A Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezésében átépült egy útátjáró és pályafelújításokat is végeztek.
2023 nyarán korszerűsítéseket hajtottak végre a győri AUDI HUNGARIA Zrt. vasúti pályahálózatán. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkájával átépült egy szintbeni keresztezés, és megtörtént a csatlakozó vágányszakaszok szabályozása, valamint további 240 vágányméter hosszúságban végeztek pályafelújítást a gyár területén. A két munka párhuzamosan zajlott.
A kivitelezéssel kapcsolatban Kónya Viktor, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. projektvezetője adott felvilágosítást lapunk részére.
„Az AS 12-es útátjáró egy forgalmas útszakaszon, a Hűtőház utcában található. Az átjáró az elmúlt időszakban elhasználódott, így cseréje időszerűvé vált. Az utca rendkívül forgalmas: a gyárba ingázók és a dolgozók mellett jelentős tehergépjármű-forgalmat is bonyolít, illetve a dolgozókat szállító Volánbuszok is itt közlekednek. Számottevő a vasúti forgalom is, hiszen ezen az útátjárón keresztül közelíthető meg a gyár saját célú vasúti pályahálózata (a vonalszakasz a MÁV Zrt. 1-es Budapest−Hegyeshalom−Rajka vonalából ágazik ki, és megy be a gyár területére – a szerk.).”
A projektvezető tájékoztatása szerint a korábbi STRAIL gumielemes burkolati rendszerű szakaszt vasbetonlemezes kialakításúvá építették át. Az 50 centiméteres előregyártott vasbeton lemezt a helyszínen daruval emelték a helyére, betonnal ágyazták, majd a beton szilárdulása után a lemezben lévő vályúba beállították a síneket, és Edilon kitöltő anyaggal öntötték körbe.
A munkára a vállalat kéthetes nyári leállása idején került sor, és mindössze 9 nap állt a szakemberek rendelkezésére. A termelés újraindulása előtt ugyanis − a vasúton keresztül szállított − alapanyagoknak már rendelkezésre kell állniuk ahhoz, hogy megkezdődhessen a munka, ezért az Audi logisztikai részlege minimalizálta a kivitelezési időt.
„A legfontosabb az volt, hogy a vasúti forgalmat el tudjuk indítani, ezt követően a csatlakozó útszakaszok átépítésére került sor a közutas kollégák részéről, és megindulhatott a közúti forgalom is”
– fűzte hozzá Kónya Viktor.
A fentiek mellett a gyár területén belül egy 240 vágányméter hosszú pályaszakaszt is átépítettek. Az itt lévő kissugarú ív miatt a sínkopás olyan mértékű volt, hogy az átépítés időszerűvé vált. A szakaszt két széles aszfaltos útátjáró is keresztezi.
„Nehézséget okozott, hogy 200 méteres, kissugarú íven kellett az útátjárókat megépíteni, emiatt egyedi rendszereket és felépítményi elemeket építettünk be. Ilyen speciális elem az UG alj, és az erre épített alátétlemez, melyet a SWIETESLKY Vasúttechnika gyártott le saját celldömölki acélüzemében. A felújítás során a korábbi 48-as rendszerű sínek helyett 54-es síneket építettünk be, továbbá a zúzottkő ágyazatot is cseréltük”
– fejtette ki.
A projektvezető kiemelte, hogy a kivitelezés rövid időtartama alatt (12 nap) alkalmazkodniuk kellett a gyár rendkívül szigorú vagyon- és munkavédelmi feltételeihez. A be- és kiléptetésnél történő alapos ellenőrzések időigényével számolniuk kellett a feladat során. A munkavégzést az időjárási körülmények is nehezítették: a nyári záporok éppen kritikus időszakban, az alépítményi munkák idején érték el Győr városát.
Végezetül hozzátette, hogy 2023-as év folyamán még egy kitérő beépítésére, illetve sínkenő berendezések telepítésére is sor kerül.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.