Ősszel látványos ütemben halad a kivitelező V-Híd Zrt. a Budapest − Belgrád vasútvonal magyarországi részén.
Gyorsabb fázisba léptek az egy éve elkezdett munkálatok a Budapest és Kelebia közötti vasútvonalon. A Budapest − Belgrád korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás teljes magyarországi szakaszának fővállalkozója az RM International Zrt.-t is magában foglaló három tagból álló konzorcium, amelynek megbízásából dolgozik a V-Híd Zrt. alvállalkozóként. Lapunk már többször is írt a beruházásról, nemrég arról számoltunk be, hogy a kiskőrösi vasútállomáson elkezdődött a vágánystabilizáló nagygépes munkavégzés.
A mintegy 160 kilométeres sebességre alkalmas Budapest − Kelebia pálya 22,5 tonnás tengelyterhelésre épül, amely lehetővé teszi a gyors személyforgalmat és a nagy tömegű áruk szállítását.
Lapunk információi szerint szeptember 1-jén a Kiskunhalas − Kisszállás szakaszon megkezdődött az új nyomvonal földmunkája a V-Híd Zrt. tulajdonában lévő gépekkel és eszközökkel. Elrajtolnak a projekthez kapcsolódó műtárgyépítések, a felsővezetéki oszlopok felállítása, majd a vasúti pálya építése is az SMD 80 nagygéppel, az anyagok szállítása folyamatos. Kiskunhalason ideiglenes biztosítóberendezést is telepítenek: ez több ütemben zajlik majd le.
Szeptember 1-től jövő márciusig 278 640 méter sínt szállítanak le.
Sárváry István, a kivitelező V-Híd Zrt. vezérigazgatója az utóbbi időszakban többször is hangsúlyozta beszédjeiben, hogy az elmúlt években mintegy 20 milliárd forintot fektettek új gépekbe, így a V-Híd minden olyan eszközzel rendelkezik, amely ahhoz szükséges, hogy időben és megfelelő minőségben építse meg vállalásait.
Kiskőrösnél az elmúlt hetekben már elbontottak 6100 vágányméter vasúti pályát, 21 kitérőt, a peronokat és az alépítményt, továbbá a keskeny nyomközű vasút vágányhálózatát is. Mára elkészült 3500 vágányméter vasúti pálya és egy útátjáró. A munkálatok során az állomási vágánygeometria teljesen átalakult.
Kialakítanak
A zajterhelés csökkentése érdekében 1,7 kilométer hosszan zajvédőfal, illetve az átszállást segítő 40 B+R és 20 P+R parkoló is épül.
Soroksár és Kelebia között további szakaszokon is folyamatban vannak a munkálatok. Csengőd állomáson elbontottak négy vágányt, az épületeket és egy útátjárót, valamint megkezdték a peronaluljáró építését. A munkálatokról lapunk részletes cikkben számolt be.
Kelebia állomás szintén több ütemben épül át a V-Híd kivitelezésében.
A teljes kivitelezés ideje alatt kiemelt figyelmet fordítanak a környezet- és természetvédelemre. A madárvédelmi intézkedéseket megtették, az egyes növény- és rovarfajok szükséges áttelepítését a természetvédelmi szakértő, a Kiskunsági Nemzeti Park szakemberei és a Futóhomok Természetvédelmi Egyesület tagjai közösen végzik. Ennek a folyamatnak egy szakaszát nemrég megörökítették fotósaink, és külön anyaggal is beszámoltunk róla.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.