Több mint 30 milliárd forintnyi uniós forrást fordítanak a dunai hajózás fejlesztésére 2020-ig: létrejön egy forgalommenedzsment központ, Mohácson új kikötő épül, és hatásvizsgálatot is készítenek a gázlók okozta korlátok elhárítására.
A 2014-2020-as pénzügyi időszakban a dunai hajózás fejlesztésére eddig 12 projekt nyert uniós támogatást, összesen 31,6 milliárd forint értékben - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn. Ezek a beruházások az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósulnak meg. Az NFM közlése szerint a 2015. évi CEF-pályázati felhívásból támogatott belvízi hajózási projekteknél jelenleg folyamatban van az Európai Bizottsággal kötendő támogatási megállapodás (Grant Agreement) megkötése.
Kiemelt feladat a hajózhatóság akadályainak oldása
A Duna Régió Stratégiában 14 ország működik együtt az ágazat fejlesztése céljából. A CEF hozzájárulással a hajózható mellékágakat is érintő hajóút helyreállítási és fenntartási főtervet dolgozzák ki. A gázlók miatt az év harmadában csak csökkentett merüléssel, részleges kihasználtsággal közlekedhetnek a hajók a magyarországi Duna szakaszon. A probléma orvoslására környezeti hatásvizsgálatok és engedélyezési tervek készülnek – közölte az NFM.
A Magyar Nemzetben hétfőn megjelent cikk szerint a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatóközpontok Szövetsége úgy véli: legalább három vízlépcsőre lenne szükség a Duna magyarországi szakaszán ahhoz, hogy a folyó az év jelentős részében korlátozás nélkül hajózható legyen. Bíró Koppány Ajtony, a szervezet főtitkára szerint a fő problémát az okozza, hogy a Duna felső szakaszain már megvalósult vízlépcsők alatt felgyorsul a sodrás, emiatt egyre alacsonyabb lesz a vízállás.
Valós idejű vízi információs rendszer jön létre
Zajlik a CEF felhívás keretében a vízi úti információs rendszer kiépítése, mely szintén szerepel a Duna Régió Stratégiában. A közlekedés biztonságát és az útvonal tervezhetőségét valós idejű adatok megosztásával segítő folyami információs szolgáltatás fejlesztésével 2017 végéig létrejön egy forgalommenedzsment központ, amelyhez a meglévő rendszerek mellett új parti radar- és kamerarendszer szolgáltat majd információkat, és elkészítik a Duna naprakész elektronikus hajózási térképét is.
Fejlesztések északon és délen is - nem csak a hajózást segítik
Az IKOP programban folytatódik Baja és Győr-Gönyű fejlesztése, Mohácson új országos közforgalmú kikötő, Csepelen mobil árvízvédelmi gát épül. A csepeli Szabadkikötőben cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőhelyszínt létesítenek, amely közúti és vasúti járművek hajtóanyag ellátásának biztosítására is alkalmas lesz.
A Dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése projekt részeként az évtizedek óta használt eszközök kiváltására korszerű kitűző hajókat, bójákat és parti hajózási jelzéseket szereznek be és helyeznek üzembe.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.