A Deák téri állomás több mint 40 évig a budapesti metró egyetlen csomópontja volt, most a műemléki elemek megtartása mellett kap új köntöst. A SWIETELSKY munkájával komoly erőkkel zajlik az építkezés a felszín alatt.
Lapunk rendszeresen tudósít az M3-as metró felújításáról. A BKV Zrt. beruházásában az M3-as metró középső szakaszának hét állomásán a SWIETELSKY Építő Kft. dolgozik.
Az aktuálisan zajló munkálatok bemutatása mellett áttekintjük az állomások múltját, jelenét és jövőjét. Így történt ez a Ferenciek tere, az Arany János utca és a Semmelweis Klinikák, valamint legutóbb a Corvin-negyed metróállomások esetében is. Most a különleges kihívást jelentő Deák téri állomás projektjéről készítettünk egy összefoglalót, amelyből az is kiderül, hogy milyen arculatot kap majd a megújult állomás.
A Deák Ferenc tér Budapest belvárosának egyik központi tere, egyúttal a város jelentős közlekedési csomópontja is. A teret a XIX. század elején alakították ki, így a terület elnevezése a század legelején még Landstrasse volt. A teret 1819-es térképeken Kohlplatzként említik, de nevezték Kohlmarktnak, Káposztás piacnak, Szén piacnak és Szén térnek is.
1866-ban nevezték el a „haza bölcse” után Deák Ferenc térnek, és ezt a nevet azóta is viseli.
A mellette lévő, szintén Deák Ferenc nevét viselő utcával együtt ez a két közterület a legrégebbi elnevezés Budapesten, amelyet nem változtattak meg.
A Deák Ferenc tér a budapesti metróhálózat egyik átszállóhelye, melyet három metróvonal (M1, M2, M3) érint, 1970 és 2014 között a főváros metróhálózatának egyetlen csomópontja volt. Az M3-as metró Deák tér és Nagyvárad tér közötti 4,7 kilométeres szakaszát, 6 állomással 1976. december 31-én helyezték üzembe.
Az ötszintes Deák téri metróállomás európai viszonylatban is jelentős méretű közlekedési csomópontnak számított:
Az építész koncepciója során az egyszerűségre, letisztultságra törekedett, ami a burkolatokban, illetve egyéb anyagok használatában is jól megjelenik. Az elgondolás része volt továbbá, hogy a letisztultság ne csupán az állomás arculatában jelenlen meg, hanem az az utazóközönség egyszerű tájékozódást is szolgálja.
Az állomás arculata eddig nem mutatott semmilyen jellegzetességet, sok szín kavalkádjából állt össze. A SWIETELSKY tájékoztatása szerint a jövőben egy letisztultabb megjelenést láthatnak az utasok, így tájékozódni is könnyebb lesz majd az állomáson.
Nem kell elbúcsúznunk azonban a mára ikonikussá vált műemlék portugál csempéktől, melyek João Vieira portugál képzőművész alkotásai, hiszen tisztítást követően ezek továbbra is az állomás burkolatát képezik majd.
Az állomáson érdekesség még, hogy kialakítottak egy 24 méter mély liftaknát a hozzá tartozó 22 méter hosszú összekötő folyosóval, amely a Deák Ferenc téri állomás akadálymentesítését szolgáló liftet a peronszinttel köti össze.
Ez a folyosó tulajdonképpen egy alagút, így alagútépítési technológiát kellett a helyszínre hozni.
A munkálatok során a liftakna már tavaly elérte új legmélyebb pontját és az alagúttal is összekapcsolták az Erzsébet téri új bejáratot az M3-as metró állomásával, ezt szerkezetépítési munkák követték. Annak köszönhetően tudott a SWIETELSKY még a sűrűn beépített Belvárosban is függőleges liftaknát építeni a helyszínen, hogy az egykor ide tervezett Nemzeti Színház miatt kialakított 16 méter mély aknát teljesen kinyitották és bányászati módszerrel folytatták az aknamélyítést még további 10 méteren.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.