Az M4-es kihívásain túl az érdeklődők meghallgathatják, miért különleges az M44-es Tisza-hídja Tiszaugnál.
2022 februárjában adták át az M4-es autópálya újabb szakaszát, amely Szolnokot elkerülve, Abony és Törökszentmiklós között létesít közvetlen kapcsolatot. A Spakli21 júniusi adásából kiderül, milyen szerepet tölt be az M4-es Magyarország közlekedése szempontjából, valamint milyen speciális részekből tevődött össze építése. A hangfelvétel továbbá az M44-es gyorsforgalmi út legkülönlegesebb Tisza-hídjára is kitér.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) Média Tagozatának közreműködésével készült podcast felvételen ezúttal részt vett:
A műsor állandó vezetője Náray Balázs.
Az M4-esnek köszönhetően egyre hosszabb részen lehet 2x2 sávos úton közlekedni az ország egyik legfontosabb főútján. A 27 kilométeres új szakasz kivitelezése 2019 nyarán indult, idén februárban adták át. Pál József az átadás óta eltelt időszak tapasztalatairól elmondta, a tranzitforgalom kétharmada már áttevődött az M4-es szakaszára.
„Több speciális része is volt az útépítésnek, ennek része volt a régi 4-es út szélesítése, de építettünk teljesen új nyomvonalat is, illetve Törökszentmiklósnál egy speciális csomópontot létesítettünk. Nagyon sok körforgalmat kapott ez a csomópont, így aki nem idevalósi, könnyen eltévedhet. Ez volt az egyik legnehezebb feladatunk a projekt során.”
Az árvíz is okozott plusz munkát a Duna Aszfalt szakembereinek, új terveket kellett készíteniük a gátakon megjelenő megemelkedett vízszint miatt. „Szinte mindennel találkoztunk, ami létezhet egy építkezésen.”
Az Alföld a közelmúltban gazdagodott egy újabb Tisza-híddal, ez pedig az M44-es Tisza-hídja Tiszaugnál. Az M44-es Kecskemétet köti össze Békéscsabával, az itteni hídépítésről Lakatos István elmondta, nagyon régóta vártak ebben a térségben mind az útra, mind a híd elkészültére.
„Ez egy teljesen újonnan épülő híd, amely 3 szerkezetből áll: jobbparti ártéri híd, mederhíd és egy balparti ártéri híd, de az igazi kuriózuma a mederhíd. Ez Magyarországon egyedi szerkezeti kialakítással készült el, félellipszis alakú pilonokra függesztettük fel a ferdekábeleket. Ezek a ferdekábelek tartják azt az öszvérszerkezetet, amin átmegy a forgalom a Tisza fölött. A végeredmény szemet gyönyörködtető.”
A projektvezető elárulta, már 8-10 kilométerről látszódnak a híd pilonjai az Alföldön utazva.
További érdekességek is kiderülnek a két projektről az alábbi beszélgetésben:
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.