A Szántódról rajtoló, 2000 tonnás óriásgép a meglévő vágány alatt, annak elbontása nélkül hoz létre új alépítményt, a hagyományos technológiánál kétszer gyorsabb.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) arról számolt be, hogy csütörtök reggel munkára indul a PM 1000-es alépítmény-javító óriásgép. A 2000 tonnás, 1115 méter hosszú gépóriás a Balaton déli partján a Szántód és Balatonszentgyörgy közötti vasútvonalon kezdi meg a felújítást. A gép az első ütemben április 21-től április 28 -ig a Szántód-Kőröshegy és Balatonszárszó vasútállomások közötti szakasz alépítményét építi át éjjel-nappali munkavégzésben.
A NIF közleményéből az is kiderül, a technológia a világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárása, amely minőségben, hatékonyságban és gazdaságosságban is egyedülálló. A géplánc egyik legnagyobb előnye a hagyományos technológiákkal szemben, hogy a meglévő vágány alatt, annak elbontása nélkül végzi el az új alépítmény megépítését.
A gépezet csapadékos időjárásban is folyamatosan tud dolgozni, 24 órás munkavégzés esetén napi 650-750 métert halad, ami a hagyományos technológia tempójának kétszerese. A meglévő zúzottkőágyazat anyagát újrapattintással érdesíti, rostálja és mossa, így kiváló minőségű ágyazattal adja át a pályát. A védőréteg alsó 15-20 cm-es részét újrahasznosított kőanyagból készíti el, ezzel nagymérvű helyszíni anyag-újrafelhasználást tesz lehetővé.
Ahogy arról korábban is beszámoltunk, a Szántód és Balatonszentgyörgy közötti 52 kilométeres szakaszon átépül a vasútvonal. Új második vágány, új peronok és átkelők létesülnek. A vonatok sebessége 100 km/órára növekedik. A kivitelezés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásban 15% hazai és 85% uniós forrás bevonásával valósul meg. A kivitelezést az R-Kord, a V-Híd és a Swietelsky konzorciuma végzi.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.
A Hősök terének monumentális központi figuráját először veszik le 36 méter magas díszoszlopáról, amelyhez Layher állványzatot vontak Gábriel köré.