A komplexum a két legnagyobb történelmi múlttal rendelkező építőipari cég, a Magyar Építő és a ZÁÉV generálkivitelezésében készült el.
Március 31-én Építőipari Nívódíj Táblaavató Ünnepséget tartottak a Puskás Arénában. A létesítmény középület/sport kategóriában szerepelt a díjazottak között a huszadik alkalommal kiírt építészeti nívódíj pályázaton.
Az építtető a Nemzeti Sportközpontok és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). A Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Zrt. generálkivitelezésében elkészült Puskás Aréna Közép-Európa legkorszerűbb, legnagyobb befogadóképességű multifunkcionális sportlétesítménye. A tervezési munkákat a KÖZTI Zrt. végezte el, a vezető tervező Skardelli György volt.
A létesítmény kivitelezése során a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. készítette és szerelte az acélszerkezetet, míg a szerkezetépítés feladatait a WEST HUNGÁRIA BAU Kft., az Épkar Zrt., a Bayer Construct Zrt., a Sankó-Ép Kft. és az Épszerk-Pannónia Invest Kft. oldotta meg. A műszaki ellenőri feladatokat az Óbuda Group és a Főber Zrt. látta el.
Szikszai Zoltán, a Magyar Építő Zrt. elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta:
„Jó érzés, hogy elismerik a munkánkat. Ma nem csak a kivitelezők munkája kap elismerést és díjat. A siker − az épület újjászületése − minden szereplő – beleértve a tervezéstől a megvalósításig − elhivatott, fegyelmezett, elkötelezett munkájának köszönhető. Ez a munka volumenében és egyediségében teljesen eltért mindattól, amivel eddig találkozott a több mint 130 éves Magyar Építő Zrt.”
Majd hozzátette:
„A több mint 3 év alatt együtt lélegeztünk az építkezéssel, és ezen időszak alatt összesen 15 ezer ember dolgozott rajta. Megcsináltuk, elkészültünk és 2019. november 15-én a nagyközönség birtokba is vehette Magyarország legnagyobb befogadóképességű, sport- illetve zenei rendezvények lebonyolítására is egyaránt alkalmas létesítményét.”
Dormán József a ZÁÉV Zrt. vezérigazgatója beszédében kiemelte
„Az Aréna cégünk 72 éves történetében a legnagyobb alapterületű és értékű referenciamunka lett. Azt gondolom Európa- és világszintű épületet sikerült megalkotnunk. Ez a konzorcium jó példa arra, hogy ha a két legnagyobb történelmi múlttal rendelkező építőipari cég összefog, olyan dolgokat visznek véghez, mint ami itt áll mögöttünk.”
A beszédeket követően Bálint Péter, az Építőipari Nívódíj Bíráló Bizottság elnökhelyettese átadta a tanúsítványt, majd leleplezték a nívódíj táblát, végül a résztvevők állófogadással ünnepelték a sikert.
A komplexum építészeti megformálása, látványa felidézi a volt Puskás Ferenc Stadiont (2002-ig Népstadion), ugyanis a megtartott és felújított torony épületrész múzeumként működik tovább. A pilonok, lépcsőházak a régi stadion képére hasonlítanak, a kezdőkör középpontja pontosan ugyanott van, ahol a Puskás Ferenc Stadionban volt. A régi stadion elbontott betontörmelékének jelentős része pedig újrahasznosult.
A Puskás Aréna 21. századi elvárásoknak megfelelően épült meg:
Az 52 méter magas, 208 000 négyzetméter alapterületű létesítmény befogadóképessége labdarúgó-mérkőzésen több mint 67 ezer fő, koncerten 50-70 ezer férőhely.
A kivitelezés számadataival kapcsolatosan Szikszai Zoltán az eseményen úgy tájékoztatott, hogy
Ahogy arról lapunkban is beszámoltunk 2021 szeptemberében az Aréna mellett átadták a Puskás Aréna Parkot, mely szintén a Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Zrt. konzorcium kezelésében épült meg. A park több mint 100 000 négyzetméternyi területen helyezkedik el.
Az itt található játszóterek, sétányok, pihenődomb, futókör és pályák az idelátogatók kikapcsolódását szolgálják. Ezzel a területtel a Puskás Aréna igazi közösségi és modern térré vált kívül és belül egyaránt.
A futballarénákkal foglalkozó stadiumdb.com honlap által meghirdetett verseny kiírása alapján 19 ország létesítményei közül választhatták ki az öt legjobbat a szavazók. A Puskás Aréna lett a 2019 év stadionja.
2020 szeptemberében a Puskás Aréna látogatóirányító rendszerének és arculatának tervezője a Graphasel Design Studio Red Dot díjat nyert.
A Puskás Aréna 2020 decemberében a legszebb sportlétesítmény különdíját nyerte a Prix Versailles építészeti díjkiosztón. A magyar nemzeti aréna a többi közt olyan létesítményekkel versenyzett, mint a londoni Tottenham Hotspur Stadion, a moszkvai VTB Aréna vagy a dubaji al-Maktúm Stadion.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.