A SWIETELSKY Vasúttechnika szakemberei csaknem hét kilométeren végeztek ágyazatrostálási munkát.
A Szombathely – Hegyeshalom (– Rajka) vasútvonal két szakaszán végzett ágyazatrostálási feladatokat a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft., a SWIETELSKY AG osztrák anyacég nagyteljesítményű Plasser & Theurer RM 85-750 típusú ágyazatrostáló gépével.
A vasúti pálya ágyazatának elhasználódása természetes folyamat: a közlekedő járművek okozta dinamikus hatások idővel elaprózzák az ágyazat zúzottkő anyagát, valamint a környezetből –főként a környező szántóföldekről – a szél is jelentős mennyiségű porral telítheti az ágyazatot. Ezek a jelenségek együtt az ágyazat elsárosodásához vezetnek, továbbá a vágány állékonyságának csökkenését okozza. Fentiek miatt az ágyazatot időről időre szükséges megtisztítani, abból az elaprózódott szemcséket és port eltávolítani és visszaállítani az optimális 32/50 mm-es szemcsenagyságú ágyazati anyagot – tájékoztatta lapunkat Szilágyi Gábor művezető.
Az első ütemben Csorna és Bősárkány között mintegy 2600 vfm-en (vágány folyóméter), a másodikban pedig Bősárkány és Jánossomorja között mintegy 4300 vfm-nyi szakaszon rostálták át a zúzott követ.
A munkafolyamat előkészítő lépéseként ágyazatfelhajtást, illetve padkanyesést volt szükséges elvégezni. Az ágyazatfelhajtás célja, hogy a rosta (mintegy 4 méteres munkaszélességű kaparólánca) a lehető legnagyobb mennyiségű anyagot tudja átrostálni, úgy a gazdaságosság, mint a környezetvédelem szempontjait szem előtt tartva. Ezen munkafolyamatok után a munkaterületet birtokba vehette az RM 85-750 rostálógép, amely az osztrák anyacég fischamendi telephelyéről, éves karbantartást követően érkezett a helyszínre.
A gép a kaparólánc segítségével felszedi az ágyazat anyagát és azt a rostához továbbítja, ahol a finom szemcséket leválasztja. A kirostált zúzottkövet a gép visszaszórja a vágányba, a pályába vissza nem építhető rostaalj pedig egy szállítószalagon keresztül MFS kocsikra (szállítószalagos szerelvény) kerül, amelyek a rostaaljat a kirakási pontra szállítják, ahol az deponálásra, majd elszállításra kerül.
A deponált rostaalj - minősítést követően - felhasználható padkaszélesítésre, illetve töltésépítésre.
A zúzottkő szennyezettségének mértékétől függ, hogy a meglévő ágyazatból mekkora mennyiséget lehetséges visszaépíteni az ágyazatba. A hiányzó zúzottkövet ezután pótolni kell, majd az érintett pályarészek vágányszabályozását kell elvégezni az eredeti pályageometria visszaállításának érdekében. Ezek a munkálatok azonban a szóban forgó vonalon már nem a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladatát képezték.
A Plasser & Theurer által gyártott gép az egyik legkorszerűbb, ezáltal leghatékonyabb ágyazatrostáló gép. A hidraulikus működésű szerkezet két egységből áll, melyek csuklósan kapcsolódnak egymáshoz. Különlegessége, hogy a gépet működtető aggregát külön egységet képez a rostáló egységtől. Hossza több, mint negyvennégy méter, súlya százötvenhét tonna. A kaparólánc óránként hatszázötven köbméter ágyazati anyagot tud eltávolítani. A gép teljesítménye százötven-száznyolcvan vágányméter per óra, vagyis egy tízórás műszakban közel két kilométernyi ágyazat rostálására képes.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.