Kilenc állomás felújításán dolgozik az M3-as metró projektjének utolsó, belvárosi ütemében a SWIETELSKY Építő Kft., most a Deák tér mellett a Ferenciek tere állomásról is részletes információkat kaptunk arról, hogy halad a munka.
Az M3-as metró felújítása és modernizálása a főváros kiemelkedő léptékű és fontosságú infrastrukturális fejlesztési projektje, mely a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BKV Zrt.) beruházásában valósul meg. A magyarepitok.hu rendszeresen jelentkezik képriportokkal és részletes cikkekkel az építkezés jelenleg is zajló belvárosi szakaszáról. Itt az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg. A vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki, mindezt a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt. tervei alapján.
Mint legutóbb megírtuk, a munkák kifejezetten fontos szakaszhoz értek: elkezdték beépíteni az új mozgólépcsőket, miután korábban a régi szerkezeteket (legnagyobbrészt) eltávolították.
Lapunkat a kivitelező SWIETELSKY Építő Kft. tájékoztatta két belvárosi állomás munkafolyamatairól. Ez alapján a Ferenciek tere állomáson
az új mozgólépcsők első elemein már zajlik a munka.
Emellett a lépcsőknek helyet adó lejtakna álmennyezeti tartószerkezetét elbontották, és a korábban kialakított ideiglenes lépcsőt is áthelyezték megfelelő helyére. Az állomási diszpécserhelyiségek új falai, illetve gépészeti és elektromos bekötése is elkészült, valamint új szerelvényszobát is kapott a részleg.
Az elektromos helyiségeken is sokat dolgoztak az elmúlt időszakban: az építészeti munkákat elvégezték és a gépészeti nyomvonalakat is kiépítették. A peronszinten is látványos az előre haladás: a gránit burkolat bontásával elkészültek, és az utastér álmennyezeti tartószerkezeteit is eltávolították.
Az állomáson mindemellett készülnek az egyedi ferdeliftek beépítésére is.
A Deák Ferenc tér kiemelten fontos állomás az M3-as metró vonalán, a csomópont a fővárosi közösségi közlekedés meghatározó része, ahol három metróvonal is találkozik. Itt nem ferdelifttel teszik lehetővé az akadálymentes közlekedést, hanem a Belvárosban egyedülálló módon függőleges liftaknát alakítottak ki. Ezt a korábban tervezett Nemzeti Színház alépítményeinek felhasználásával valósították meg.
A felvonóakna Erzsébet téren található lejáratához ezen felül új, több mint 20 méter hosszú új alagutat fúrtak az állomás peronszintjétől (ennek célba éréséről videót is készítettünk).
Ennek a liftaknának és alagútnak a belső héjszerkezetét már kiépítették.
A bontási folyamatokról ebben a hónapban kerül át a hangsúly az építési feladatokra a Deák Ferenc téren. Továbbá ezen az állomáson is dolgoznak az új mozgólépcsőkön: a tartószerkezetük jelentős részben el is készült.
Lapunkat kivitelező még arról is tájékoztatta, hogy a gépész, közműves, elektromos munkák is jól haladnak. Az elektromos kapcsolótérben pedig a kábel falátvezetésekben azbeszt tartalmú tömítéseket találtak: ezeket a biztonsági előírások figyelembevételével, egy negatív nyomás alatt tartott légszigetelt sátorban bontják el, így az azbeszt nem juthat ki a környezetbe.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.