2022.12.08, Csütörtök
M3: Élénk színvilág segíti az utasok tájékozódását az újjászülető Deák tér állomás tereiben
Fotók: Erdei Mihály/magyarepitok.hu

M3: Élénk színvilág segíti az utasok tájékozódását az újjászülető Deák tér állomás tereiben

magyarepitok.hu

2022.09.29. 07:54 - Bíró Beáta

Bejárhattuk Budapest legforgalmasabb metróállomását. Bemutatjuk a Deák Ferenc teret az építész szemével és a jelenleg is zajló kivitelezési munkákat.

Hirdetés

A metró Deák Ferenc tér állomása Budapest közösségi közlekedésének legfőbb forgalmi csomópontja, hiszen itt három metróvonal is találkozik, így a főváros utasok által leginkább használt, legtöbbet látott belső tere. Az M3-as metró most újjászülető állomásának építészeti világa egyszerre kell, hogy megfeleljen a magas építészeti minőségi követelményeknek, és egyúttal segítenie az utasok jobb eligazodását.

Cikkünkben arra vállalkozunk, hogy bemutatjuk a megújuló állomási terek építészeti koncepcióját és a kivitelezés jelen állását. Az M3-as metró középső szakaszának felújítása párhuzamosan zajlik hat állomáson – ez a BKV beruházásában megvalósuló nagyszabású fejlesztés utolsó fázisa. Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki, az egyes szakági terveket pedig a FŐMTERV Zrt. készítette. A Deák Ferenc tér állomás építészeti tervezését a PARAGRAM Stúdió Kft. végzi Csapó Balázs vezető tervező, Germán Tibor építész generáltervező, valamint Gurdon Balázs és Hargitai Bence építész tervezők közreműködésével.

Az információkat Gurdon Balázstól, a PARAGRAM Stúdió Kft. építészétől és Zöld Viktortól, a SWIETELSKY projektmérnökétől kaptuk.

 

Fotók: Erdei Mihály/magyarepitok.hu

 

Egy kis gráfelmélet: élek és csomópontok

A Deák tér állomás térrendszere voltaképpen egy gráfhoz hasonlít. Statikus (fogadó, elosztó, várakozó) és dinamikus (gyalogosan vagy géppel segített haladásra ösztönző) terek váltják egymást, amely rendszerben a csomópontok a statikus, az élek pedig a dinamikus állomási terek.

Az építészeti koncepció, az alkalmazott színvilág is erre a logikára épít. A statikus terek jellemzően visszafogott, semleges formavilágot, monokróm színeket; a dinamikus terek pedig az utasok mentális térképére is könnyen rákerülő élénk színeket, egyedi lámpatesteket kapnak. A színek az eligazodást is segítik, hiszen ez alapján könnyebben megjegyezhetők a különféle lejutási lehetőségek. Egy csúszdaparkban is a színek alapján azonosítjuk a különféle csöveket, amely analógia jól használható a föld alatti vízszintes és ferde alagutakban való tájékozódás esetén is – avatta be a részletekbe lapunkat Gurdon Balázs, a PARAGRAM Stúdió építésze.

 

Gurdon Balázs

 

A Deák téren a jelen rekonstrukció keretében átépülő M3-as metróvonalhoz tartozó állomási terek és a különféle technológiával épült műtárgyak a következők:

  • az aluljárószinti bejárati csarnok,
  • a réselt technológiával épült átszállócsarnok,
  • az ötcsöves kialakítású mélyállomás,
  • a két előbbi műtárgyat összekötő 30°-os mozgólépcső lejtakna,
  • az M2 metró felé közvetlen föld alatti kapcsolatot adó kétcsöves átkötő folyosó,
  • a bányászati technológiával újonnan épített liftalagút, liftakna és a felszíni épület.

 

A bejárati csarnok tölcsérként vezeti az utasokat a mozgólépcsőkhöz

Az aluljárószint a metróba való megérkezés, tájékozódás, jegyérvényesítés színtere, így itt a cél az utasáramlást elősegítő geometria kialakítása. Az alujáróból beáramló tér – a korábbi építészeti formavilágot átmentve – egyetlen határozott ívvel fordul rá a mozgólépcsőhármas szűkebb alagútjára. Az oldalfalakon nagytáblás fém burkolatokat helyeznek el, a bejárat egyenes oldalfalain monokróm sötétszürke, míg az íveken, a mozgólépcsők oldalára és fölé élénksárga fém burkolat kerül. Az álmennyezeten monolit hatású, de elemes akusztikai burkolat lesz.

 

Zöld Viktor

 

A kivitelező SWIETELSKY Építő Kft. az elmúlt fél évben látványos haladást ért el a munkákkal ebben a térben.

