Az átadó napján a Puskás Aréna mérföldköveit és legfőbb erényeit bemutatva tekintünk vissza a hazai szinten páratlan méretű fejlesztésre.
Pénteken kora este felavatták a Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Zrt. generálkivitelezésében elkészült Puskás Arénát. A megnyitó után az új nemzeti stadionban teltházas találkozó kezdődött: a magyar fociválogatott este 7-től 65 ezer szurkoló előtt játszott Uruguay legjobbjai ellen, és 2-1-es vereséget szenvedett.
Az 1953-ban megépített Népstadion állaga a 2000-es évekre annyira leromlott, hogy jelentősen korlátozódott a befogadóképessége. A régi aréna bontása 2016 elején indult meg, a mintegy 50 ezer köbméter beton és vasbeton teljes mértékben újrahasznosult, beépülve az új stadionba. A kivitelezést 2017 tavaszán kezdte el a Magyar Építő és a ZÁÉV konzorciuma a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Zrt. (KKBK) beruházásában.
Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb építési beruházása a vele kapcsolatos közbeszerzések lezárultával száz százalékig magyar projektté vált, miután a műszaki ellenőri feladatokat az Óbuda Group és a Főber Zrt. látta el, a tervezési munkákat a Közti Zrt. végezte el, a stadion vezető tervezője Skardelli György volt. A kivitelezés során a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. készítette és szerelte az acélszerkezetet, míg a szerkezetépítés feladait a West Hungária Bau Kft., az Épkar Zrt. és az Épszerk-Pannónia Invest Kft. oldotta meg.
A stadion projektjében 2017 végére a cölöpözési munka lezárult, és a szerkezetépítés is előrahaladott állapotot ért el. 2018-ban következhetett az egyik legnagyobb kihívásként a stadiontető kivitelezése, melynek elemeit egy 650 tonnás daruval illesztettek a helyére. Az aréna építkezése tavaly szeptemberben érte el a legmagasabb pontját, az idei év pedig döntően az épületgépészeti munkálatokról szólt. Az 52 méteres magasságával Budapest második legnagyobb épületévé vált Puskás Aréna májusban már 80 százalékos készültségnél tartott, ekkor a játéktérről készített fotókkal is bemutathattuk az olvasóinknak.
Az európai futballszövetség (UEFA) által is profinak ítélt kivitelezésnek köszönhetően a stadionban júniusban és szeptemberben már látványos fénypróbák következhettek, majd októberben az aréna tesztmérkőzéséről számolhattunk be.
Az építkezés három év alatt összesen 15 ezer embernek adott munkát, az idén tavasszal lezajlott szakaszban naponta 1500-2000 munkás volt a helyszínen, és sok határontúli magyar is részt vett a kivitelezésben. Hogy mekkora szakmai erő összpontosult az új Puskás építésén azt jól érzékeltette, hogy a helyszínre kitelepített konténervárosban összesen több, mint 100 mérnök dolgozott.
A ma átadott stadionban nem sokáig pihen a labda, hiszen hétfőn a Gera Zoltán által irányított U21-es válogatott is itt fogadja barátságos mérkőzésen Ausztriát. A követező fontosabb mérkőzések pedig 2020 nyarán következnek, amikor Budapest három csoportmérkőzésnek és egy nyolcaddöntőnek ad otthont a foci-Eb-n.
A nemzeti aréna újjáépítésénél számos elvárásnak kellett teljesülnie, melyek közül az egyik legfontosabb a múlt tisztelete. Ennek megfelelően a toronyépületet megtartották, ahol jövő tavaszra egy Puskás-múzeum épül fel. Ugyanezt szolgálja, hogy megtartották az épület építészeti karakterét, így a jellegzetes pillonsor és a lépcsőházsor megmaradt.
A múlt tiszteletben tartásának további eleme, hogy az új pálya kezdőköre ugyanoda került, ahová a régi: a játékosok pontosan ott végzik majd el a kezdőrúgást, ahol annak idején Puskásék.
További fontos elvárás volt, hogy 21. századi stadion épüljön a játéktérhez közeli,
teljes mértékben fedett lelátókkal.
Ugyanakkor a a közönség gyorsan és könnyen közlekedhet, a lelátó meredeken ível fel, ezzel elősegítve a katlan hangulatot, Jelentős elem, hogy a nézők jóval közelebb vannak küzdőtérhez, mint a Népstadionban, ahol ráadásul még atlétikai futókör is növelte a távot.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. kivitelezésében megvalósult Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia számtalan funkciót képes betölteni világszínvonalon.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.