2022.08.15, Hétfő

Hirdetés

Kiváló minősítést kapott az uniótól a Déli Körvasút és a Nyugati pályaudvar fejlesztésének terve
Nyugati pályaudvar Látványterv: Vitézy Dávid / Facebook, további látványtervek: Vitézy Dávid / Facebook és NKK

Kiváló minősítést kapott az uniótól a Déli Körvasút és a Nyugati pályaudvar fejlesztésének terve

magyarepitok.hu, Vitézy Dávid / Facebook

2022.06.29. 10:38 - Kolinek Nóra

Versenyző uniós forrásokat nyert a Nyugati pályaudvar fejlesztése, és sikerrel szerepelt az Európai Bizottság értékelésén a Déli Körvasút: nagyon jó minősítést kapott a beruházás.

Hirdetés

Magyarország sikerrel szerepelt az Európai Bizottság és a tagállamok közlekedési vezetőinek találkozóján Lyonban. Itt vált véglegessé a döntés az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázatairól – derült ki Vitézy Dávid, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) vezérigazgatója Facebook-posztjából.

A Magyarország keleti és nyugati fele közötti legfontosabb vasúti kapcsolat, a fővárosi Déli Körvasút fejlesztését a magyar pályázatot elbírálva az Európai Bizottság kiválónak ítélte, ugyanakkor a bíróság által idén megsemmisített környezetvédelmi engedély újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották. Az engedély újbóli megszerzése folyamatban van.

A Déli Körvasút fejlesztésére benyújtott pályázat hivatalos EU-értékelése szerint:

  • A javasolt projekt fontosság és sürgősség szempontjából is előre sorolandó. A javasolt intézkedés célja a TEN-T hálózat három folyosóját (Földközi-tenger, Kelet/Kelet-Mediterrán és Rajna-Duna) érintő jelentős szűk keresztmetszet megszüntetése, és összhangban van az ezen folyosókra vonatkozó munkatervekkel.
  • A projekt minősége nagyon jó. Célkitűzései, a tervek, a mérföldkövek és az ellenőrzési eszközök részletesen le vannak fektetve, és összhangban vannak a megvalósítani tervezett fejlesztésekkel.
  • A projekt tervezett eredményei kiválóak, a fejlesztés az utasok és az árufuvarozók számára időmegtakarítást, a szolgáltatás minőségének javulását, valamint a balesetek, a környezeti károk és a jármű-üzemeltetési költségek csökkenését eredményezi.
  • A CEF-forrás várható hasznosulása katalizátorként a javasolt projektben nagyon jó. A CEF-forrás várhatóan elősegítené a tervezett fejlesztést, és biztosítaná, hogy a javasolt projekt a tervek szerint megvalósulhasson.
Nyugati pályaudvar
Látványterv: Vitézy Dávid / Facebook

A projekt forrásait egyben kell igényelni

Az államtitkár elmondta: a kormány eredetileg is azt tervezte, hogy a Déli Körvasút fejlesztésének kivitelezésére a CEF idei forrásain kívül a 2023-as forrásokból is igényel. Hozzátette: most annyi változik, hogy az idei 89,7 milliárd forintos és a jövő évi 137,7 milliárd forintos összeget egyben kell igényelni a 2023-as CEF-pályázatból idén ősszel.

Vitézy Dávid szerint ez a megoldás még előnyösebb is, egyrészt nem kell mesterségesen két pályázatra szétválasztani szervesen összetartozó beruházási elemeket, másrészt az idei pályázaton nyertes projektekre még 2026-os, a jövő éviekre pedig 2027-es határidő érvényes, így nagyobb biztonsággal fejezhető be a projekt határidőre.

Nyugati pályaudvar
Látványterv: Vitézy Dávid / Facebook

A Nyugati fejlesztésének tervezésére már a forrás rendelkezésre áll

Ahogy korábban megírtuk, hazánk ugyancsak pályázott a Nyugati pályaudvar fejlesztésének tervezésére. Az államtitkár posztjából kiderül, hogy hasonlóan pozitív a projekt értékelése az Európai Bizottság részéről. Mint mondta: ez abból is látszik, hogy a Nyugati megújításával szoros kapcsolatban lévő Duna alatti vasúti alagút környezetvédelmi hatástanulmánya már korábban közvetlen uniós forrást nyert.

A Nyugati pályaudvar nemzetközi tervpályázaton győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ ezúttal is úgynevezett versenyző, tehát nem automatikusan Magyarországnak járó, hanem az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el.

 

Galéria

Kötött pályaNemzeti Közlekedési Központ (NKK)Nyugati pályaudvarDéli körvasútEurópai UnióBudapest

Hírlevél