2020-ig Magyarország az első helyen lesz az építési piaci növekedésben Európában egy németországi konferencia adatai szerint.
Németország vezető kutatóintézete, az ifo Institute november 24-én Münchenben rendezte meg az Euroconstruct Konferenciát. A találkozóról a Buildecon készített részletes beszámolót.
Az Euroconstruct 19 tagországára vonatkozó előrejelzése szerint az építési teljesítmény összességében 3.5%-kal fog nőni, ennek motorja a lakásépítés. Európában az építési piacot érintő intézkedések növekedése most érte el a pénzügyi válság kitörése előtti állapotot. Az építési kereslet mind a 19 tagországban nőtt idén. Ez a német újraegyesítés óta első ízben valósult meg.
Az építési kereslet kedvező alakulása részben a háztartások növekvő jövedelmének, a vállalkozások emelkedő jövedelmezőségének és a közösségi beruházások állami finanszírozásának köszönhető. A fellendülést támogatja az alacsony kamatszint, a bevándorlás és a belső munkaerőmozgás is. Emellett a korábban olyan területeken, mint például a mélyépítés, a pénzügyi válság következtében elhalasztott, de most magvalósuló, infrastrukturális beruházások is.
Magyarország vonatkozásában az egyik legfontosabb megállapítás, hogy 2017-ben az építési kereslet bővülése várhatóan Magyarországon lesz a legmagasabb (+25%) a tagországok közt. Ráadásul 2020-ig Magyarország várhatóan továbbra is az első helyen fog szerepelni az összesen 33%-os teljes építési piaci növekedésével. Ez nemcsak a lakásépítés jelentős állami támogatásának, hanem az EU források következetes és hatékony felhasználásának is köszönhető.
Az elemzésben az áll, a 19 tagország építési teljesítmény átlaga fölött messze kiemelkedő magyar értékek hitelességét az erőteljes kormányzati és EU források építési célú felhasználása támasztja alá.
A két következő választási évben, 2018-ban és 2019-ben, nemcsak az új lakásépítés tekintetében várható ugrásszerű emelkedés, hanem a közösségi magasépítés új épületeit tekintve és a négy mélyépítési óriásprojekt – Paks 2, 3-as Metro felújítás, Puskás Stadion és a Budapest-Belgrád vasútvonal – munkálatainak előrehaladása is nagymértékben megalapozza ezt az unikális teljesítményt.
Az elemzés a várható problémákra is kitér:
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.