Az ellátási láncok akadozása és még számos tényező együttes jelenléte állítja rég nem látott kihívások elé az építőipart. Az intelligens konténerek forgalmazásával foglalkozó iKont a szektor több szereplőjét is megkérdezte arról, hogyan lehetne ezeket a problémákat digitalizációval orvosolni, többek között az ágazatban kiemelkedő szerepet betöltő KÉSZ Csoport illetékes vezetőjét is megszólaltatva. Ebből az ágazati elemzésből emeltünk ki több, lapunk számára is aktuális részletet.
Jelentős az építőipari szakemberhiány a hazai piacon, mely Budapesten különösen érezhető – derül ki a cég lapunkhoz eljuttatott ágazati körkérdésére kapott válaszokból. Mind az állami, mind pedig a magánszektor igénye is óriási. A kutatást lebonyolító iKont intelligens konténereket forgalmazó startup egyik alapítója és ügyvezetője, Juhász Sándor Péter a legfőbb konklúziók közül kiemeli: „A munkásokat illetően a legnagyobb gondot az okozza, hogy aki jó szakember és megbízhatóan dolgozik, nem dolgozik alkalmazottként. Vagy már maga is vállalkozó, vagy külföldön, jobb körülmények között, komolyabb javadalmazásért dolgozik.”
Emellett a piac számos szereplőjével folyatatott információgyűjtésre reagálva kifejti: „A válaszadó szakemberek elmondásából kiderült, hogy az éptőipar szárnyalása – és leterheltsége miatt – nehéz most digitalizációs fejlesztéseket implementálni. Egyszerűen nincs rá idő, és nincs a digitális építőipari piacnak kellő színtere, hogy bemutassa, mégis milyen lehetőségek adottak”.
A megkérdezettek közül a piacvezető KÉSZ Csoport számos digitális eszközt használ – nem csak a megrendelők felé történő kommunikációra és tervezésre – hanem a munkafolyamatok szervezésére, munkakiadásra.
„Akkor fog működni az építőipar digitalizációja, ha minél könnyebb, minél egyszerűbb megoldások kerülnek elő”
– mutat rá Klementisz-Csikós Gábor, digitalizációs ágazatvezető.
Ezt viszont nagyon nehéz és rögös úton lehet elérni, ahol a mérnöki/üzleti folyamatok, magának a technológiának és nem utolsó sorban az emberi tényezőnek az összhangja során valósul meg. Ebben pedig maga a technológia a legkevesebb, hiszen ma már nagyjából mindent meg lehet valósítani. Azok a cégek fognak élen járni a digitalizációban (is), amelyek képesek lesznek a munkafolyamataikat folyamatosan, a hatékonyság érdekében átalakítani, a munkavállalóik többségének aktív támogatása mellett.
„Míg tervező rendszerek és a tervek helyszínen való kivetítését megoldó digitális fejlesztések már léteznek, az emberek koordinációjára és kezelésére, a munkavédelmi szabályozások betartatására egyszerűen hiányoznak a használható digitális megoldások” – véli László Ádám, az ADAM-HOUSE Innovatív Építőipari és Ingatlanfejlesztési Kft. tulajdonosa.
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.