A Vasútakadémia az ösztöndíjprogramban résztvevő hallgatók tudásvágyát kívánja növelni.
2022 októberében második alkalommal hirdette meg ösztöndíjprogramját a Swietelsky Vasúttechnika Kft. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) építőmérnök hallgatói számára szóló programon belül a társaság székházában szakmai beszélgetéseket indítottak, mely a vasútépítés rejtelmeibe nyújt mélyebb betekintést. A programban idén 4 mérnök hallgató vesz részt.
Erdélyi András, a Swietelsky Vasúttechnika vállalkozási igazgatója lapunknak elmondta:
„A hallgatóknak olyan ismereteket kívántunk átadni, amelyek megmutatják, hogy az iskolapadban tanultakat hogyan lehet és kell átváltani aprópénzre a munka világában. Az ösztöndíjprogram keretében lehetőséget biztosítottunk gyakorlatszerzésre, amely során azt tapasztaltuk, hogy az iskolában szerzett tudás jó alapot nyújt ugyan, de nem kellő mélységű, ahhoz, hogy az iskolából kikerülő kezdő mérnök azonnal »bevethető« legyen egy munkahelyen.”
Majd hozzátette:
„Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a mérnökképzés fő feladata a felsőoktatásban egy olyan alapismeret átadása, mely a leendő mérnökökben további tudásvágyat ébreszt, és ennek birtokában megakarják majd szerezni azt a tudást, amely valóban mérnökké teszi őket.”
Az ösztöndíjprogram ezt a tudásvágyat kívánja erősíteni, emellett a résztvevők megismerhetik a Swietelsky Vasúttechnika vállalati kultúráját és azt a társaságra jellemző gondolkodásmódot, amely nagyban segíti az építőipar kivitelezési feladatainak sikeres megvalósítását.
Az ösztöndíjprogramon most egy új elemmel bővült. Az anyavállaltnál évek óta működő és immáron Magyarországon is elérhető Vasútakadémia előadássorozat, amely során karbantartási és építési technológiákat, az egyes technológiákhoz tartozó gépeket és eszközöket ismerhetik meg a hallgatók 2 hetente 3 órás időtartamban. Megtudhatják, hogy az egyes gépek, mely technológiáknál alkalmazhatók megfelelő hatékonysággal, rámutatva a gépek előnyeire, hátrányaira, érintve hatékonyságukat, gazdasági és környezeti szempontokból egyaránt.
Az előadásokat a BME-n is oktató Dudás István tartja, aki korábban a Swietelsky Vasúttechnika kivitelezésében megvalósuló számos jelentős hazai vasútfejlesztés projektvezetőjeként dolgozott, így jól ismeri a társaság működését. Eddigi előadásaiban részletesen beszámolt a vasúti pálya jellemző fenntartási és átépítési feladatairól, úgymint a síncsere, keresztaljcsere, vágányátépítés, rostálás, alépítmény-javítás és felépítménycsere. Kitért a vágányok átépítésének főbb módszereire, bemutatta az SMD 80 és SUZ 500 vágányátépítő géplánc részeit. Szó esett a hosszúsínek szállításáról, a hegesztési típusokról, a kitérők cseréjének folyamatáról, és a felépítmény-karbantartó géplánc részeit is megismerhették a hallgatók, majd a vasúti alépítmény javításának hagyományos és nagygépes technológiáinak részletei következnek. Ezen alapok átismétlését követően lehet a legérdekesebb témáról beszélgetni: az egyes technológiákat rendszerbe foglalva az átfogó építési ütemezésekről és az építési fázistervekről, amely feladatok a mérnöki munka legizgalmasabb részét jelentik.
Az előadássorozat nem továbbképzés, inkább eladásokkal és interaktív beszélgetésekkel színesített bemutatás, amely során felmérik azt is, hogy milyen ismeretekkel rendelkeznek a hallgatók. Az előadások anyaga épp ezért rugalmas, melyeket a hallgatók eddigi tudásának és igényeinek megfelelően alakítanak.
„Az oktatás nem a mi feladatunk, mi az akadémia keretében bemutatjuk, hogy a Swietelsky Vasúttechnika a kivitelezések során, milyen technológiákat alkalmaz, az egyes technológiákhoz, milyen gépek szükségesek, az egyes technológiákban milyen munkafolyamatok vannak, ezeket, hogyan kell szervezni, ütemezni”
– hangsúlyozta Erdélyi András vállalkozási igazgató.
„A tematika az igényeknek megfelelően formálódik, bővül. A tervek szerint egy komplex előadássorozat összeállítása a cél, amelybe több kollégát is bevonunk, de ennek a kidolgozása még folyamatban van” – egészítette ki végezetül.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.