A RailCert Hungary Kft. végzi a projekt kivitelezéséhez kapcsolódó NoBo és DeBo feladatokat, valamint az ETCS beruházás megfelelőségértékelését is.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az uniós közbeszerzési közlönyben közzétette a Békéscsaba−Lőkösháza vasúti vonalszakasz ETCS L2 (European Train Control System – Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer - a Szerk.) kivitelezési munkáihoz kapcsolódó AsBo független kockázatértékelés elvégzésének nyertesét. A nettó 55 millió forint értékű munkát a magyar független értékelő szervezet, a RailCert Hungary Kft. végzi el.
Az Európai Unió folyamatosan felülvizsgálja, fejleszti és harmonizálja a vasútbiztonsággal és kölcsönös átjárhatósággal kapcsolatos előírásait. A NoBo (Notified Body) és DeBo (Designated Body) által lefolytatott megfelelőségértékelési eljárások mellett egy új eljárás jelent meg. A 402/2013/EU végrehajtási rendelet, más néven CSM-rendelet (Common Safety Methods − Közös Biztonsági Módszerek – a Szerk.) a tervezett változások biztonságos véghezviteléhez nyújt jogszabályi alapot.
A változásmenedzsment kiemelten fontos terület, hiszen a változások bevezetésével akaratlanul is új veszélyek kerülnek a rendszerbe.
Az eljárás fontos szereplője a független kockázatértékelő, azaz az AsBo szervezet, mely közreműködik a jelentős változás során véghez vitt kockázatértékelés teljes folyamatában, mely biztonságértékelési jelentéssel zárul. A RailCert Hungary Kft. mindhárom típusú (NoBo, DeBo és AsBo) kijelöléssel és bejelentéssel rendelkezik.
A CSM rendelet által meghatározott kockázatértékelés folyamata lehetőséget teremt a biztonságosabb, hatékonyabb és harmonizáltabb vasúti közlekedés kialakítására.
Korábban már beszámoltunk az országhatárig tartó, kiemelt jelentőségű vasúti vonalszakasz fejlesztéséről, melynek során közel 30 kilométeren korszerűsítik a MÁV Zrt. 120-as számú vasútvonalának Békéscsaba és Lőkösháza közötti szakaszát.
A mintegy négy évet felölelő fejlesztés során megújul a meglévő vasúti pálya, megépül az új második vágány, biztosítóberendezési és távközlési munkákat hajtanak végre. A korszerűsítést a BL 2020 Konzorcium (vezető: STRABAG Rail Kft., tag: V-Híd Építő Zrt.), az ETCS L2 kiépítését a Thales Austria GmbH végzi.
Az ETCS rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint az interoperabilitás biztosítása.
A RailCert Hungary Kft. feladata a projektben − egyebek mellett –
A fentieken túl a vállalat végzi a kivitelezési projekthez, valamint az ETCS beruházáshoz kapcsolódó NoBo és DeBo megfelelőségértékelését is.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.