Az Európai Unió kortárs építészeti díjának jelöltjei közé választották a Magyar Építő és a ZÁÉV generálkivitelezésében elkészült Puskás Arénát.
A Mies van der Rohe építészről elnevezett elismerést olyan megvalósult európai projektek kaphatják, amelyek építészeti minőségük és kulturális jelentőségük révén a modern városfejlesztés meghatározó alkotásai - derült ki a KÖZTI Zrt. közleményéből. A Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Zrt. generálkivitelezésében elkészült Puskás Aréna Közép-Európa legkorszerűbb, legnagyobb befogadóképességű multifunkcionális sportlétesítménye. A tervezési munkákat a KÖZTI Zrt. végezte el, a stadion vezető tervezője Skardelli György volt - a cég tájékoztatása alapján derültek ki a jelölés részletei.
A Puskás Aréna a maga 52 méteres magasságával karakteres városképformáló eleme a fővárosnak. A 208 000 négyzetméter alapterületű Puskás Arénát 3 év tervezés, majd 3 év építés után 2019-ben a Magyarország–Uruguay nyitómeccsen adták át. Az aréna a Magyar Építő és a ZÁÉV generálkivitelezésével, a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Zrt. (KKBK) beruházásában jött létre - utóbbi szerepét 2020 januárja óta a Fürjes Balázs irányításával létrejött Budapest Fejlesztési Központ (BFK) tölti be. A stadion kivitelezése során a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. készítette és szerelte az acélszerkezetet, míg a szerkezetépítés feladait a WEST HUNGÁRIA BAU Kft., az Épkar Zrt., a Bayer Construct Zrt., a Sankó-Ép Kft. és az Épszerk-Pannónia Invest Kft. oldotta meg. A műszaki ellenőri feladatokat az Óbuda Group és a Főber Zrt. látta el.
A Ludwig Mies van der Rohe-ról elnevezett díjat 1988-ban adták át először a kortárs építészet legkiemelkedőbb európai projektjei részére. A független európai zsűri által odaítélt elismerést eddig olyan neves építészek tervei nyerték el, mint Peter Zumthor, Zaha Hadid vagy David Chipperfield. A díj kiválasztási folyamatában a Puskás Aréna bekerült a második fordulóba, mellyel hivatalos jelöltté vált.
A Mies van der Rohe-díj esetében a hivatalos jelölés már olyan elismerésnek számít, mint a filmek esetében az Oscar-jelölés.
„Akkor tudunk egyedit alkotni, ha a jövőbe mutató kortárs építészetet ötvözni tudjuk a múltból átemelt elemekkel” – mondta Skardelli György a KÖZTI vezető építésze.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.