A jelenleg kivitelezés alatt álló szakaszokon a pályaépítés nagy része már elkészült, és a műtárgyépítési munkálatokkal is jól halad a kivitelező V-Híd Zrt.
A Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós−Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része. A teljes magyarországi szakasz fővállalkozója az RM International Zrt.-t is magában foglaló három tagból álló konzorcium, amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Kötöttpályás rovatunkban legutóbb a felsővezetéktartó oszlopok telepítéséről számoltunk be, melyet látványos videón is megmutattunk. Mostani cikkünkben a 2022. december végéig elkészülő munkálatokat foglaljuk össze.
Csengőd megállóhelyen egy 100 méteres szakasz kivételével befejezik a pályaépítést. A kimaradó rövid szakasz a peronaluljáró feletti rész. Az aluljáró egyik fele elkészült, másik oldala 2023 áprilisára lesz átjárható. Az állomás végponti részén található útátjárót átépítették, és a felsővezetéket elbontották, továbbá december végéig a kábelalépítmény is elkészül.
A csengődi forgalmi kitérő pályaépítése két vágányon megtörtént. A munkák során négy nagysugarú kitérőt építettek be. A felsővezetéktartó oszlopokat az egyik oldalon már telepítették, a keresztező kerethidak (átereszek) megépültek, és év végéig itt is elkészül a kábelalépítmény.
Látványos haladás történt Kiskőrös állomáson is, ahol az összes kitérőt beépítették, átépítették az útátjárókat, a felsővezetéktartó oszlopok háromnegyede már áll, továbbá a rendelkezésre álló munkaterületen a pályaépítés 90 százalékos készültségen van. A peronaluljáró egyik fele készen van, megépült felette a vágány, másik oldala várhatóan 2023 áprilisára lesz átjárható. A keresztező kerethidak elkészültek, a kábelalépítményi munkálatok nagy része még hátravan.
A Kiskunhalas−Balotaszállás szakaszon az új vágány elkészült, a felsővezetéktartó oszlopokat ezen az oldalon már telepítették és a kábelépítmény is ezen az oldalon készen van. Az útátjárók jelenleg ideiglenes állapotban vannak. Az idei évben sor kerül a régi vágány bontására.
Balotaszállás és Kisszállás között az új vágány, a felsővezetéktartó oszlopok felállítása, a kábelépítmény és a keresztező kerethidak elkészültek. Az útátjárók itt is ideiglenes állapotban vannak még, és a régi vágány bontására is sor került.
A Kisszálláson található 1,5 kilométeres zöldmezős területen elkészült a két új vágány, a kábelépítmény keresztezések és a keresztező kerethidak. Kelebia állomási területén a vágánybontás 90 százalékos, a második líra vágányok földmunkája is elkészült, a peronaluljáró építése zajlik.
V-HÍD Zrt. 2023-as tervei szerint, a fenti szakaszokon a vágány- és műtárgyépítés befejeződik, ezeken túl jövőre 55 vágánykilométer vonali vágányépítés készül el, továbbá megkezdődik Kiskunhalas vasútállomás átépítése és Kelebia vasútállomás vágányépítése.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.