2024.06.18, Kedd
Az M1-es autópálya közelében épít energiatakarékos aszfaltkeverő üzemet a Strabag

Az M1-es autópálya közelében épít energiatakarékos aszfaltkeverő üzemet a Strabag

mti, magyarepitok.hu

2023.04.24. 15:26 - Hegedűs Gergely

A fenntarthatósági szempontokat messzemenőkig érvényesítő üzem indulását 2024 második felére ütemezik, az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagot a közeli kőbányából szállítják majd be.

Hirdetés

A STRABAG Aszfalt Kft. aszfaltkeverő üzem építését tervezi egymilliárd forintot meghaladó beruházással Tatabányán, az M1-es autópálya felhajtójának közelében. Az üzem indulását 2024 második felére ütemezik, a létesítmény az induláskor 10 embert foglalkoztat majd.

A vállalat lapunkhoz eljuttatott beszámolója emlékeztet,

a nemzetközi konszern stratégiája a Strabag vezetésénél lezajlott generációváltás után az innovációra, a digitalizációra és a fenntarthatóságra fókuszál.

Ezzel összhangban elindították a Strabag magyarországi aszfaltüzemeinek hatékony és energiatudatos működését célzó korszerűsítési programot. "A Tatabányára tervezett aszfaltkeverőüzemünk helyszínválasztásakor többek közt alapvető cél volt a logisztika által okozott környezeti terhek csökkentése" - áll az összegzésben.
 

Egyszerre csökkennek a költségek, a szennyezés és a kockázatok

A Tarjáni út mellett fekvő háromhektáros telken az aszfaltkeverő mellett alapanyag-, másodnyersanyag- és bontottanyag-tárolók, illetve egy irodaépület kap helyet. 

Az üzemet az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagból a telephely közvetlen szomszédságában található kőbányából szolgálják ki, a kopórétegekhez pedig az uzsai kőbányából szállítanak finom- és durvakőanyagot.   

A Strabag közleménye kiemeli, a városi bányák által a helyben rendelkezésre álló erőforrásokat használják fel, ami az ellátási lánc rövidítésével jár, egyszerre csökkentve a szállítási költségeket, a környezetszennyezést és a szállítási kockázatokat.

Hozzáteszik, az aszfalt másik fontos alapanyaga a Veszprém megyei Uzsáról vasúton érkezhet, ami szintén kíméli a város forgalmát. Az alapanyag beszállítások és az aszfalt kiszállítások az M1-es autópályán, illetve az 1-es főúton keresztül valósulhatnak meg a város érintése nélkül.


Az újrahasznosítás aránya akár 50 százalékos is lehet

A létesítménybe telepített keverőgép óránként 260 tonna aszfalt legyártására képes, éves kapacitása eléri majd a 200 ezer tonnát.

A berendezés képes lesz a beszállított aszfalttörmelék újrahasznosítására, az újrahasznosítás aránya akár 50 százalékos is lehet.   

A beszámolóból kiderül, a STRABAG stratégiai irányainak megfelelően két fontos tényezőt vettek figyelembe az új aszfaltkeverőgép kiválasztásakor. Közülük az energiahatékonyságot a megfelelő szigetelés, a hatékonyabb fűtőberendezések és az energia visszanyerésére szolgáló rendszerek alkalmazása által célozzák meg. A második tényező pedig az aszfalt előállításhoz felhasznált alapanyagok környezeti terhének mérséklése, ennek érdekében az újrahasznosított alapanyagok bedolgozásának lehetőségére koncentráltak.


Kevesebb energiafelhasználás és nagyobb beépítési távolság

A közlemény külön részletezi a szóban forgó keverőgép előnyeit. Eszerint az eszköz a legkorszerűbb technikai és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kialakítással rendelkezik. Alkalmas az úgynevezett habosított bitumen adagolására és csökkentett, mérsékelten meleg hőmérsékletű aszfaltok gyártására.

A leendő keverőgép által nyújtott technológia kevesebb energiafelhasználást igényel a gyártás során, és nagyobb beépítési távolságot is lehetővé tehet. A tervezett gép kimagasló RC felkészítése tovább növeli a környezetkímélő jellegét. Az új gép lehetővé teszi a recycling aszfalt (RA) magasabb arányú felhasználását is. Ez segít csökkenteni az új aszfalt keverék előállításához szükséges anyagok mennyiségét, ami hozzájárul a természeti erőforrások megtakarításához; gyorsabb és hatékonyabb útburkolat-felújításokat tesz lehetővé.

A STRABAG Aszfalt Kft. az osztrák tulajdonú STRABAG konszern leányvállalata, Magyarországon 2 telephellyel és 21 fiókteleppel rendelkezik. A nyilvános cégbeszámolók alapján a társaság 2020-ban 8,6 milliárd, 2021-ben pedig 16 milliárd forint árbevételt ért el, amelynek nagy része aszfalt és előregyártott betonelem értékesítéséből származott. A cég adózott eredménye 2020-ban 0,62 milliárd, 2021-ben 1,5 milliárd forint volt.

Iparági hírekStrabagútépítésútfelújításM1-es autópályaTatabánya

Hírlevél

Hirdetés