Szeptember végén sajtóbeszélgetést tartott a Market Építő Zrt. az épülő MOL Campus közvetlen szomszédságában, melyről akkor már közöltünk egy összefoglalót. Most a találkozó és Scheer Sándor azon elhangzott gondolatainak részletesebb elemzésével térünk vissza.
A beszélgetés kezdetén a közép-kelet-európai régió tizedik legnagyobb építőipari vállalatának vezérigazgatója elmondta: ezt a pozíciót még árnyalja, hogy a Market mélyépítéssel nem, hanem csak magasépítéssel foglalkozik, ellentétben számos másik európai vállalattal.
A sajtóreggelin több fő témára is koncentrált a magyar építőipar egyik meghatározó személyisége, így többek között:
A Market vezérigazgatója rámutatott: a cég a leányvállalatokban látja a stabilitás egyik támaszát és ezt többek között nemzetközi tapasztalatokkal támasztotta alá. Visszaemlékezett: "2008-ban egy francia vállalatnál töltöttünk két napot, megmutatták nekünk, hogy ők hogyan működnek.” Ez a cég tulajdonképpen körbevette magát leányvállalatokkal – mondta el.
Mára a Market egy jól kialakított és bejáratott holdingstruktúrában dolgozik: konkrétan az ipari beruházásoknál a kiosztandó feladatok 60-70 százalékát saját cégeknek adják ki.
Így a cégcsoport elkerüli a kiszolgáltatottságot, illetve kiemelkedően jó határidőket tud vállalni.
Felvázolta a holding legfontosabb vállalatainak szerepét: a fővállalkozó Market Építő Zrt.-t
Mindezt beruházói oldalról támogatja a Market Asset Management beruházócég (mely többek között a Radetzky-laktanya hotellé alakítását is jegyzi) és fejlesztői oldalról a Property Market, melyet a nagyszabású BudaPart projekt megvalósítására hoztak létre (a Kopaszi-gátnál épülő új városrészről és a közelében elkészülő MOL Campusról is több írásunkat olvashatják az érdeklődők).
Az ágazat egyik ismert problémája, hogy a megrendelések hullámokban érkeznek: a túl nagy ingadozás pedig nem kedvez a stabil vállalati struktúrák kialakításának. A Market-csoportban közvetlenül mintegy 1200 fő dolgozik és 2000 alvállalkozóval dolgoznak együtt rendszeresen – mondta el Scheer Sándor.
Ezeknek az embereknek az is stabil megélhetést ad, hogy a Market részben azt látja az építőipar hullámzó megrendeléseire való megoldásnak, hogy
a nagyobb ágazati szereplők maguk is megjelenjenek beruházóként a piacon, és ezt a szerepet gyakorolja is.
Példaként elmondta: a koronavírus okozta helyzetben felszabadult kapacitásaik egy részét a BudaPart felgyorsításával kötötték le, az ütemterven változtattak. (A Market országszerte aktív, de a koronavírus miatt a megrendelésállományuk jelenleg 25 projekten áll: igaz ezek között nagy és az óriásberuházások dominálnak, zászlóshajóként a MOL-székház és az OTP-irodaház építkezésével).
Emellett beszélt arról is, hogy az ágazat két szegmensében is mintegy visszaállt a természetesebb állapot és megfordultak a szerepkörök: míg korábban az építőipari alapanyaggyártóknak volt akár kiszolgáltatva a kivitelező, most a koronavírus okozta helyzetben a betongyártó cégek telefonáltak megrendelésért.
Igaz, némileg megkésve, hiszen a Market ezen a területen is kiépítette Magyarország egyik legmodernebb kapacitását (a PREbeton Zrt.-ről szintén több cikkben is beszámoltunk).
Emellett az alvállalkozóknál is hasonló folyamatok játszódnak le: „Kezd kialakulni egy egészséges versenyhelyzet az alvállalkozók körében, amivel az elmúlt 4-5 évben nem nagyon találkoztunk” – emelte ki Scheer Sándor. Ma már nemcsak ezek a cégek, hanem a beszállítók és az anyagforgalmazók is inkább a fővállalkozót keresik meg – tette hozzá.
A beszélgetésen emellett kiderült:
a Market a járvány ellenére sem gyengült meg, idei forgalma 180 milliárd forint körül alakulhat, ami éves összevetésben a koronavírus-járvány negatív hatása ellenére is csupán 3-5 százalékos csökkenést jelent.
Scheer Sándor egy másik fontos adatra is felhívta a figyelmet: a cég 75 százalékban a piaci szektorból és 25 százalékban az állami szektorból kapja a megrendeléseit.
A Nyugat-Európában működő építőipari cégek mintájára a Market Építő Zrt. is több leányvállalattal rendelkezik, amelyek az építőipar minden szegmensét lefedik. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Market Építő Zrt. nettó árbevétele 2019-ben 188,74 milliárd forint volt, ami 50,25 milliárd forintos növekedés az előző évhez képest. A vállalat tavaly adózás után 7,1 milliárd forint nyereséget ért el, míg 2018-ban 6,8 milliárd forintos nyereséggel zárt.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.