„Már a megálmodott burkolatok építése folyik, a padlóburkolat is 90%-ban elkészült. Az oldalszerkezetek másodlagos tartóit felépítettük, és látványban sokat számít, hogy a bejárati térben felkerültek az egyenletesen elosztott csík LED-világítótestek, így az állomás csaknem a végleges fényviszonyok között látható.” – mondta el Zöld Viktor, a Deák Ferenc tér projektmérnöke. Hozzátette: ha a kábelezések megtörténtek, kezdődhet az akusztikai álmennyezet beépítése, illetve komoly feladatot jelent majd az aluljáró szerkezetének összehangolása az új elképzelést követő burkolatokkal.

 

Az átszállószint mindhárom metróvonal közös tere

Az átszállószint a mínusz második szinten, a kisföldalatti, az M2-es és az M3-as metróvonal közös találkozási terében található. A csarnokban a nagy belmagasság két mennyezeti sík kialakítását teszi lehetővé.

A mintegy 4,5 méteres belmagasságot jobban kihasználó sekély, expandált fémlemez táblákból egyrészt akusztikai álmennyezet készül mintegy 3,9 méter magasan, az alsó síkot pedig a mennyezetről lelógó, folytonos négyzetvonalat alkotó LED-keretek jelölik ki. E két sík haladás közbeni, egymáshoz képest történő látszólagos elmozdulása attraktív térhatást eredményez. Az oldalfal sötétszürke színű porszórt fémburkolatot kap, a csatlakozó sárga alagutak filigrán körbefutó élénk kerettel jelennek majd meg.

 

 

A SWIETELSKY Építő Kft. szakemberei már az álmennyezet és az akusztikai burkolatok építését végzik, illetve zajlik az oldalfal másodlagos tartószerkezetének építése is.

 

A nagy lejtakna oldalfalain megjelenik a klasszikus kék szín

A peronszintre a nagy lejtaknán keresztül juthatnak le az utasok – ez az egyik legfontosabb dinamikus tér az állomáson. A Deák Ferenc téren nem épül ferde felvonó, a mozgólépcsők az eredeti pozíciókba, egymástól 2100 mm tengelytávolságra kerülnek. Oldalfal- és mennyezetburkolatként a korábbi trapéz keresztmetszetű burkolat síkjában új, égkék színű fémlemez burkolat készül.

Különlegesség, hogy a ferde trapéz keresztmetszetű burkolatot függőleges síkokkal szeletelve alakulnak ki a fugák: a burkolatelemek nem téglalapok, hanem különböző szögű paralelogrammák. Ennek célja, hogy a mozgólépcsőn közlekedve az utasok számára mindvégig meglegyen a referenciasíkokhoz való orientáció, ne legyen az utasoknak „hanyattesés” érzése – kellemesebb a haladás.  

 

 

A mozgólépcsők kivitelezése komoly logisztika, hiszen a három szerkezetet csak külön ütemezve tudják készre építeni. Mint Zöld Viktor elmondta, jelenleg a munkát is segítik már ezek a berendezések. Egyiken a le- és feljutást biztosítják, a középső mozgólépcsőt már öltöztetik, a harmadik felett pedig jelenleg is zajlanak a mennyezeti munkák: tartószerkezet építése, kábelezés, lámpák szerelése. A különböző szakágaknak biztosítani kell a megfelelő időt a munkák elvégzésére. Ha egy fázis befejeződött, cserélik a mozgólépcsőkön folyó munkálatokat.

 

A peronszinten megtartják a jellegzetes portugál csempét

A mélyállomás építészeti megjelenését az eredeti kialakítás értékeit átmenteni szándékozó, visszafogott karakter jellemzi. Ennek megfelelően az oldalfalakon monokróm színű, függőleges osztású táblás fémburkolatot helyeznek el – avatott be a részletekbe Gurdon Balázs.

Az állomás egyik korábbi jellegzetessége, a portugál csempék a helyükön maradnak. A híres burkolat João Vieira portugál képzőművész alkotása, amit a Lisszaboni Közlekedési Vállalat ajándékozott a magyar fővárosnak. A mozaik portugál költők versrészleteit tartalmazza magyarul, illetve magyar költők műveit portugálul. A műalkotást megtisztítják, és mechanikai védelemmel látják el, a környezetében elhelyezett semleges greslap burkolat mellett kellőképpen érvényesül majd a jövőben is.

 

 

A perontérben általánosan az átszállószint burkolatával megegyező expandált lemez álmennyezet épül, az oszlopok pedig fehér színű elemekből álló ragasztott kismozaik burkolattal, sötétre festett gallérral kapnak hangsúlyt a térben.

