2024.04.19, Péntek
A Széchenyi lánchidat felújító hídépítők támogatásával tartott a gróf családja konferenciát
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

A Széchenyi lánchidat felújító hídépítők támogatásával tartott a gróf családja konferenciát

magyarepitok.hu

2022.03.23. 08:33 - Szabó Ákos

A Gróf Széchenyi Család Alapítvány első alkalommal szervezett rendezvényt a Magyar Tudományos Akadémián, melynek során a Lánchíd felújításáról is előadást tartott a kivitelező A-Híd projektvezetője.

Hirdetés

Az A-Híd Zrt. és az Óbudai Egyetem Bánki Donát Karának támogatásával rendezték meg március 18-án a grófi családi alapítvány és a Hídépítők Egyesülete által szervezett „A Széchenyi nemzetség kiemelkedő alakjai a magyar történelemeben” konferenciasorozat első eseményét.

 

A képre kattintva galéria nyílik.

A Lánchidat felújító A-Híd Zrt. és az azt megálmodó és az építésében instrumentális gróf Széchenyi István nemzetségének közös szervezésében a család több a magyar történelemben befolyásos, illetve kiemelkedő tagját mutatják be, valamint a főváros első hídjának felújítása is fontos téma.

 

Történelmi pillanat

A rendezvényen elsőként felszólalva Széchenyi Tímea, az alapítvány elnöke elmondta: tulajdonképpen történelmi pillanat, hogy az alapítvány első alkalommal a Magyar Tudományos Akadémia épületében tarthatja meg rendezvényét. Elmondta: a konferenciasorozat első alkalmán gróf Széchenyi Ödön halálának 100 évfordulójának alkalmából mutatják be életművét, illetve gróf Széchenyi Pál monarchiakori miniszter munkásságáról is előadást tartanak.

 

 

Közvetlenül a híd mellett tartották a konferenciát

Ezt követően Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója szólalt fel, aki kifejtette: a több mint 70 éves cég a kezdetektől támogatja az alapítvány munkáját és közös elképzeléseik vannak a jövőre nézve is, mint ahogy a Hídépítők Egyesülete és a Széchenyi Alapítvány együttműködése is jelentős. A vezérigazgató a magyar történelem egyik legkiemelkedőbb alakjaként méltatta gróf Széchenyi Istvánt, majd kifejtette: nagyon örül, hogy az akadémia épületében tarthatják a konferenciát - többek között azért is, mert az közvetlenül a híd mellett található.

 

 

Hangsúlyozta: egy hídépítő vállalat életében különösen sokat jelent, hogy a  megnyerhette a pályázatot, melyen jól felkészült kollégái nagy erővel dolgoznak, és melynek munkálatainak mintegy felét végezte el mindeddig a cég.

 

Nagy tisztesség és nagy felelősség

 

 

Nagy tisztesség és nagy felelősség egy ilyen történelmi jelentőségű híd felújítása, amely iránt jelentős az érdeklődés – mondta a vezető. Szavaiból kiderült: nap mint nap tájékoztatják a nyilvánosságot a munkálatok előre haladásáról. Méltatta a híd projektjét irányító

Varga Balázs projektvezetőt is, rámutatva: a szakember korábban a Szabadság híd felújítását is vezette, illetve legutóbbi munkája az új komáromi Duna-híd volt.

Sal László beszédjét egy gróf Széchenyi István idézettel zárta, elmondva: „A jól elrendelt munka minden gyarapodás talpköve.”

 

A hivatásos tűzoltóság megteremtője és Monarchia minisztere

 

 

Gróf Széchenyi Ödönről, a magyar és oszmán hivatásos tűzoltóság megteremtőjéről és Széchenyi István fiáról Dr. Berki Imre, a Katasztrófavédelem Központi Múzeumának igazgatója tartott előadást, aki részletesen beszélt a nemcsak számos teljesítményt elért, de kifejezetten érdekfeszítő életpályát is befutott arisztokratáról.

