A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. szakembereinek köszönhetően egy új berendezés teljesítményével egyenértékű fordítókorong üzemelhet a Kőér utcai telephelyen.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy megújul a BKV Kőér utcai járműtelepén található mintegy ötvenéves fordítókorong. Akkor azt nézhettük meg, ahogy a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. szakalvállalkozójának hidraulikus emelői kiveszik helyéről a hatalmas szerkezetet, most a rekonstrukciót és a felújított szerkezet visszaemelését követjük nyomon.
A Kőér utcai korong az 1970-es évek elején, MÁV gyártmány és rendszer alapján épült, átmérője 17,5 méter. A teljes körű korszerűsítés során megújult a vasbeton akna, a körpálya, a felületképzés, a villamos- és gépészeti rendszer. Továbbá a használat során jelentősen sérült, elhasználódott részek cseréje is megtörtént.
A munkálatokról Kovács Szabolcs, a SWIETELSKY Vasúttechnika szakipari és hegesztési vezetője tájékoztatta lapunkat.
„A tényleges munkavégzést minden feladatrészre kiterjedő előkészítési folyamat előzte meg, mely során meghatározásra került a saját részlegeink által elvégezhető feladatok köre, illetve mely munkarészre szükséges szakalvállalkozó bevonása.
A hídszerkezet megemelése után leszereltük a gépészeti, villamos, vasúti stb. szerelvényeket, majd a teljes szerkezet alapos átvizsgálása következett, ez alapján lett meghatározva, hogy a szerkezet mely részein milyen beavatkozás, javítás, adott esetben teljes csere szükséges.”
Emelés után a hídszerkezet felülvizsgálata azonnal megtörtént, hogy a kedvező időjárási körülményeket kihasználva még 2022-ben − az őszi/téli időjárást megelőzően – a korrózióvédelmi felületképzést el tudják végezni.
Kiszerelést követően a mechanikus/gépészeti alkatrészek a SWIETELSKY Vasúttechnika gépészeti részlegéhez kerültek átvizsgálásra, felújításra, újragyártásra, melyeket azt követően a szakiparhoz szállítottak felületképzésre, majd vissza a helyszínre beépítésre.
A villamos- és vezérlési rendszer leszerelt egységeinek felújítását/cseréjét szakalvállalkozó bevonásával végezték el, aki a helyszínen újra felszerelte azokat a szerkezetre. A szakipar celldömölki telephelyén, a felújított gépészeti alkatrészek festését, illetve az impregnált keményfa táblák felmérés szerinti gyártását végezték. Ez utóbbit 2023 tavaszán kezdték el. A felújított alkatrészek és szerelvények helyszíni visszaépítése folyamatosan zajlott, ahogy azok rendelkezésre álltak.
„A gépészeti (mechanikus) alkatrészek le- és felszerelése, felülvizsgálata, felújítása, újra gyártása gépész részlegünk feladatkörébe tartozott. A felújítás során a leghosszabb átfutási időt az újragyártandó gépészeti egységek (pl.: királycsap) előkészítése, tervezése és gyártása jelentette. Így jutottunk el 2023 júliusához, amikor is minden feltétel adott a hídszerkezet eredeti helyére történő visszahelyezéséhez, illetve a befejező munkák elvégzéséhez” – emelte ki Kovács Szabolcs.
A visszaemelést követően a végső szerelési fázis következik, illetve a villamos és vezérlő rendszer beszabályozása, finomhangolása és végül a beüzemelés.
Horváth László, a celldömölki műhely- és karbantartási vezetője kiegészítette: „A mechanikus elemeket (hajtásrendszer, kerekek, reteszelő mechanika stb.) 2023 júliusa folyamán eredeti állapotnak megfelelően visszaépítették. A korong visszahelyezését egy mechanikus próba követi, majd a szakipar felhelyezi a faelemeket. A villamos részeket az alvállalkozó várhatóan augusztus elején üzemeli be, a járműves próba pedig augusztus végén várható.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.