2023.02.07, Kedd

Hirdetés

M3-as metró: januártól új felszíni lifttel lehet lejutni a megújuló Deák tér állomásra
Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

M3-as metró: januártól új felszíni lifttel lehet lejutni a megújuló Deák tér állomásra

magyarepitok.hu

2022.11.30. 15:02 - Bíró Beáta

2023 első hónapjában újabb két állomáson indulnak el a metrószerelvények az M3-as vonalán. A Deák téren és a Ferenciek terén már elkezdődött a műszaki átadás.   

Hirdetés

Utolsó fázisába lépett a BKV beruházásában megvalósuló M3-as metró fejlesztése. A Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomásokon novemberben elkezdődtek a műszaki átadás-átvételi folyamatok, a tervek szerint januárban már ezen a két helyen is megállnak a metrószerelvények. Még további négy helyszínen zajlanak felújítási munkálatok, a Lehel tér, Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Nagyvárad tér állomások területén, valamint az utolsó simításokat végzik a Dózsa György úti liftek beépítésénél. Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki.

Cikkünkben hangsúlyosan a Deák tér állomás kivitelezésével foglalkozunk. Fotóink november 18-án készültek. A munkálatok azonban annyira felgyorsutak, hogy írásunk megjelenéséig az egyes terek sokkal előrehaladottabb állapotban vannak, mint ami az egyes képeken látható.

 

 

Új lifttel lesz akadálymentes a Deák tér állomás

Egy új, nagy befogadóképességű lift könnyíti a metróba való lejutást a Deák téren januártól. Budapest legforgalmasabb metróállomása az M3-as vonal rekonstrukciójával válik akadálymentessé. Elmondható, hogy a főváros közösségi közlekedésének legfőbb forgalmi csomópontja, hiszen itt három metróvonal is találkozik. Szeptemberi cikkünkben részletesen beszámoltunk a csomópont megújuló tereiről és arról a nagy kapacitású felvonóról, amelynek látványos felszíni épülete az Erzsébet téren található és közvetlenül a peronszintre szállítja az utasokat.

A 29 fő befogadására alkalmas szerkezet várhatóan népszerű lesz az utasok körében. A legfontosabb szerepe, hogy a mozgásukban korlátozottak kényelmesen és egyszerűen juthatnak le a peronra, de kapacitását tekintve nagyban mentesíti az állomás belső forgalmát is.

 

 

A látványos felszíni üvegépület az Erzsébet tér sarkán emelkedik, így a József Attila út felől is megközelíthető. A fátyolüveg szerkezetet zárt szelvények tartják, középen egy felmenő vasbeton szerkezetre ül fel a tető. A beépített díszvilágítás egyedi látványt kölcsönöz majd a létesítménynek.

 

Egy korábbi, funkció nélküli aknát hasznosítottak  

A függőleges liftakna egy része már megvolt: a korábban tervezett, ám csak az alapozási munkákig eljutott Nemzeti Színház építkezésének visszamaradt részeit hasznosították a felszíni lift kiépítése során.

Ezt mintegy 11 méterrel mélyítették tovább bányászati és hagyományos földkitermelési eljárással egészen az állomás peronszintjéig, így a teljes mélysége közel 27 méter lett. Ezt követően a felvonóakna lejárata és a peronszint közé egy 22 méter hosszú, új alagutat fúrtak (ennek célba éréséről videót is készítettünk), innen közelíthetők meg az érkező-induló szerelvények.

 

 

Az állomás felkészült a műszaki átadásra

Mint Zöld Viktor, a SWIETELSKY Magyarország projektmérnöke tájékoztatott: szeptember óta dinamikusan haladtak a kivitelezési munkálatok. Állomás szerte felkerültek a fal- és padlóburkolatok, az álmennyezet pedig több mint 80 százalékban elkészült. Helyükre kerültek az utastájékoztatási táblák is. Beépítették a gépészeti és elektromos berendezéseket, vízköddel oltókat, tűzcsapszekrényeket, a hő- és füstelvezető rendszerek tesztelése pedig már sikeresen be is fejeződött.

 

 

A különleges formájú átkötő folyosó, amely minden bizonnyal a Deák tér állomás egyik leglátványosabb tere lesz, már csaknem teljes: egy kivétellel valamennyi oszlopra felkerültek a mozaikburkolatok.  

A mozgólépcsőket 90 százalékban beépítették, működőképesek, már csak az oldalsó, illetve a két mozgólépcső közötti burkolaton dolgoznak a szakemberek.

Mint Zöld Viktor elmondta: az átadás-átvétel folyamat után, illetve a januári forgalomba helyezés előtt még lesz lehetőség apróbb javításokra.

 

 

Videón a kivitelezés ritkán látott pillanatai

A déli szakaszon jelenleg Kőbánya-Kispest és Kálvin tér között közlekedik a metró. Az utasforgalom ellátásához azonban a szerelvényeknek be kell menniük a Deák Ferenc térre megfordulni. Az M3-as metróvonal rekonstrukció projekt hivatalos honlapján közzétett videó bepillantást nyújt a színfalak mögé. A 2022 október végén készült felvételeken az is látható, hogy hogyan haladnak a munkálatok az építési területen.  

 

 

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.metrófejlesztésmetrófelújításBKVBudapestDeák tér

Hírlevél