Ezt követően Bugár-Mészáros Károly műemlékvédelmi szakmérnök mutatta be gróf Széchényi Pál munkásságát, aki a kiegyezés után 1882 és 1889 között az Osztrák-Magyar Monarchia agrár- és iparügyi minisztere volt.

 

1840-től a rendszerváltásig

A Lánchídról annak projektvezetője, a Sal László vezérigazgató által már korábban is méltatott Varga Balázs tartott előadást. A vezető szakember először történelmi visszatekintéssel kezdte a felszólalását. Emlékeztett: 1840-ben kezdődött el a híd építkezése, mely hatalmas munka volt: az első acélanyag mintegy 6 évvel a kivitelezés megkezdése után érkezett meg és az akkori hídszerkezetben mintegy 2000 tonnányi acélt használtak fel.

 

 

A projektvezető részletesen beszélt a Lánchíd korabeli kialakításáról összefoglalva az építkezés történetét az 1849-es hídátadásig. Ezt követően a híd további fejlesztéseinek történelmére tért ki. Szavaiból kiderült: az 1910-es évek jelentős átépítése során nyerte el a Lánchíd azt a hídszerkezetét melyen ma is dolgoznak. Beszélt a világháborúban felrobbantott híd újjáépítéséről is, illetve a kisebb mértékű felújításokról a világháború után.

 

Komplex munka a legapróbb részletekig

 

 

A jelenleg zajló építkezésről beszélve felsorolta a komplex munka fő területeit: az organizációt, a korrózióvédelmet, a felszerkezet átépítését, az alépítményi, illetve az örökségvédelmi munkákat, valamint a feladat végét jelentő munkálatokat is.

Elmondta: a 2021 február 3-án aláírt szerződéstől számítva 30 hónap alatt újítják fel a hidat, amiből a közúti fogalmat 18 hónapig akadályozza csak a kivitelezés.

 

Nem hétköznapi toronydaruk szolgálják ki a Lánchidat

Részletes előadása során többek között kitért a toronydaruk építkezésére, melyekről azt is elmondta: ezek abban is speciálisak, hogy jóval nagyobb súlyt bírnak el, mint a magasépítésen látható, hasonlóan magas gépek. Amikor a tartószerkezet felújításáról beszélt, kifejtette: a második világháború után vasbetonból felépített pályaszerkezetet elbontották és helyette korszerű acél pályalemezeket építenek be. Így, mivel a híd önsúlya

mintegy 15 százalékkal kevesebb lesz a felújítás befejeztével mint annak megkezdése előtt volt, az átkelő képletes értelemben véve fellélegezhet, amire rá is szorult - tette hozzá.

 

 

Több ezer hibát kell egyesével kijavítani

Az acélszerkezet hibajavításairól beszélve elmondta: több ezer hibát kell egyesével kijavítani, jelentős rozsdásodást és más hibákat kell egyesével felmérni. A projektvezető az örökségvédelmi munkákról is részletesen beszámolt, melyekre a díszes lámpatartó oszlopok, a kandeláberek jó példaként szolgálnak: a munkálatok részeként 32 hídkandelábert háromágú formában gondosan rekonstruálnak és újra öntenek, míg a 12 parti, a 8 pilon- és 4 eredeti, Széchenyi-korabeli nagy kandelábert szakértők restaurálják.

Beszédjének végéhez közeledve a Lánchíd híres oroszlánjaira is kitért, melyek eredetileg is három-három darabból áltak, így szétszerelve tudták elszállítani őket a fővárosi restaurátorműhelybe, ahol 2021 augusztusa óta zajlik a szobrokon a munka és várhatóan idén augusztusra készülnek el.

 

 

Galéria

Iparági hírekA-Híd Zrt.LánchídHídépítők Egyesületekonferencia

Hírlevél

Hirdetés