Megnézhettük, ahogy a Swietelsky Vasúttechnika segélygépének hidraulikus emelői kiveszik helyéről a hatalmas szerkezetet.
Külsőleg és műszakilag is teljesen megújul a fordítókorong a BKV Kőér utcai járműtelepén, tudta meg lapunk Forgó Lászlótól, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. építésvezetőjétől. A következő hónapokban átfogó felújításon esik át a mintegy ötvenéves műtárgy, a teljes szerkezet és a berendezések.
A fordítókorong a metró járművek megfordítására szolgál. A süllyesztett aknába (korongmedence – a Szerk.) elhelyezett acélszerkezetű híd a középpontja, az úgynevezett királycsap körül elforgatható. A megfordításra azért van szükség, hogy a járművek kerekeinek nyomkarimái oldalanként ugyanolyan mértékben kopjanak.
A Kőér utcai korong az 1970-es évek elején, MÁV gyártmány és rendszer alapján épült, átmérője 17,5 méter. A teljes körű korszerűsítés során megújul a vasbeton akna, a körpálya, a felületképzés, a villamos- és gépészeti rendszer. Továbbá a használat során jelentősen sérült, elhasználódott részek cseréje is megtörténik. A villamos rendszerek esetében a mai kor műszaki színvonalának megfelelő modern villamos szerelvényeket és eszközöket építenek be. A cél, egy új fordítókoronggal egyenértékű teljesítőképesség elérése.
Első lépésként a kiemelést végezték el a Swietelsky Vasúttechnika Kft. szakemberei egy MAN kétéltű (közúti-vasúti – a Szerk.) segélyjárművel, amelynek négy darab hidraulikus emelője két lépcsőben emelte meg a korongot. A kiemelésre azért volt szükség, hogy szakemberek a királycsaphoz hozzá tudjanak férni.
Az emelők teherbírása egyenként 25 tonna. A kiemelést követően talpfából készített, úgynevezett máglya tartotta meg teljes szerkezetet, hogy a hidraulikus emelőket el tudják távolítani.
Ezután minden villamos- és gépészeti szerelvényt lebontottak a szerkezetről, majd homokszórással távolították el a több évtizedes festékrétegeket. A homokszórást követően korrózióvédelemmel és az új festékrendszer felhordásával folytatódott a munka.
A felújított szerkezet visszaemelése a gépészeti- és villamos rendszerek, a vasbeton akna, annak vízelvezetése és a körpálya felújítását követően történik meg, várhatóan 2023 tavaszán. A szerkezet visszaemelését szintén a MAN típusú segélyjármű által vezérelt hidraulikus emelőkkel végzik majd.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.