A fenntarthatósági szempontokat messzemenőkig érvényesítő üzem indulását 2024 második felére ütemezik, az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagot a közeli kőbányából szállítják majd be.
A STRABAG Aszfalt Kft. aszfaltkeverő üzem építését tervezi egymilliárd forintot meghaladó beruházással Tatabányán, az M1-es autópálya felhajtójának közelében. Az üzem indulását 2024 második felére ütemezik, a létesítmény az induláskor 10 embert foglalkoztat majd.
A vállalat lapunkhoz eljuttatott beszámolója emlékeztet,
a nemzetközi konszern stratégiája a Strabag vezetésénél lezajlott generációváltás után az innovációra, a digitalizációra és a fenntarthatóságra fókuszál.
Ezzel összhangban elindították a Strabag magyarországi aszfaltüzemeinek hatékony és energiatudatos működését célzó korszerűsítési programot. "A Tatabányára tervezett aszfaltkeverőüzemünk helyszínválasztásakor többek közt alapvető cél volt a logisztika által okozott környezeti terhek csökkentése" - áll az összegzésben.
A Tarjáni út mellett fekvő háromhektáros telken az aszfaltkeverő mellett alapanyag-, másodnyersanyag- és bontottanyag-tárolók, illetve egy irodaépület kap helyet.
Az üzemet az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagból a telephely közvetlen szomszédságában található kőbányából szolgálják ki, a kopórétegekhez pedig az uzsai kőbányából szállítanak finom- és durvakőanyagot.
A Strabag közleménye kiemeli, a városi bányák által a helyben rendelkezésre álló erőforrásokat használják fel, ami az ellátási lánc rövidítésével jár, egyszerre csökkentve a szállítási költségeket, a környezetszennyezést és a szállítási kockázatokat.
Hozzáteszik, az aszfalt másik fontos alapanyaga a Veszprém megyei Uzsáról vasúton érkezhet, ami szintén kíméli a város forgalmát. Az alapanyag beszállítások és az aszfalt kiszállítások az M1-es autópályán, illetve az 1-es főúton keresztül valósulhatnak meg a város érintése nélkül.
A létesítménybe telepített keverőgép óránként 260 tonna aszfalt legyártására képes, éves kapacitása eléri majd a 200 ezer tonnát.
A berendezés képes lesz a beszállított aszfalttörmelék újrahasznosítására, az újrahasznosítás aránya akár 50 százalékos is lehet.
A beszámolóból kiderül, a STRABAG stratégiai irányainak megfelelően két fontos tényezőt vettek figyelembe az új aszfaltkeverőgép kiválasztásakor. Közülük az energiahatékonyságot a megfelelő szigetelés, a hatékonyabb fűtőberendezések és az energia visszanyerésére szolgáló rendszerek alkalmazása által célozzák meg. A második tényező pedig az aszfalt előállításhoz felhasznált alapanyagok környezeti terhének mérséklése, ennek érdekében az újrahasznosított alapanyagok bedolgozásának lehetőségére koncentráltak.
A közlemény külön részletezi a szóban forgó keverőgép előnyeit. Eszerint az eszköz a legkorszerűbb technikai és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kialakítással rendelkezik. Alkalmas az úgynevezett habosított bitumen adagolására és csökkentett, mérsékelten meleg hőmérsékletű aszfaltok gyártására.
A leendő keverőgép által nyújtott technológia kevesebb energiafelhasználást igényel a gyártás során, és nagyobb beépítési távolságot is lehetővé tehet. A tervezett gép kimagasló RC felkészítése tovább növeli a környezetkímélő jellegét. Az új gép lehetővé teszi a recycling aszfalt (RA) magasabb arányú felhasználását is. Ez segít csökkenteni az új aszfalt keverék előállításához szükséges anyagok mennyiségét, ami hozzájárul a természeti erőforrások megtakarításához; gyorsabb és hatékonyabb útburkolat-felújításokat tesz lehetővé.
A STRABAG Aszfalt Kft. az osztrák tulajdonú STRABAG konszern leányvállalata, Magyarországon 2 telephellyel és 21 fiókteleppel rendelkezik. A nyilvános cégbeszámolók alapján a társaság 2020-ban 8,6 milliárd, 2021-ben pedig 16 milliárd forint árbevételt ért el, amelynek nagy része aszfalt és előregyártott betonelem értékesítéséből származott. A cég adózott eredménye 2020-ban 0,62 milliárd, 2021-ben 1,5 milliárd forint volt.
A Weinberg számára a fenntarthatóság nem csak papíron, hanem a gyakorlati megvalósítás során is fontos.
BudapART néven pályázatot hirdetett a Market.