Az állomás egyik különlegessége minden bizonnyal a peronszinti kábeltakaró fal lesz, melynek élénk, türkizkék színű fémburkolata finom visszakacsintás a korábbi világoskékre, mai, üdébb árnyalattal. Ennek 90%-ával a kivitelező cég a nyolchetes nyári lezárás végére elkészült. A rekonstrukció mostani fázisában már itt, a Deák tér után fordulnak a szerelvények, a további munkálatokat tehát folyamatos metróforgalom és lezárt peron mellett kell végezni.

 

 

A peronszint három fázisban készül, jelenleg az első fázis végénél tartanak, a következő időszakban felgyorsulnak a kivitelezési munkák. A padlóburkolatok elkészültek, már csak a taktilis nyomvonalak kiépítése van hátra, emellett folyik az álmennyezet másodlagos tartószerkezetének építése, illetve beállítása. Ezután a társvállalkozók beépítik a gyengeáramú rendszereket, tűzjelzőket.

 

A különleges formájú átkötő folyosó magával ragadó látvány 30 méter mélyen

Minden bizonnyal a Deák tér állomás egyik leglátványosabb tere lesz az M3-as és az M2-es metrót összekötő folyosó, Budapest egyik legabsztraktabb belső tere, amelyen a 30 méteres mélységben naponta több tízezer ember gyalogol át. Az alagútban való monoton haladás élményét vonzó látvány ellensúlyozza: az egyetlen gesztussal megrajzolt, türkiz színű íves burkolatok erősítik a tér cső jellegét. Az átkötő folyosót nagyméretű homogén világító felületek világítják meg, amelyek napfényhez hasonló színhőmérséklete a felszínihez hasonló fényviszonyokat és így kellemesebb légkört teremt majd az áthaladók számára.

 

 

A kivitelezési munkák itt mintegy fél éve kezdődtek, a tartószerkezeteket három hónappal ezelőtt kezdték felmérni, majd beépíteni. Miután ázásnyomokat találtak, a munka lelassult: a szakemberek feltárták az 50-60 éves szigetelést, amihez fel kellett szedniük az aljzatbetont. A javítások kihagyhatatlanok, folyamatban vannak. Zöld Viktor azt is elmondta: komoly kihívás lesz a két szerkezet összedolgozása ott, ahol az alagút vége az M2-es metró területére érkezik.

 

Egy új, harmadik kijárata is lesz az állomásnak

Az M3-as metróvonal Deák téri állomásának talán legnagyobb fejlesztése az a nagy kapacitású felvonó, amely az Erzsébet téri felszínről közvetlenül a peronszintre szállítja az utasokat. Ez a lift várhatóan népszerű lesz az utazóközönség körében, hiszen 29 fő befogadására alkalmas, és merőben új városi pozícióban ad gyorsan elérhető új kijáratot az állomásnak.

 

 

A függőleges liftaknáról, amelyet a korábban tervezett Nemzeti Színház alépítményeinek felhasználásával valósítottak meg, már korábbi cikkeinkben is írtunk. A felvonóakna lejáratához több mint 20 méter hosszú új alagutat fúrtak az állomás peronszintjétől (ennek célba éréséről videót is készítettünk), amelyben az utasforgalom áthaladásának ritmusára egyenletesen kiosztott, fehér színű íves fém fal- és mennyezetburkolat reflektál majd.

A felszíni épület a kivitelezés egyre látványosabb fázisában van: felépítették az acélszerkezetet, beállították a tartófüleket, elkészült a szigetelés, a következő hetekben a helyükre kerülnek az üvegfalak, a világítás, majd maga a felvonó is.

 

Új hangcsillapítókat kapott a főszellőző

A főszellőzőben az elmúlt hónapokban a régiek helyére beépítették az új, függőleges, lamellás hangcsillapító berendezéseket, amelyek küldetése, hogy felfogják a szellőzőből érkező zajt. Ezenkívül új ventilátorokat is telepítettek, ezek biztosítják az építés folyamán is a friss levegőellátást, miután a régit elbontották. Ugyanitt a vízzel küzdenek a szakemberek: folyókákat (csapadékvíz elvezető) építenek, új padló- és burkolati réteget hoznak létre.  

 

 

A Deák téri állomás teljes műszaki és technikai megújulás mellett kap az eredeti állapotra is reflektáló új designt. A sokáig egyetlen fővárosi metrócsomópontról korábban történeti visszatekintést olvashattak a Magyar Építők oldalán, a felújításról pedig kisfilmet készítettünk. Az állomás kivitelezési munkáinak előrehaladását továbbra is folyamatosan bemutatjuk cikkeinkben.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.PARAGRAM Stúdió Kft.metrófelújításmetrófejlesztésFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.BKVBudapest

Hírlevél