A SWIETELSKY Múcsonyban felavatta teljesen újjáépített, Amman márkájú technológiával felszerelt aszfaltkeverő telepét.
Átadták a SWIETLSKY Magyarország Kft. új aszfaltkeverő telepét a Miskolctól északra fekvő Múcsonyban a hétvégén. Az ünnepélyes rendezvényen Hegyi Zoltán ügyvezető hangsúlyozta: kimagasló esemény a létesítmény elkészülte a vállalkozás életében. A SWIETELSKY éves termelésének mintegy felét a magasépítés-beruházások, mintegy felét pedig azok az útépítések adják, melyeknek alapja az országos lefedettséget biztosító, 8 telepből álló hálózat – derült ki szavaiból.
Az ügyvezető kifejtette: Múcsonyban 2005 óta van jelen a SWIETELSKY, amely akkor állította fel a településen első aszfaltkeverőgépét. Emlékeztetett: 2010 és 2020 között a teljes magyar aszfalttermelés évente 2,3 millió tonnától 5,2 millió tonnáig terjedt, melyből mintegy 10 százalékot a SWIETELSKY hálózata adott ki: 300 és 520 ezer tonna között mozgott az adott időszakban az éves kibocsájtás.
Ahhoz, hogy egy keverő jól működjön, rendszeres karbantartásra van szükség, mivel nemcsak az éllettartama évtizedekben mérhető, de a karbantartási igényei is jelentősek – fejtette ki Hegyi Zoltán.
Ahogyan az aszfalttechnológia is fejlődik, a keverőket is fejlesztik, új technológiákat építenek be. Ezekből az ügyvezető két innovációt emelt ki: egyrészt a kapacitást a felújított utakból kimart aszfalt 100 százalékos újrahasznosítására, másrészről pedig az alacsonyabb hőmérsékletű aszfalt, más néven meleg aszfalt előállítását. A mérsékelten meleg aszfalt gyártása energiahatékonyabb és más szempontokból is környezetkímélőbb az előállítása. Emellett alacsonyabb hőmérsékleten is be lehet építeni, ami a kivitelezési idő meghosszabbítását is jelentheti.
Hegyi Zoltán visszaemlékezett: évek óta érlelődött a gondolat, hogy a Múcsonyban működő, 1972-ben gyártott azfaltkeverőgépet le kell cserélni. Hangsúlyozta: ehhez ugyanúgy kellett a tulajdonosi bizalom (maga a gép mintegy 1 milliárd forintos beruházás volt), a kollégák szaktudása a működtetéshez, és a megfelelő piaci környezet is.
Ez utóbbira bővebben kitérve kifejtette: már a telep közvetlen környezetében nagyon jelentős beruházásai vannak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (NIF): többek között az épülő M30-as, illetve a misklolci Y-híd. Szintén említette a Magyar Közút fejlesztéseit is, említve, hogy a többszámjegyű utak felújításai erősödő tendenciát mutatnak.
Az új, svájci technológiával elkészült, Amman márkájú aszfaltkeverő gépről elmondta: különleges együttműködéssel tudták a koronavírus első hullámának idején Veronából Magyarországra hozni: közel 40 teherautó szállította Múcsonyba.
Végezetül több számot is említett: elmondta, a novemberben leállított keverő mintegy 4 millió tonna aszfaltot termelt teljes élettartama alatt (ebből 600 ezret Múcsonyban): ez a gízai piramisok közül a középsőnek felel meg súlyban.
A mintegy öt hónapja elindított új gép pedig már eddig is jelentős munkát végzett el: közel 55 ezer tonnányi aszfaltot állított elő.
Vajvoda Barna, a SWIETELSKY útépítési üzletágának északkelet-magyarországi főmérnöke értékelte azt az elismerést és bizalmat, mely a cég munkatársainak a térségben végzett munkája felé nyilvánult meg a beruházásban.
Magáról a beruházás menetéről elmondta: a bontás december másodikán kezdődött, de január közepén már az alapozás zajlott: mintegy 350 köbméter vasbeton-szerkezet épült meg, majd pedig február közepétől érkeztek a kamionok a gép elemeivel.
A több mint 28 méter magas gépet mintegy 90 nap alatt szerelték össze és így április 22-én készült el az első keverés. Májustól pedig már folyamatosan dolgozott a gép, a hónap végén pedig megérkezett az üzembiztonságot növelő új rakodógép is. Kifejtette: várhatóan folytatódnak a beruházások.
Emellett az eseményen Csöbör Katalin, Demeter Zoltán és Riz Gábor Borsod megyei országgyűlési képviselők is felszólalással méltatták az építkezés jelentőségét, illetve a térség gazdasági teljesítményében játszott fontos szerepét.
Az eseményen részt vett Dr. Kádár Balázs, az Országos Mentőszolgálat regionális igazgatója is: az új telepen készített első aszfalttonnnákat ugyanis a sajószentpéteri mentőállomás útburkolatának felújítására használták fel. Az ünnepélyes szalagátvágást követően pedig végül showműsorral és ebéddel zárták az átadót.
Átlagosan 842 137 forintra nőtt az építőipari kontármunkákból származó lakossági kár mértéke, ami 3,4 százalékkal magasabb az előző évhez képest. Bár csökkent a kontárkárosultak aránya, a bizalom nem mozdul: a szakemberek teljesítményét továbbra is átlagosan 3,6 csillagra értékeli a lakosság. Megdöbbentően sok a negatív tapasztalat, amelyek szájról szájra terjednek, és erősítik az szakemberekkel szembeni negatív előítéletet – derül ki a Mapei Kft. lapunkhoz eljuttatott Építőipari Bizalmi Index 2025 kutatásából.
Először alkalmazták Magyarországon és rögtön 36 méteres magasságban a PERI moduláris homlokzati állványrendszerét. Budapest szívében, Ferencvárosban a fenntartható építészet jegyében elkészült Metrodom Green 513 lakásos épületének homlokzatát összesen 7000 négyzetméteren borítják örökzöld növények. A lenyűgöző látványt nyújtó zöldfalak kialakítását az első ütemben a PERI állványrendszerei segítették.