A V-Híd Csoport többségi tulajdonában lévő társaságban történik a MÁV előírásainak megfelelő berendezés szoftver-és hardver elemeinek fejlesztése és későbbiekben gyártása.
2022 szeptemberében lapunk részt vett az európai vasúti szakma egyik legrangosabb eseményén, a berlini InnoTrans kiállításon. Helyszíni tudósításunkban beszámoltunk arról, hogy stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a V-Híd Zrt. és az AŽD Praha s.r.o.
A V-Híd Csoport Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő építőipari vállalatcsoportja, amely elsősorban európai uniós és hazai finanszírozású vasútépítési projekteket valósít meg. Az AŽD Praha nemcsak Csehország, hanem Közép-Kelet Európa piacvezető biztosítóberendezés-gyártója is, melynek Prágán kívül Pozsonyban is jelentős központja van, így a cseh és a magyar szakemberekkel közösen szlovákiai magyar mérnökök is dolgoznak a magyarországi fejlesztéseken.
Az együttműködési megállapodás megszületését követően 2022. december 8-án került sor a közös vállalat megalapítására, melynek ünnepélyes bejelentésén lapunk is részt vett.
A közös alapítású V4SIL Kft.-ben a V-HÍD 60 százalékos tulajdoni hányaddal, az AŽD Praha pedig 40 százalékkal vesz részt. A névválasztás szimbolizálja a V-Híd Csoport és a Cseh AŽD Praha vállalat együttműködését a visegrádi régióban. A SIL4 (Safety Integrity Level 4), magyarul a 4-es Biztonsági Integritási Szintet jelenti, azaz a legmagasabb fokozatot. Ez az Európai Unió által CENELEC szabványban meghatározott követelmény, melynek meg kell felelnie a vasúti biztosító berendezéseknek; leegyszerűsítve: ez tükrözi a megbízhatóság szintjét.
A modern kor igényeit kiszolgáló vasúti rendszerek fejlesztése folyamatos kihívások elé állítja az iparágat. Ezen kihívásokon felül az elmúlt időszak világpolitikai eseményei ismételten rávilágítottak arra, hogy mennyire kiszolgáltatottak azon országok, melyek nem tartják kézben megfelelően a kritikus infrastruktúra-rendszereiket. A nemzeti vasúthálózat, azon belül is a vasúti biztosítóberendezési rendszerek kiemelten ezen rendszerek közé tartoznak.
A fenti igényeknek kizárólag modern, megbízható, elektronikus berendezésekkel lehet megfelelni, továbbá elengedhetetlen a hazai igényeket prioritásként kezelő stratégiai partnerség a vasút üzemeltetőjével.
A biztosítóberendezések komoly fejlesztéseket igényelnek, melyek idő-és tőkeigényesek. A hazai vasúthálózaton jelenleg olyan nyugat-európai berendezések futnak, melyek termékciklusuk végállomásaként kerülnek az országba. Magyar fejlesztésű, teljesen elektronikus alternatíva reális kilátásban idáig nem volt. Ezen hátrányok ledolgozása miatt is mérföldkő az AŽD Praha-val kötött megállapodás, és a közösen létrehozott vállalat.
A magyar többségi tulajdonban lévő társaságban történik a MÁV előírásainak megfelelő berendezés szoftver-és hardver elemeinek korszerűsítése, későbbiekben gyártása. A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek. Közös cégben történik a hazai bevezetés, a magyar vasúti projektekhez kapcsolódó tervezés támogatása, a hazai beszállítók, valamint alvállalkozók képzése és minősítése, illetve az üzemeltető munkájához elengedhetetlen labor-és szimulátorközpont kiépítése, továbbá a fedélzeti berendezések magyarországi telepítése.
A V4SIL célkitűzéseinek megvalósításához további munkahelyeket teremt az országban és gondoskodik a szakképzett munkaerő-utánpótlásról is a V-Híd Akadémia segítségével, együttműködésben a Budapesti Műszaki Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel.
A magyar-cseh közös társaság létrehozásáról szóló ünnepi eseményen Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója emlékeztette a résztvevőket: a vállalat 2016-os megalapítása óta törekszik a vasútépítés egészét átfogó, a tervezéstől a kivitelezésen át a szállítmányozásig terjedő szolgáltatási lánc működtetésével piacvezetővé válni, ennek megvalósítása érdekében tesz egy újabb jelentős lépést az új vegyesvállalat. Sárváry István ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy a beruházás során amellett, hogy teljesülnek az európai vasutakra vonatkozó biztonsági és átjárhatóság követelmények, megszűnhet a magyar vasúthálózat fejlesztésének, biztonságos működésének kitettsége is.
A vezérigazgató bejelentette, hogy a már meglévő SMD 80 vágányépítő és -átépítő gépláncuk mellé egy újabb ilyen gépet is vásárolnak. Ahogy azt lapunkban korábban megírtuk, a Plasser & Theurerrel együttműködésben létrehozzák a pályafenntartó- és vasútépítő gépeik karbantartó bázisát.
Zdenêk Chrdle, a cseh tulajdonú AŽD Praha elnöke a bejelentésen kifejtette: az ilyen összetett és biztonságkritikus rendszerek esetében elengedhetetlen, hogy kellően képzett emberek álljanak rendelkezésre azok működtetéséhez. Ezért működtetnek saját oktatási központot, ahol a legújabb informatikai eszközök alkalmazásával, egy működő vasúti rendszer valódi fizikai modelljével kombinálva képezhetik azokat a szakembereket, akik később a vasutat üzemeltetik. A szakember biztosította magyar partnerét, hogy az AŽD biztosítja a legújabb technológiát, amelynek köszönhetően megalkothatnak egy új V4SIL ökoszisztémát, beleértve a hardvert, a szoftvert és egy korszerű képzési központot, amely a magyar vasutak igényeire és körülményeire specializálódott.
A rendezvényen felszólalt Mészáros Lőrinc, a V-Híd tulajdonosa is, aki örömét fejezte ki az új magyar-cseh közös vállalat létrehozása miatt. A nagyvállalkozó szerint azzal, hogy a cseh partner nem csupán beszállítóként, hanem befektetőként és fejlesztőként is megjelenik, behozva a modern technológiát Magyarországra, kiváló példája a közös történelemmel és közös gazdasági érdekekkel rendelkező V4 országok pragmatikus gazdasági együttműködésének.
Az eseményen beszédet mondott Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter is, aki kifejtette: a vasút új kiugrási lehetőséget jelent a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború okozta gazdasági világválságban, a vasúti szállítmányozás vetélytársaival szemben válságállónak bizonyult. A tárcavezető hozzátette: kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem képesek ellenőrzés alatt tartani kritikus infrastruktúrájukat, mint például a vasúti biztosítóberendezések. A magyar gazdaság fejlődése érdekében kulcsfontosságú a legmodernebb biztosítóberendezések alkalmazása, az új magyar-cseh közösvállalat létrehozásával és annak keretében megvalósuló fejlesztések pedig megteremtik ennek lehetőségét – húzta alá Szijjártó Péter.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.