A fenntarthatósági szempontokat messzemenőkig érvényesítő üzem indulását 2024 második felére ütemezik, az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagot a közeli kőbányából szállítják majd be.
A STRABAG Aszfalt Kft. aszfaltkeverő üzem építését tervezi egymilliárd forintot meghaladó beruházással Tatabányán, az M1-es autópálya felhajtójának közelében. Az üzem indulását 2024 második felére ütemezik, a létesítmény az induláskor 10 embert foglalkoztat majd.
A vállalat lapunkhoz eljuttatott beszámolója emlékeztet,
a nemzetközi konszern stratégiája a Strabag vezetésénél lezajlott generációváltás után az innovációra, a digitalizációra és a fenntarthatóságra fókuszál.
Ezzel összhangban elindították a Strabag magyarországi aszfaltüzemeinek hatékony és energiatudatos működését célzó korszerűsítési programot. "A Tatabányára tervezett aszfaltkeverőüzemünk helyszínválasztásakor többek közt alapvető cél volt a logisztika által okozott környezeti terhek csökkentése" - áll az összegzésben.
A Tarjáni út mellett fekvő háromhektáros telken az aszfaltkeverő mellett alapanyag-, másodnyersanyag- és bontottanyag-tárolók, illetve egy irodaépület kap helyet.
Az üzemet az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagból a telephely közvetlen szomszédságában található kőbányából szolgálják ki, a kopórétegekhez pedig az uzsai kőbányából szállítanak finom- és durvakőanyagot.
A Strabag közleménye kiemeli, a városi bányák által a helyben rendelkezésre álló erőforrásokat használják fel, ami az ellátási lánc rövidítésével jár, egyszerre csökkentve a szállítási költségeket, a környezetszennyezést és a szállítási kockázatokat.
Hozzáteszik, az aszfalt másik fontos alapanyaga a Veszprém megyei Uzsáról vasúton érkezhet, ami szintén kíméli a város forgalmát. Az alapanyag beszállítások és az aszfalt kiszállítások az M1-es autópályán, illetve az 1-es főúton keresztül valósulhatnak meg a város érintése nélkül.
A létesítménybe telepített keverőgép óránként 260 tonna aszfalt legyártására képes, éves kapacitása eléri majd a 200 ezer tonnát.
A berendezés képes lesz a beszállított aszfalttörmelék újrahasznosítására, az újrahasznosítás aránya akár 50 százalékos is lehet.
A beszámolóból kiderül, a STRABAG stratégiai irányainak megfelelően két fontos tényezőt vettek figyelembe az új aszfaltkeverőgép kiválasztásakor. Közülük az energiahatékonyságot a megfelelő szigetelés, a hatékonyabb fűtőberendezések és az energia visszanyerésére szolgáló rendszerek alkalmazása által célozzák meg. A második tényező pedig az aszfalt előállításhoz felhasznált alapanyagok környezeti terhének mérséklése, ennek érdekében az újrahasznosított alapanyagok bedolgozásának lehetőségére koncentráltak.
A közlemény külön részletezi a szóban forgó keverőgép előnyeit. Eszerint az eszköz a legkorszerűbb technikai és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kialakítással rendelkezik. Alkalmas az úgynevezett habosított bitumen adagolására és csökkentett, mérsékelten meleg hőmérsékletű aszfaltok gyártására.
A leendő keverőgép által nyújtott technológia kevesebb energiafelhasználást igényel a gyártás során, és nagyobb beépítési távolságot is lehetővé tehet. A tervezett gép kimagasló RC felkészítése tovább növeli a környezetkímélő jellegét. Az új gép lehetővé teszi a recycling aszfalt (RA) magasabb arányú felhasználását is. Ez segít csökkenteni az új aszfalt keverék előállításához szükséges anyagok mennyiségét, ami hozzájárul a természeti erőforrások megtakarításához; gyorsabb és hatékonyabb útburkolat-felújításokat tesz lehetővé.
A STRABAG Aszfalt Kft. az osztrák tulajdonú STRABAG konszern leányvállalata, Magyarországon 2 telephellyel és 21 fiókteleppel rendelkezik. A nyilvános cégbeszámolók alapján a társaság 2020-ban 8,6 milliárd, 2021-ben pedig 16 milliárd forint árbevételt ért el, amelynek nagy része aszfalt és előregyártott betonelem értékesítéséből származott. A cég adózott eredménye 2020-ban 0,62 milliárd, 2021-ben 1,5 milliárd forint volt.
2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest az építési beruházás tárgyú szerződések mind darabszámban, mind értékben emelkedtek, előbbi 13,1 százalékkal, utóbbi 11,9 százalékkal.
Fiatal mérnökként került a Paksi Atomerőműbe Szarvas Krisztián. A kezdetek óta a Paks II. projektért dolgozik, négy éve műszaki igazgatóként. Bár a legnagyobb létszámú szervezetet irányítja, ajtaja minden munkatársa előtt nyitva áll. Kulcsfontosságúnak tartja, hogy sikerüljön megnyerni és megtartani a fiatal generációt az új atomerőmű számára.