Utoljára a 4-es metró építésénél mérhettünk ilyen mértékű beruházásindítást az EBI Építésaktivitási Jelentés szerint.
Az idei év első negyedévében 8 százalékkal magasabb összegben indultak el kivitelezési munkák hazánkban, mint 2017 azonos időszakában - derül ki a legfrissebb EBI Építésaktivitási Jelentésből, amit az ELTINGA, az ibuild.info és a Buildecon készített. Összesen 592 milliárd forintot tett ki a megkezdett beruházások összértéke. Ezzel az úgynevezett Aktivitás-Kezdés mutató a második legnagyobb volt az elmúlt években.
A magasépítési szektor úgy tűnik, vesztett lendületéből, a mérséklődésben a kisebb lakásépítési lendület mellett a nem lakáscélú magasépítések esetében tapasztalt visszaesés egyaránt szerepet játszott.
2018 első negyedévében 78,5 milliárd forint értékben indultak el társasházi lakásépítési beruházások, ami 18 százalékos csökkenést jelentett az előző év azonos időszakához képest. A társasházi lakásátadásokban 2018 azonban jelentős ugrást hozhat. Az idei év első három hónapjában 29 milliárd forint értékben fejeződtek be társasházi lakásprojektek.
Ugyanakkor az év egészében az előzetes bejelentések szerint, közel 370 milliárd forint értékben várhatóak projektátadások az EBI Építésaktivitási Jelentés szerint.
A lassuló magasépítéssel szemben a megkezdett mélyépítési munkák összértéke jelentősen növekedett, 360 milliárd forint összegben indultak el projektek Magyarországon.
Ez 2014 második negyedéve után a valaha volt második legmagasabb összeg három hónap alatt az EBI Építésaktivitási Jelentés szerint.
A jelentős összegű Aktivitás-Kezdés bővülésben az út és vasútépítés játszotta a főszerepet, a 360 milliárd forintból 300 milliárd forint volt ezen szektorok részesedése. A vasútépítések esetében tapasztalható ugrásszerű növekedést jól szemlélteti, hogy a szektorban a 4-es metró beruházás 2006-os elindításakor volt utoljára ilyen jelentős összegű beruházás-indítás hazánkban.
Az idei év első három hónapjában közel a 83 milliárd forint értékben kezdődtek meg útépítési projektek. A lendület várhatóan a továbbiakban sem csökken a már bejelentett beruházások alapján.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.