A közlekedési fejlesztések, lehetőségek, valamint a minisztérium tervei is elhangzottak az idei Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencián.
A Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia évek óta alkalmat ad arra, hogy a hazai kivitelezők, tervezők, üzemeltetők, beruházók, hatóságok, műszaki ellenőrök, egyszóval a szakma kiválóságai találkozzanak és megosszák tapasztalataikat, információikat egymással. Idén 23. alkalommal rendezték meg Bükfürdőn. Az esemény új célja volt a fejlesztési irányok és szakmai újdonságok, érdekességek bemutatása is a közlekedés területén.
Ágh Péter az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, a választókerület országgyűlési képviselője köszöntő beszédében az elmúlt 13 évben, Vas vármegyében megvalósult közlekedési fejlesztéseket emelte ki. Mint mondta: a minisztériumban azon dolgoznak, hogy az elkezdett projekteket be tudják fejezni és megteremtsék a lehetőséget újabb beruházások elindulására.
Fónagy János, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium miniszterhelyettese, a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke köszöntőjében arról beszélt, hogy a közlekedés fejlesztése közös felelősség és feladat, különösen a mostani helyzetben. Kiemelte, hogy a közlekedési szakma sikeresen kezelte mind a világjárvánnyal, mind pedig a háborúval kapcsolatos kihívásokat.
„A MÁV-Volán csoport a szükséges védelmi intézkedések megtételével, valamint az utasforgalmi igények folyamatos nyomon követésével a teljes veszélyhelyzet alatt biztosították és biztosítják jelenleg is a közszolgáltatás folyamatos és lehetőségek szerint zavarmentes ellátását. Az útépítések a műszaki feltételek a források korlátai ellenére is folyamatosak voltak.”
A miniszterhelyettes hozzátette: „Biztosítani kell a társadalom vérkeringését, a közösségi közszolgáltatások fenntartását, és korábban meghatározott célkitűzéseit, benne fejlesztési célkitűzéseink elérését. Mobilitás hiányában nem működik a gazdaság, nem működik az ország.”
Csepreghy Nándor az építési és közlekedési minisztérium miniszterhelyettese Lázár János miniszter nevében is köszöntötte a résztvevőket, majd részletesen ismertette a 2022 decemberében létrejött tárca portfólióját.
Elmondta: a közlekedés területén a legfontosabb kérdés az, hogy miként tud egyszerre 10 millió ember megelégedésére olcsó közlekedési viszonyrendszereket teremteni, és miként tud hozzájárulni a magyar gazdaságfejlesztési célokhoz, akár új beruházások, akár közlekedésszervezés tekintetében.
„A legfontosabb célkitűzés pedig, hogy a jelenlegi igencsak megkérdőjelezhető minőségű közszolgáltatásokat képesek legyünk a lehető legpontosabban nyújtani, és olyan fejlesztési programot határozzunk meg, ami egy tíz éves időintervallumban valóban közelebb viszi a nyugat-európai orientációs ponthoz a Magyar Államvasutak és korának a rendszerét” – fejtette ki a miniszterhelyettes.
Csepreghy Nándor kiemelte: a vasút menetrendszerűségéhez kapcsolódóan az egyik legfontosabb lépés, amely már lényegében elindult, az a Volán és a MÁV integrációjának teljes körű befejezése, még ebben az évben.
„Amikor ez a helyzet világossá válik, akkor lehet döntést hozni arról, hogy a MÁV-nak, amely ma nagyjából 20-30 milliárd forint között költ pályafelújításra, milyen költségvetési igénye és milyen végrehajtási sűrűsége kell legyen annak, hogy 2030-as évek elejére el tudjuk érni az osztrák vasutaknak a pályaszínvonalát" - tette hozzá.
A másik legfontosabb kérdés, ami Csepreghy Nándor szavai szerint sok kivetnivalót hagy maga után, az új közlekedésfejlesztési projektek elindulása. E tekintetben a Budaest-Belgrád vasútvonal fejlesztését és a V0 vasúti déli körgyűrűt említette.
A miniszterhelyettes kiemelten foglalkozott a hazai autópályák koncessziós struktúrában való fenntartásáról. Ennek forrásairól zajló vita – mint mondta - várhatóan egy-két hónapon belül lezárul.
Jelentős eredménynek nevezte a gyorsforgalmi úthálózatfejlődését. Úgy véli, Magyarország e tekintetben a térség legfejlettebb anyaországa. Felidézte, hogy a 23 vármegyei jogú város és a kormány közötti, gyorsforgalmi úthálózat eléréséről, szinte teljes egészében teljesült, két kivétellel. (az M5-ös autópálya tekintetében a békéscsabai elérés, illetve a 76-os út megépítése).
A konferencia kiemelt támogatója a VAMAV Kft.
A Magyar Építők oldalán a Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia médiatámogatójaként további beszámolókat készítünk.
2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest az építési beruházás tárgyú szerződések mind darabszámban, mind értékben emelkedtek, előbbi 13,1 százalékkal, utóbbi 11,9 százalékkal.
Fiatal mérnökként került a Paksi Atomerőműbe Szarvas Krisztián. A kezdetek óta a Paks II. projektért dolgozik, négy éve műszaki igazgatóként. Bár a legnagyobb létszámú szervezetet irányítja, ajtaja minden munkatársa előtt nyitva áll. Kulcsfontosságúnak tartja, hogy sikerüljön megnyerni és megtartani a fiatal generációt az új atomerőmű számára.