A közlekedési fejlesztések, lehetőségek, valamint a minisztérium tervei is elhangzottak az idei Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencián.
A Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia évek óta alkalmat ad arra, hogy a hazai kivitelezők, tervezők, üzemeltetők, beruházók, hatóságok, műszaki ellenőrök, egyszóval a szakma kiválóságai találkozzanak és megosszák tapasztalataikat, információikat egymással. Idén 23. alkalommal rendezték meg Bükfürdőn. Az esemény új célja volt a fejlesztési irányok és szakmai újdonságok, érdekességek bemutatása is a közlekedés területén.
Ágh Péter az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, a választókerület országgyűlési képviselője köszöntő beszédében az elmúlt 13 évben, Vas vármegyében megvalósult közlekedési fejlesztéseket emelte ki. Mint mondta: a minisztériumban azon dolgoznak, hogy az elkezdett projekteket be tudják fejezni és megteremtsék a lehetőséget újabb beruházások elindulására.
Fónagy János, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium miniszterhelyettese, a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke köszöntőjében arról beszélt, hogy a közlekedés fejlesztése közös felelősség és feladat, különösen a mostani helyzetben. Kiemelte, hogy a közlekedési szakma sikeresen kezelte mind a világjárvánnyal, mind pedig a háborúval kapcsolatos kihívásokat.
„A MÁV-Volán csoport a szükséges védelmi intézkedések megtételével, valamint az utasforgalmi igények folyamatos nyomon követésével a teljes veszélyhelyzet alatt biztosították és biztosítják jelenleg is a közszolgáltatás folyamatos és lehetőségek szerint zavarmentes ellátását. Az útépítések a műszaki feltételek a források korlátai ellenére is folyamatosak voltak.”
A miniszterhelyettes hozzátette: „Biztosítani kell a társadalom vérkeringését, a közösségi közszolgáltatások fenntartását, és korábban meghatározott célkitűzéseit, benne fejlesztési célkitűzéseink elérését. Mobilitás hiányában nem működik a gazdaság, nem működik az ország.”
Csepreghy Nándor az építési és közlekedési minisztérium miniszterhelyettese Lázár János miniszter nevében is köszöntötte a résztvevőket, majd részletesen ismertette a 2022 decemberében létrejött tárca portfólióját.
Elmondta: a közlekedés területén a legfontosabb kérdés az, hogy miként tud egyszerre 10 millió ember megelégedésére olcsó közlekedési viszonyrendszereket teremteni, és miként tud hozzájárulni a magyar gazdaságfejlesztési célokhoz, akár új beruházások, akár közlekedésszervezés tekintetében.
„A legfontosabb célkitűzés pedig, hogy a jelenlegi igencsak megkérdőjelezhető minőségű közszolgáltatásokat képesek legyünk a lehető legpontosabban nyújtani, és olyan fejlesztési programot határozzunk meg, ami egy tíz éves időintervallumban valóban közelebb viszi a nyugat-európai orientációs ponthoz a Magyar Államvasutak és korának a rendszerét” – fejtette ki a miniszterhelyettes.
Csepreghy Nándor kiemelte: a vasút menetrendszerűségéhez kapcsolódóan az egyik legfontosabb lépés, amely már lényegében elindult, az a Volán és a MÁV integrációjának teljes körű befejezése, még ebben az évben.
„Amikor ez a helyzet világossá válik, akkor lehet döntést hozni arról, hogy a MÁV-nak, amely ma nagyjából 20-30 milliárd forint között költ pályafelújításra, milyen költségvetési igénye és milyen végrehajtási sűrűsége kell legyen annak, hogy 2030-as évek elejére el tudjuk érni az osztrák vasutaknak a pályaszínvonalát" - tette hozzá.
A másik legfontosabb kérdés, ami Csepreghy Nándor szavai szerint sok kivetnivalót hagy maga után, az új közlekedésfejlesztési projektek elindulása. E tekintetben a Budaest-Belgrád vasútvonal fejlesztését és a V0 vasúti déli körgyűrűt említette.
A miniszterhelyettes kiemelten foglalkozott a hazai autópályák koncessziós struktúrában való fenntartásáról. Ennek forrásairól zajló vita – mint mondta - várhatóan egy-két hónapon belül lezárul.
Jelentős eredménynek nevezte a gyorsforgalmi úthálózatfejlődését. Úgy véli, Magyarország e tekintetben a térség legfejlettebb anyaországa. Felidézte, hogy a 23 vármegyei jogú város és a kormány közötti, gyorsforgalmi úthálózat eléréséről, szinte teljes egészében teljesült, két kivétellel. (az M5-ös autópálya tekintetében a békéscsabai elérés, illetve a 76-os út megépítése).
A konferencia kiemelt támogatója a VAMAV Kft.
A Magyar Építők oldalán a Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia médiatámogatójaként további beszámolókat készítünk.
A Weinberg számára a fenntarthatóság nem csak papíron, hanem a gyakorlati megvalósítás során is fontos.
BudapART néven pályázatot hirdetett a Market.