Ezzel a mottóval ismertette idei stratégiáját az építőipari cég magyar leányvállalata a 25 éves szülinapján. Az évfordulón az is kiderült, az 52 országban jelenlevő vállalatot alapvetően ma is olasznak tekinti a Mapeit irányító család, ahol a családfő akkor nyugodt, ha ők szegények, és a cég gazdag. A magyarországi leányvállalatot vezető Markovich Béla elárulta, mi a titka annak, hogy kétszer is a legjobb munkahelynek választották őket a hazai munkavállalók.
A budapesti Aria Hotelben ünnepelte 25 éves évfordulóját a Mapei Kft. Az építőipari alapanyaggyártó helyválasztást az indokolta, hogy tavaly az épület a cégcsoport Nemzetközi Referencia versenyén első díjat nyert a Mapei 52 országban jelen levő leányvállalatai között.
Az amerikai építőipari piac óriási felhajtóerőt adott
Az esemény sajtótájékoztatóját Veronica Squinzi, a Mapei csoport stratégiai igazgatója nyitotta. A Mapei nemzetközi stratégiájáról szólva fontos eredményként tálalta, hogy a cégcsoport tavaly meghaladta a 2 milliárd eurós árbevételt, ami kétszámjegyű, 12 százalékos növekedést jelent. „A növekedés jelentős részét az amerikai piac adta, miután ott a hidegburkolat, a kerámia és az építéskémia terén is 30 százalék fölötti bővülést ért el a cég.”
A cég filozófiájáról szólva az igazgató az apját, a Mapeit jelenleg irányító Giorgio Squinzit idézte: „Mindig az a jó, ha a család szegény, de a cég gazdag. Ez ugyanis jelzi, hogy a vezető hisz a vállalatban, és nem akar forrásokat kivonni. Erre alapozva a Mapei minden évben bővíti a termelő kapacitását, rengeteget fordít a képzésre, kutatás-fejlesztésre, belső fejlesztésre.” Hozzátette, a cég 18 laboratóriumot üzemeltet a megfelelő szintű K+F-hez.
Veronica Squinzi és Markovich Béla (fotó: magyarepitok.hu)
A vezető hangsúlyozta, a Mapei 52 országban van jelen, 72 leányvállalata és 66 termelőegysége van a világon, de idén ez tovább bővül perui és indonéziai beruházásokkal. „A céget 1937-ben a nagyapám, Rodolfo Squinzi alapította, alapvetően olaszok vagyunk, de elhivatottságunkat tekintve nemzetközi cég, ezáltal tudunk közel lenni a partnerekhez.”
Ha a munkavállaló jól van, minden működik
A jubileumot ünneplő magyarországi leányvállalat eddigi 25 évét Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője mutatta be.
A két és fél évtized alatt
A jelenlegi trendekről szólva elmondta, a Mapei Kft. árbevétele 2012 óta meredeken emelkedik. A tavalyi forgalom 9,35 milliárd forint volt, ami 20,2 százalékos növekedést jelent.
Markovich Béla hangsúlyozta, 25 évük alatt kétszer nyerték el a legjobb munkahely díját Magyarországon, amit a munkavállalók értékelése alapján ítélnek oda. A cég által kapott értékelésben rendre az elkötelezettség kapta a legtöbb pontot. „Ez is bizonyítja a cég filozófiáját, miszerint a legfontosabb érték az ember. A Mapei olasz vezetője szerint, ha az ember jól van, akkor minden működik.”
A vezető kitért a cég 2016-os stratégiájára, melynek fő eleme a szakképzés lesz. Ahogy arról a magyarepitok.hu is beszámolt, a Mapei Kft. idén tavasztól online képzést indít. Az előadásokon az építőipari szaktudás mellett a versenyképességet növelő vállalkozási, vezetési és értékesítési ismereteket is lehet majd bővíteni a földrajzi akadályokat áthidalva, interaktív formában. „A legdrágább dolog az idő, márpedig ezzel időt spórolunk meg mindenkinek."
Az ügyvezető az idei év kiemelkedő projektjéről is szólt, a már korábban bejelentett 1 milliárd forintos sóskúti beruházásban a meglévő csarnok 7 ezer négyzetméterrel és egy 50 ezer tonna/év kapacitású gépsorral bővül. Hangsúlyozta, tavaly éppen hogy tudták teljesíteni a megrendeléseket, emellett azért is bővítenek, mert új termékeket akarnak bevezetni, ez az Aquaflex Roof Plus lesz, mely tetőszigetelésre alkalmas, járható felületet biztosít.
Az ágazat szakemberhiányát a képzés mellett egyéb eszközökkel is igyekszik orvosolni a cég, mely június 11-ére Országos Építőipari Szakember Találkozót hirdetett meg. A rendezvényen több mint ezer főre számítanak, és két fő célt rendeltek hozzá. „Egyrészt szeretnénk mozgalmat indítani a szakemberhiány ellen. De nem közvetlenül a képzés által, hanem a szemlélet megváltoztatása által. Az igazi gond ugyanis nem a képzéssel van, hanem azzal, hogy nincs kit képezni!” A fiatalok körében a Mapei felmérése szerint rendkívül rossz a szakmák megítélése. „A gyerekek nem tudnak róla, vagy csak a rosszat tudják róla, ez az a valami, amit, hóban, jégben, viharban is csinálni kell. Pedig a szakmunka pont nem az!” Markovich Béla mindenki támogatását kérte ahhoz, „hogy unokáinknak is legyen kivel építkezni”.
A találkozó másik kimondott célja, hogy olyanfajta képzés valósuljon meg Magyarországon, ami vállalkozói ismereteket ad. „Fontos, hogy egy építőipari szakember tudjon költséget csökkenteni, bevételt növelni, mert ez a fajta tudás jelenleg hiányzik.”
A Mapei Kft. az építőipari segédanyaggyártás és -forgalmazás egyik legjelentősebb piaci szereplője Magyarországon. 1991-ben alakult a világhírű olasz anyavállalat, a Mapei S.p.A. leányvállalataként. Egy gyára működik Sóskúton, ahol építőipari segédanyagok gyártása folyik a hazai piac mellett exportra is.
A Mapei 148 főt foglalkoztat, valamint felelős vállalatként kiemelt szerepet vállal a szakemberképzésben, amit 2010-ben Gazdasági Miniszteri Kitüntetéssel ismertek el.
Lovas Róberttel, a Weinberg gyártási üzletágának igazgatójával a cég fejlődéséről, saját szerepéről és arról is beszélgettünk, hogy az acélipar lehet a fenntarthatóság egyik kulcsa. A sárospataki acélszerkezet-gyártó vállalat európai minőségben gyárt, és folyamatosan az új kihívásokat keresi. Lovas Róbert kicsit saját gyermekének tekinti mindazt, amivé a Weinberg lett az elmúlt évtizedek alatt.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.