A Mapei Kft. szerint az ágazatnak fel kell készülnie az éghajlatváltozás közvetlen hatásaira.
Az éghajlatváltozás miatti elvárások hatására jelentős változásokon esett át az építőipar - derül ki a Mapei Kft. sajtóközleményéből. A változás olyan mértékű, hogy jövőbe mutató megoldások kidolgozására és ágazati szintű összefogásra van szükség a Mapei szerint.
Az építőipar érzékenyen reagált az éghajlatváltozás miatti elvárásokra, és óriási átalakuláson ment keresztül az elmúlt évtizedben. Ennek legfőbb vetülete az épületek energia- és minden egyéb erőforrás fogyasztásának csökkentésére vonatkozó törekvések.
Ebbe tartozik a hőszigetelési-hőtechnikai követelmények változása, a gépészeti rendszerek, a nyílászárók fejlődése és a megújuló energia felhasználása is. Emellett jelentősek a környezetterhelés csökkentése érdekében történt lépések. Nőtt a környezetbarát anyagok felhasználása.
„Az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású termékek mellett egyre számottevőbb a hagyományos, természetes vagy bioanyagok felhasználása. Továbbá jelentősen változott az építési folyamatok során a hulladékkezelés minősége, illetve az azzal kapcsolatos tényleges elvárások” – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
A szakember szerint ma még inkább az éghajlatváltozással, környezetvédelemmel kapcsolatosan megnövekedett elvárások miatt beszélhetünk jelentős átalakulásról, mintsem az építőiparra gyakorolt közvetlen hatásai miatt.
Azonban az ágazatnak fel kell készülnie az éghajlatváltozás közvetlen hatásaira, hiszen szó szerint már most a bőrünkön érezzük. Az éves középhőmérséklet emelkedése miatt észrevehetően nőtt a kültéri munkák elvégzésére alkalmas időszak, nőtt a kánikulai napok száma, szélsőségesebbé vált az időjárás. Ezek a változások olyan mértékűek, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni őket.
„Át kell gondolni a klímaváltozás hatásait az épületek tervezésétől az alkalmazott technológián át a kivitelezési projektek tervezéséig, és jövőbe mutató válaszokat kell keresni. A változás nagyon nehéz lesz, mert évszázados hagyományokat, technológiákat érinthet, ezért ágazati szintű összefogásra van szükség” – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.