2024.11.21, Csütörtök
Rostálással újult meg az ágyazat a Szombathely – Hegyeshalom vasútvonal két szakaszán

Rostálással újult meg az ágyazat a Szombathely – Hegyeshalom vasútvonal két szakaszán

magyarepitok.hu

2024.04.24. 07:48 - Bíró Beáta

A SWIETELSKY Vasúttechnika szakemberei csaknem hét kilométeren végeztek ágyazatrostálási munkát.

Hirdetés

A Szombathely – Hegyeshalom (– Rajka) vasútvonal két szakaszán végzett ágyazatrostálási feladatokat a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft., a SWIETELSKY AG osztrák anyacég nagyteljesítményű Plasser & Theurer RM 85-750 típusú ágyazatrostáló gépével.

A vasúti pálya ágyazatának elhasználódása természetes folyamat: a közlekedő járművek okozta dinamikus hatások idővel elaprózzák az ágyazat zúzottkő anyagát, valamint a környezetből –főként a környező szántóföldekről – a szél is jelentős mennyiségű porral telítheti az ágyazatot. Ezek a jelenségek együtt az ágyazat elsárosodásához vezetnek, továbbá a vágány állékonyságának csökkenését okozza. Fentiek miatt az ágyazatot időről időre szükséges megtisztítani, abból az elaprózódott szemcséket és port eltávolítani és visszaállítani az optimális 32/50 mm-es szemcsenagyságú ágyazati anyagot – tájékoztatta lapunkat Szilágyi Gábor művezető.

 

 

Az első ütemben Csorna és Bősárkány között mintegy 2600 vfm-en (vágány folyóméter), a másodikban pedig Bősárkány és Jánossomorja között mintegy 4300 vfm-nyi szakaszon rostálták át a zúzott követ.

 

A kirostált anyagot MFS kocsikkal szállították el

A munkafolyamat előkészítő lépéseként ágyazatfelhajtást, illetve padkanyesést volt szükséges elvégezni. Az ágyazatfelhajtás célja, hogy a rosta (mintegy 4 méteres munkaszélességű kaparólánca) a lehető legnagyobb mennyiségű anyagot tudja átrostálni, úgy a gazdaságosság, mint a környezetvédelem szempontjait szem előtt tartva. Ezen munkafolyamatok után a munkaterületet birtokba vehette az RM 85-750 rostálógép, amely az osztrák anyacég fischamendi telephelyéről, éves karbantartást követően érkezett a helyszínre.

 

 

A gép a kaparólánc segítségével felszedi az ágyazat anyagát és azt a rostához továbbítja, ahol a finom szemcséket leválasztja. A kirostált zúzottkövet a gép visszaszórja a vágányba, a pályába vissza nem építhető rostaalj pedig egy szállítószalagon keresztül MFS kocsikra (szállítószalagos szerelvény) kerül, amelyek a rostaaljat a kirakási pontra szállítják, ahol az deponálásra, majd elszállításra kerül.

A deponált rostaalj - minősítést követően - felhasználható padkaszélesítésre, illetve töltésépítésre.

 

 

A zúzottkő szennyezettségének mértékétől függ, hogy a meglévő ágyazatból mekkora mennyiséget lehetséges visszaépíteni az ágyazatba. A hiányzó zúzottkövet ezután pótolni kell, majd az érintett pályarészek vágányszabályozását kell elvégezni az eredeti pályageometria visszaállításának érdekében. Ezek a munkálatok azonban a szóban forgó vonalon már nem a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladatát képezték.

 

 

Napi két kilométernyi munkára is képes a géplánc

A Plasser & Theurer által gyártott gép az egyik legkorszerűbb, ezáltal leghatékonyabb ágyazatrostáló gép. A hidraulikus működésű szerkezet két egységből áll, melyek csuklósan kapcsolódnak egymáshoz. Különlegessége, hogy a gépet működtető aggregát külön egységet képez a rostáló egységtől. Hossza több, mint negyvennégy méter, súlya százötvenhét tonna. A kaparólánc óránként hatszázötven köbméter ágyazati anyagot tud eltávolítani. A gép teljesítménye százötven-száznyolcvan vágányméter per óra, vagyis egy tízórás műszakban közel két kilométernyi ágyazat rostálására képes.

Galéria

Kötött pályaSwietelsky Vasúttechnika Kft.vasúti pályafenntartásGySEV Zrt.CsornaBősárkányJánossomorja

Hírlevél

Hirdetés