A budapesti közösségi közlekedés egyik elismert fejlesztése, a budai fonódó villamoshálózat kialakítás most tovább halad: a jelentősen fejlődő dél-budai területeket kapcsolja majd be a rendszerbe. A forrásokat is biztosították.
Elindult a főváros következő jelentős villamosfejlesztése: a budai fonódó hálózat Duna-part mellett futó ágát fogják délen meghosszabbítani – derül ki Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója Facebook-posztjából. Az új vonal a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton keresztül az egyre jobban fejlődő déli területekig épülne ki, ahol több egyetem (a BME, az ELTE déli campusa) és számos irodaház (Infopark) épült tömegközlekedési kapcsolatok nélkül a kilencvenes évek óta.
Újbuda ezen a részén jelentős lakó- és irodafejlesztések zajlanak jelenleg is. Előbbiek közül kiemelkedik a BudaPart, melyet a Property Market Kft., utóbbiak közül pedig MOL Campus, melyet a MOL beruházásában épít generálkivitelezőként a Market Építő Zrt. A MOL Campus Magyarországon egyedülálló projektjéről pedig mélyépítő alvállalkozójuk, a Bauer Magyarország Speciális Mélyépítő Kft. jóvoltából olvashattak nemrég részletes bemutatót lapunk látogatói.
A BFK vezérigazgatója a most épülő fejlesztésről kifejti: miután a korábbi városveztés elindította a projektet, 2019-ben a Fővárosi Közműfejlesztések Tanácsa is egyértelműen támogatta azt. A múlt hét végén kormányhatározatban döntöttek állami források biztosításáról a tervezés folytatására, illetve a tervek véglegesítésére.
A tervezés során kiemelt cél
A tervezési munkák folytatását - a Déli Körvasúttal való összefüggésekre is tekintettel - Fürjes Balázs kormánybiztos felügyeletével a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) végzi majd, a BKK-val együttműködve.
A tervezett vonalhosszabbítás a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén tárja fel az egyetemi negyedet és az Infoparkot, majd a Dombóvári útra fordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gáti közparknak és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is, a Budapartnak és a MOL Campusnak is.
Itt átszállási lehetőség jön létre a meglévő 1-es villamos és a közeljövőben kiépülő Nádorkert vasúti megállóhely felé is.
Az új vonalszakaszról a Szent Gellért téren kapcsolat nyílna északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak felé is közvetlen összeköttetés. A térség így nem csak vasúti, hanem a villamosok révén mind a négy (egyszer a jövőben 5) metróvonalhoz közvetlen villamoskapcsolatot kaphat.
A budai fonódó villamos II. ütemének fejlesztésében várhatóan elkészül majd
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.