2022.12.01, Csütörtök
Így készült el a déli összekötő vasúti híd cölöpalapozásával a HBM Kft.
Fotók: NIF Zrt. (a képek az építkezés korábbi állapotát tükrözik különböző időpontokban)

Így készült el a déli összekötő vasúti híd cölöpalapozásával a HBM Kft.

magyarepitok.hu

2022.03.13. 09:15 - Szabó Ákos

A NIF Zrt. megbízásából, a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában készülő Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítésén, a Hídépítő Zrt. megbízásából három ütemben dolgozott a HBM Kft. A korszerűsítés során szükséges a régi budai hídfő elbontása és egy új cölöpalapozású hídfő építése. A kivitelezés rendkívül pontos előkészítést igényelt mind a fővállalkozó, mind a Hídépítő Zrt., mind pedig a mélyépítő részéről, ahhoz, hogy garantálni tudják a munkakörnyezet biztonságát és a vonatközlekedés zavartalanságát.

Hirdetés

A HBM 2019 év végén kezdte a projektet próbacölöp készítésével, utána pedig három ütemben építette meg a szerkezeti cölöpöket. 2020 áprilisától a budai oldalon már meglévő alapozás kiegészítése volt a feladat. Az első ütemben a legészakibb hídhoz öt cölöpöt készítettek, majd egy évvel később, 2021 áprilisában folytatták a cölöpözést a középső hídon.

 

 

„A legnagyobb kihívást az organizáció jelentette” - mondta el lapunknak Zsibrita Dávid, építésvezető. A hídon áthaladó vasúti pálya Magyarország legnagyobb forgalmú pályaszakasza, így a vasúti közlekedés zavartalanságának biztosítása kiemelt szempont volt a mélyépítési munkák során is. „Egy évre előre el kellett készítsük a vágányzári ütemezést minden résztvevővel egyeztetve. Mivel az első és második ütemben adott időintervallumban volt csak vágányzár, így az időtartás nagyon fontos szempont volt. 

A munkák egy részét éjszaka végeztük, hogy a vasúti közlekedést a lehető legkisebb mértékben akadályozzuk”

- tette hozzá az építésvezető.

 

A HBM Kft. már hat dunai híd alapozását elkészítette

A HBM 2021 november végén vonult fel a harmadik ütem kivitelezésére, amikor kilenc cölöpöt készített el a déli oldalon. A cölöpök nagyobb része itt már megépülhetett vágányzári kötöttségek nélkül, a felsővezetékek közelében, szűk helyen történő munka ugyanakkor továbbra is komoly előkészítést és pontos szervezést követelt, hogy a mintegy száztonnás munkagépek biztonságosan mozoghassanak. A harmadik ütemet a mélyépítő december közepén zárta és átadta a munkaterületet a Hídépítő Zrt-nek, hogy az tovább építhesse az új hídfőt.

 

 

„Izgalmas adalék, hogy bár a HBM Kft. már hat dunai híd alapozását elkészítette, mégis érdekes időszaknak számított a tavaly év vége hídépítés-szakmai szempontból.

A déli vasúti összekötő mellett ugyanis még két másik dunai hídon is dolgoztunk párhuzamosan Paks-Kalocsánál, illetve az Atlétikai Stadionnál. Értékes tapasztalat ez számunkra, melyet tovább kamatoztathatunk a jövő tervezési és kivitelezési gyakorlatában” - fejtette ki Zsibrita Dávid. 

 

Több szempontból is zöld projekt volt a vasúti híd munkálata

A vasúti híd építését a HBM zöld projektjei közé sorolja, hiszen a vasúti közlekedés támogatása, fejlesztése nagyban elősegíti a környezeti fenntarthatóságot, ezen kívül pedig az építkezés során alacsony karbonlábnyomú cementet használt fel a mélyépítő. 

A HBM kiemelte, köszönettel tartozik a Duna Aszfalt Zrt. és a Hídépítő Zrt. munkatársainak a projekt előkészítésében és lebonyolításában való magas szintű szakmai támogatásukért.

A mélyépítő méltatta továbbá a betongyár és a betonacélgyár munkáját, akik éjszaka is kifogástalanul kiszolgálták az alapozási munkálatokat alapanyagokkal, így biztosítva a zavartalan kivitelezést.

Iparági hírekHBM Kft.Duna hídDuna Aszfalt Zrt.Hídépítő Zrt.A-Híd Zrt.Déli összekötő vasúti Duna-hídhídépítésNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)

Hírlevél