 végére pedig már mintegy 2000-en lesznek. A csúcsidőszakban 10-13 ezerre nő az építkezésen dolgozók létszáma - tették hozzá a közleményben.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.