2024.10.04, Péntek
M3-as metró: Harmonikus színvilágba öltözött a Ferenciek tere állomás
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

M3-as metró: Harmonikus színvilágba öltözött a Ferenciek tere állomás

magyarepitok.hu

2022.12.21. 07:46 - Kolinek Nóra

Januárban megújult köntösben vehetik újra birtokba az utasok a Ferenciek tere állomást, melynek műszaki átadása decemberben fejeződik be.

Hirdetés

November végén számoltunk be arról, hogy az M3-as metró vonalán 2023 első hónapjában a tervek szerint megnyílik az utasok előtt a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomás, így a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között már metró szállítaná az utasokat.

Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti pályát az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki.

 

Az állomáson már a végső ellenőrzések folynak

A Ferenciek tere állomás műszaki átadása november végén kezdődött és 30 napot vesz igénybe. A műszaki megfelelés a feltétele annak, hogy az állomáson elindulhasson a forgalom. A SWIETELSKY Építő Kft. az általa vállalt feladatokkal teljes mértékben elkészült, jelenleg a műszaki átadás-átvétel, a hibajavítások és azok visszaellenőrzése van folyamatban. Ezzel párhuzamosan zajlik az állomási próbaüzem, majd ezt követően indul az integrált próbaüzem.

Az utasforgalom megindítása előtti időszakban kiemelt feladatként el kellett végezni a gépészeti- és elektromos berendezések és rendszerek önálló működési próbáit. Ezt követően kerülhetett sor az úgynevezett állomási próbaüzemre, mely a folyamatos működésű rendszerek állandó és hibátlan együttes működésének ellenőrzésére, illetve az eseti működésű havária rendszerek működőképességének ellenőrzésére szolgál” – számolt be a folyamatról Barna Ágnes, a SWIETELSKY projektvezetője.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu
(A képek a novemberi állapotot tükrözik)

 

A sikeres állomási próbaüzem során elektromos oldalról többek között a világítási- és gépészeti rendszerek automatikus üzemét és a gépészeti rendszerek állapotjelzéseit vizsgálták, melyek grafikusan is megjelennek a rendszer ellátó elosztók kijelzőin.

 

Az üzemi és az utasterek is készen állnak

Megújultak az üzemi terek, közöttük a modernizált ÁDI (Állomási Diszpécser központ – a Szerk.) és annak szerelvény szobája, mely az állomás teljes digitalizált felügyeleti központja.

Az aluljáró utasforgalmi terében az akusztikus álmennyezet elkészült, amelybe világítótesteket, hangosítást-, kamerát-, tűzjelzőt- és utastájékoztató rendszert integráltak.

 

 

A lejtaknában elkészült a 3 mozgólépcső és a ferdepályás felvonó, valamint azok rozsdamentes és üveg burkolatai, továbbá a menekülést biztosító vízköddel-oltó rendszer. Kiépültek az álmennyezet felett az akusztikai burkolatok, az erős- és gyengeáramú rendszerek nyomvonalai és eszközei, a füstmentesítéshez szükséges jet-ventilátorok. A mozgólépcsők alatt az alsó és felső szinteket összekötő köldökzsinórként kábel és gépészeti nyomvonalak húzódnak.

A peronszinten is elkészült a fal-és padlóburkolás, az erős- és gyengeáramú, valamint gépészeti rendszerek és a száraz-és nedves tüzivíz és vízköddel-oltó rendszer. A vágányzónában már nyáron befejeződtek a munkálatok. Jelenleg a reklám- és hirdetőfelületek kiépítése van még folyamatban.

 

 

A peronszinten galamb motívumokkal találkozhatnak a metróra várakozók

A felújítás előtti építészeti elgondolást a ferdepályás felvonó többlet helyigénye miatt módosítani kellett, a mozgólépcsők darabszámának megtartásával. Az oldalfalakat fémlemez burkolattal látták el a korábbi dizájnból megőrzött terrakotta színben. A padlóburkolat és a vakok-és gyengénlátók érdekében kiépített taktilis sávok világosszürke gránit kőburkolatok. A ferdeliftet és a mellé kerülő mozgólépcsőket alul-felül befogott, transzparens üvegfalak választják el.

A lejtaknából az utasok az utaselosztó csarnokba érkeznek meg, ahol a tágasabb térérzet megteremtése érdekében, a középső három „hajóban” tálcás síkálmennyezet rejti el a felette futó kábelnyomvonalakat.

„A peron színvilága részben szakított a korábban megszokott látvánnyal. A nagyméretű, ötcsöves, bányászott mélyállomás gránit padlójának szürke árnyalata és az ülőpadok citromsárgája köszön már csak vissza” – mondta el a projektvezető.

 

 

„Az oldalfalak szürke kőburkolatát, terrakotta sávos fém mennyezetét és rozsdamentes fém pillérburkolatait mind elbontották, és új köntöst kaptak. A peronon a korábban takart Mannesmann csőpillérek olyan szép állapotúak és színárnyalatúak, hogy az építész tervező annak megmutatása mellett döntött, így szemcseszórásos felülettiszttást követően, színtelen korrózió és antigraffiti védelmet kapott. Ezen pillérek színvilága határozta meg, hogy a fém álmennyezet burkolatok pezsgőszínű, míg az oldalfalak visszafogottabb, sötétbarna árnyalatú nagytáblás fémlemez falburkolatúak lettek” – tette hozzá.

E felületek emelik ki az építészeti arculat meghatározó elemeiként készülő, a korábbi ikonikus műanyag padok által inspirált, anyagában színezett sárga finombeton padokat, amelyeket az M3 metró déli szakaszának felújított állomásain már alkalmaztak. A padló burkolata világos színű gránit, a megfelelő helyeken kontrasztos és taktilis sávokkal kiegészítve a fogyatékossággal élők tájékozódásának segítése érdekében.

 

 

A kábeltakaró arany színű, galamb motívummal díszített burkolatot kapott.

A sikeres állomási próbaüzemet követően indul az integrált próbaüzem, melynek célja az állomás kivitelezésében résztvevő társvállalkozók által kiépített rendszerekkel közös működés ellenőrzése. Az integrált próbákat december 12-től tartják. Ezt követően kaphatja meg az állomás a megfelelő státuszt.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.metrófelújításmetrófejlesztésBudapestFerenciek tereBKV

Hírlevél

Hirdetés