A SWIETELSKY Vasúttechnika számos különleges technológiát alkalmazott a vágányok felújítása, valamint a biztonsági rendszerek kiépítése során is.
Az ötéves felújítást követően 2023. május 22-től újra a teljes vonalon közlekedik az M3-as metró. Azóta akadálymentes, modern és biztonságos környezetben utazhatnak a fővárost Észak-Dél irányban átszelő vonalon.
Az M3-as metró felújítás belvárosi (középső) szakaszának több mint három évig tartó átfogó fejlesztését külön figyelemmel kísérte végig lapunk. A SWIETELSKY Építő Kft. az állomások, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. pedig a vágányok felújítását végezte (nemcsak ezen a szakaszon, hanem a teljes vonalon). A középső szakasz tekintetében 9 állomás rekonstrukciója valósult meg. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.
Lapunk részletes tudósítást közölt arról a BKV által szervezett 2023. szeptember 25-i fórumról, amelyen a kivitelező és a résztvevő cégek szakemberei összegezték az elmúlt évek kihívásait, sikereit.
A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. a teljes M3-as metróvonal több éves fejlesztésének mindhárom – északi, déli és középső – szakaszában részt vett. Elvégezték a vágányépítést, -felújítást, egyéb alagúti munkákat, felújították a biztosítóberendezést, valamint korszerűsítették a távközlési, központi diszpécser rendszereket.
Vingelmann Szabolcs ügyvezető igazgató a fórumon tartott előadásában a projekt egyik legnagyobb kihívásának nevezte a többszöri szerződésmódosítást, a határidők betartását, a vágányépítések, sínleerősítések megtervezését, a különböző technológiák kitalálását és megvalósítását. (Ezekről a speciális eljárásokról lapunk részletes cikkben számolt be.) Prezentációja végén néhány olyan problémára hívta fel a figyelmet, amelyet meglátása szerint a jövőben egy ilyen óriásprojekt megvalósításánál jobb eredményt hozhatnának.
Ilyen például az előkészítés fontossága, a célok, elvárások pontos meghatározása. Utasforgalmi szempontból egy hasonló projektnél megfontolandónak tartja a legfeljebb két nagyobb szakaszra bontást és hosszabb leállást, a közösség közlekedés hosszú hónapokon át tartó, de kisebb megzavarása helyett.
Emellett kiemelte a beruházás fenntartását, ami közös érdek. Fontosnak és örömtelinek nevezte a rekonstruckiót, de hozzátette: az üzemeltetőnek biztosítania kell a fedezetet a metróvonal fenntartására, hiszen enélkül hamar elavulttá válhat az M3-as.
Jelen cikkünkben felelevenítünk néhány érdekességet, kiemelkedő technológiát a SWIETELSKY Vasútechnika Kft. M3-as metró rekonstrukciójában végzett munkájáról és érdekes animációban mutatjuk be a kivitelezésre jellemző mennyiségeket.
A vágányok és a vágánykapcsolatok átépítését a középső, belvárosi szakaszon 2022 novemberében fejezte be a vasútépítő vállalat, ezzel teljessé vált a felújított vágányhálózat az M3 metróvonalon. A szakemberek jelentős kihívásnak feleltek meg: egy elöregedett, több, mint 40 éve üzemelő szakaszt építettek át a mai kor követelményeinek megfelelően.
Az utolsóként átadott Deák Ferenc tér és a Dózsa György út állomások között közel 5400 vágányméter pálya újult meg és négy csoport kitérő épült át.
Azonban a teljes fővonal közel 35 vágánykilométer hosszban készült el, a hozzá tartozó harmadik sín (a hagyományos két sínszál mellett egy harmadik sínszál, amely a vonalon közlekedő vonatok elektromos ellátásáról gondoskodik) tekintetében a teljes hosszon 39 500 métert bontottak el majd építettek vissza. 12 800 méter hosszon pedig burkolták is a harmadik sínt.
Nagy feladatot jelentett a kitérők átépítése, mivel a kivitelező a legmodernebb, előre befüggesztett technológia mellett döntött. Ez az utolsó szakaszon csak 4 csoport, de a teljes fővonalon 30 csoport bebetonozott kitérő megépítését jelentette. Az úgynevezett „top down” eljárás során az alagútba csöveken át juttatott, képlékeny betont speciális függesztőművekkel beállított, kapcsolószerekkel felszerelt kitérőkhöz juttatták, és azokat magával a betonnal rögzítették a végleges helyeztükben. A betonozás nagyfokú figyelmet igényelt, hiszen a betonfelületet plusz/mínusz 4 milliméter pontossággal kellett elkészíteni, és a kitérőkre is nagyon kellett ügyelni mind betonozás közben, mind a megvalósult állapotukban
A teljes projekt ideje alatt a Vasúttechnika kiemelkedően nagy számú, összesen 1650 darab AT hegesztést készített. Az eljárás lényege, hogy professzionális szinten biztosítja a sínek megbízható folytonosságát. A hézagnélküli felépítmény a korszerű sínleerősítések, nagy tömegű betonaljas vagy betonlemezes alátámasztások mellett ugyanis hosszú élettartamú, folytonos kötést, hegesztést is igényel. A technológiáról részletes beszámolót készítettünk a vasútépítő vállalat mérnökének köszönhetően és látványos fotókat is készíthettünk.
A teljes szakaszon új vízelvezetési rendszert is kiépített a SWIETELSKY Vasúttechnika. Az oldalfolyókákon kívül a vágánytengelyben, jellemzően a menekülési útvonal részeként is funkcionáló nyílt, kompozit műanyag ráccsal lefedett folyókát létesítettek, de mintegy 11,5 kilométer hosszú szakaszon betontechnológiával PVC csövet építettek be a vágánytengelyben.
Az M3 metróvonal felújítása során modern, aktív tűzvédelmi rendszer építettek ki a magas színvonalú biztonság és védelem érdekében. Ez a rendszer elengedhetetlen az utasbiztonsághoz és a forgalom felvételéhez, hiszen a tűz észlelése esetén a riasztás mellett azonnal beindíthatja az utasok menekítésére szolgáló rendszereket, a szellőztető rendszereket, valamint az oltóberendezéseket. A vonalon a tűzjelző rendszer megvalósítása a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladata volt, a hő és füstelvezetést, valamint a vízköddel oltó berendezést a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezte a FŐMTERV Zrt. generáltervezésében készült tervek alapján.
Szintén az utasok biztonságát és tájékoztatását szolgálják a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. által kiépített gyengeáramú rendszerek is. Valamint felújították a régi, megmaradó vasúti biztosítóberendezést, amely az utasforgalom menetrendszerű és biztonságos lebonyolításában játszik szerepet.
A Szabó Ervin téri diszpécserház rekonstrukciója kiemelt feladat volt az M3-as metrófelújításhoz kapcsolódóan. A központ nagy jelentőségű, hiszen itt látják el a teljes vonal irányítását, felügyeletét.
Több fontos egység mellett itt találhatók többek között az M2 és az M3 metróvonal központi diszpécser szolgálatai. Ezek: a Központi Forgalmi Menetirányító (KFM), a Központi Utasforgalmi Diszpécser (KUD), Energia Diszpécser (EDI) és a Műszaki Diszpécser (MÜDI).
A SWIETELSKY Vasúttechnika bővítette a diszpécserek helyiségeit, valamint modernizálta a gépészeti és elektromos berendezéseket is.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.