Versenyző uniós forrásokat nyert a Nyugati pályaudvar fejlesztése, és sikerrel szerepelt az Európai Bizottság értékelésén a Déli Körvasút: nagyon jó minősítést kapott a beruházás.
Magyarország sikerrel szerepelt az Európai Bizottság és a tagállamok közlekedési vezetőinek találkozóján Lyonban. Itt vált véglegessé a döntés az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázatairól – derült ki Vitézy Dávid, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) vezérigazgatója Facebook-posztjából.
A Magyarország keleti és nyugati fele közötti legfontosabb vasúti kapcsolat, a fővárosi Déli Körvasút fejlesztését a magyar pályázatot elbírálva az Európai Bizottság kiválónak ítélte, ugyanakkor a bíróság által idén megsemmisített környezetvédelmi engedély újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották. Az engedély újbóli megszerzése folyamatban van.
A Déli Körvasút fejlesztésére benyújtott pályázat hivatalos EU-értékelése szerint:
Az államtitkár elmondta: a kormány eredetileg is azt tervezte, hogy a Déli Körvasút fejlesztésének kivitelezésére a CEF idei forrásain kívül a 2023-as forrásokból is igényel. Hozzátette: most annyi változik, hogy az idei 89,7 milliárd forintos és a jövő évi 137,7 milliárd forintos összeget egyben kell igényelni a 2023-as CEF-pályázatból idén ősszel.
Vitézy Dávid szerint ez a megoldás még előnyösebb is, egyrészt nem kell mesterségesen két pályázatra szétválasztani szervesen összetartozó beruházási elemeket, másrészt az idei pályázaton nyertes projektekre még 2026-os, a jövő éviekre pedig 2027-es határidő érvényes, így nagyobb biztonsággal fejezhető be a projekt határidőre.
Ahogy korábban megírtuk, hazánk ugyancsak pályázott a Nyugati pályaudvar fejlesztésének tervezésére. Az államtitkár posztjából kiderül, hogy hasonlóan pozitív a projekt értékelése az Európai Bizottság részéről. Mint mondta: ez abból is látszik, hogy a Nyugati megújításával szoros kapcsolatban lévő Duna alatti vasúti alagút környezetvédelmi hatástanulmánya már korábban közvetlen uniós forrást nyert.
A Nyugati pályaudvar nemzetközi tervpályázaton győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ ezúttal is úgynevezett versenyző, tehát nem automatikusan Magyarországnak járó, hanem az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.