2025.12.17, Szerda
Így fejlődhet a vasúti villamosenergia-ellátás Kimle és Tatabánya alállomásokon
Illusztráció: Erdei MIhály/magyarepitok.hu

Így fejlődhet a vasúti villamosenergia-ellátás Kimle és Tatabánya alállomásokon

magyarepitok.hu

2025.12.17. 07:00 - Kalácska-Nagy Nóra

A feltételes közbeszerzési eljárásként kiírt projektben a Kimle és Tatabánya alállomásokat érintő munkák a teljes villamos és építészeti infrastruktúrát érintik.

hirdetés

Új és megújuló alállomásokról hirdetettek eredményt a MÁV hálózatán – olvasható a TED-en. A feltételes közbeszerzési eljárásként kiírt projekt megrendelője a MÁV Pályaműködtetési Zrt., a nyertes kivitelező pedig a Homlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft., valamint a Vasútvillamosító Kft.

A fejlesztés értéke csaknem 4 milliárd forint, amely a MÁV vasúti infrastruktúra részeként kapcsolódik a RePowerEU célokhoz. (A REPowerEU tervet az Európai Bizottság dolgozta ki és léptette működésbe, melynek célja, hogy fokozatosan megszüntesse a fosszilis tüzelőanyagok behozatalát Oroszországból. A REPowerEU abban segíti az EU-t, hogy energiát takarítson meg, diverzifikálja az energiaellátását és tiszta energiát állítson elő – a szerk.)

A projekt összesen öt alállomási körzetet foglal magában, most az 1. részhez hirdettek eredményt:

  • Kimle
  • Tatabánya
  • Füzesabony
  • Nyékládháza
  • Szabadegyháza

Tehát jelen projektben az 1-es vasútvonalhoz kapcsolódóan Kimle és Tatabánya alállomásai kerülnek fejlesztésre.

A fejlesztés eredményeként a vasúti energiaellátás:

  • megbízhatóbbá és üzembiztosabbá válik,
  • képes lesz kiszolgálni a növekvő forgalmat és a nagyobb teljesítményű járműveket,
  • hozzájárul a környezetbarát közlekedés térnyeréséhez,
  • és javítja a vasúti szolgáltatások minőségét.

 

Megbízhatóbbá és üzembiztosabbá válhat a vasúti energiaellátás

A Kimle és Tatabánya alállomásokat érintő munkák a teljes villamos és építészeti infrastruktúrát érintik. A beruházás nemcsak kivitelezési, hanem kiterjedt kiviteli tervezési feladatokat is tartalmaz.

A villamos és technológiai korszerűsítés során megtörténik a

  • 132/25 kV-os transzformátor mezők teljes rekonstrukciója,
  • 25 kV-os vontatási rendszer teljes megújítása korszerű, gázszigetelésű kapcsolóberendezésekkel,
  • 25 kV-os kitáplálások rekonstrukciója,
  • segédüzemi rendszerek (egyfázisú, háromfázisú és egyenáramú hálózatok) teljes felújítása,
  • szünetmentes áramellátás kiépítése,
  • fogyasztásmérési és üzemviteli rendszerek korszerűsítése.

Ezenkívül kiépítenek modern irányítástechnikai és diszpécser rendszereket, majd fejlesztik az ezekhez kapcsolódó hírközlési és adatátviteli rendszereket.

 

Építészeti és környezetvédelmi munkák

Az alállomási épületek és szükség szerint a MÁV vezénylő épületek felújítására vagy átalakítására is sor kerülhet. Továbbá gondoskodnak

  • környezetrendezési munkákról,
  • olajos csapadékvizek kezelésére szolgáló műtárgyak létesítéséről (szénhidrogén-leválasztók, gyűjtőmedencék),
  • földelési és villámvédelmi rendszerek teljes rekonstrukciójáról,
  • térvilágítás, vagyonvédelem és tűzvédelem szükséges mértékű át- és kiépítéséről.

A megvalósítandó munkák közé tartozik még a tartalék energiaellátási rendszerek felújítása és kiépítése, az üzemviteli rendszerek bővítése, valamint a szükséges használatbavételi engedélyek megszerzése.

Kötött pályaMÁVHomlok Fővállalkozó Építőipari és Kereskedelmi Kft. Vasútvillamosító Kft.KimleTatabányaalállomás

Hírlevél

hirdetés