A NIF beruházásában a Strabag, a V-Híd és a Thales Group végzi a belföldi távolsági és nemzetközi vonatközlekedésben egyaránt meghatározó jelentőségű vasúti vonalszakasz korszerűsítését.
Kedden elhelyezték a Békéscsaba − Lőkösháza vasúti vonalszakasz felújítását és kétvágányúsítását célzó fejlesztés alapkövét. A beruházás során közel 30 kilométeren korszerűsítik a 120-as számú vasútvonal Békéscsaba és Lőkösháza közötti szakaszát. Korábban már beszámoltunk arról, hogy a munkák a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, európai uniós forrásból valósulnak meg.
A beruházó tájékoztatása szerint a mintegy négy évet felölelő fejlesztés során megújul a meglévő vasúti pálya, megépül az új második vágány, biztosítóberendezési és távközlési munkákat hajtanak végre.
A fejlesztés egyik célja a tengelyterhelés 15 kilonewtonos növelése, ami nagyobb teherszállítási kapacitást eredményez; valamint a sebesség 100-ról óránként 160 kilométerre emelése. Korszerűsítik a teljes villamos felsővezetékhálózatot és az energiaellátást is. Központi forgalomirányítási központot és új utastájékoztató rendszert építenek ki.
Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza vasútállomásokon megújul a térvilágítás, korszerűsödnek az utasforgalmi létesítmények, továbbá akadálymentesítik az állomásokat. Aluljárókat, lifteket, perontetőket, 5,5 kilométeren zajvédő falat, valamint autós és kerékpáros parkolókat építenek.
A Békéscsaba – Lőkösháza vasúti vonalszakasz kivitelezését a BL 2020 Konzorcium (vezető: STRABAG Rail Kft., tag: V-Híd Építő Zrt.) végzi nettó 126,8 milliárd forint értékben, a vasúti közlekedést biztonságosabbá tevő úgynevezett európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L2) kiépítését a Thales Austria GmbH végzi, nettó 5,3 milliárd forint értékben.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszédében kiemelte:
„A Békéscsaba-Lőkösháza összeköttetés fejlesztésével rég várt korszerűsítés valósul meg a Kelet/Kelet-Mediterrán európai törzshálózati korridoron. A most meginduló beruházással nem marad több egyvágányú szakasz a legfontosabb hazai vasúti folyosón.”
Herczeg Tamás, Békés megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „Bár elsősorban regionális beruházásról beszélünk, a Szolnok − Békéscsaba és a Budapest − Békéscsaba vasútvonal fejlesztésével, kétvágányúsításával az országos vasúti közlekedés egyik meghatározó elemévé válik a térség.”
Takács Árpád, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízottja elmondta: „A Békéscsaba − Lőkösháza közötti vasútvonal fejlesztését követően a korridoron csökken a menetidő, versenyképesebbé válik a személy és áruszállítás, javul a közlekedés biztonsága.”
Kupai Sándor, a MÁV Zrt. főigazgatója hozzátette: „A Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza vonal központi szerepet tölt be a személy- és az áruszállításban. A beruházás hatására a kétvágányú pálya előnyeit kihasználva a határon keresztül közlekedtetett vonatok mennyisége jelentősen növekedhet, megnő a Németországtól Románián és Bulgárián át Görögországig tartó Kelet-Mediterrán RFC 7 árufuvarozási folyosó részét képező határállomás átbocsátó képessége is.”
Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója fontosnak tartja:
„A projekt eredményeként a belföldi távolsági és nemzetközi vonatközlekedésben egyaránt meghatározó jelentőségű vonalon csökken az utazási idő, mérséklődnek a baleseti kockázatok.
A vonalszakaszt magába foglaló vasúti törzshálózati folyosó kapacitása megnövekszik, így nemcsak a térségben, hanem tágabb kitekintésben is javul a tőkevonzó képesség.”
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.