Több mint 30 milliárd forintnyi uniós forrást fordítanak a dunai hajózás fejlesztésére 2020-ig: létrejön egy forgalommenedzsment központ, Mohácson új kikötő épül, és hatásvizsgálatot is készítenek a gázlók okozta korlátok elhárítására.
A 2014-2020-as pénzügyi időszakban a dunai hajózás fejlesztésére eddig 12 projekt nyert uniós támogatást, összesen 31,6 milliárd forint értékben - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn. Ezek a beruházások az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósulnak meg. Az NFM közlése szerint a 2015. évi CEF-pályázati felhívásból támogatott belvízi hajózási projekteknél jelenleg folyamatban van az Európai Bizottsággal kötendő támogatási megállapodás (Grant Agreement) megkötése.
Kiemelt feladat a hajózhatóság akadályainak oldása
A Duna Régió Stratégiában 14 ország működik együtt az ágazat fejlesztése céljából. A CEF hozzájárulással a hajózható mellékágakat is érintő hajóút helyreállítási és fenntartási főtervet dolgozzák ki. A gázlók miatt az év harmadában csak csökkentett merüléssel, részleges kihasználtsággal közlekedhetnek a hajók a magyarországi Duna szakaszon. A probléma orvoslására környezeti hatásvizsgálatok és engedélyezési tervek készülnek – közölte az NFM.
A Magyar Nemzetben hétfőn megjelent cikk szerint a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatóközpontok Szövetsége úgy véli: legalább három vízlépcsőre lenne szükség a Duna magyarországi szakaszán ahhoz, hogy a folyó az év jelentős részében korlátozás nélkül hajózható legyen. Bíró Koppány Ajtony, a szervezet főtitkára szerint a fő problémát az okozza, hogy a Duna felső szakaszain már megvalósult vízlépcsők alatt felgyorsul a sodrás, emiatt egyre alacsonyabb lesz a vízállás.
Valós idejű vízi információs rendszer jön létre
Zajlik a CEF felhívás keretében a vízi úti információs rendszer kiépítése, mely szintén szerepel a Duna Régió Stratégiában. A közlekedés biztonságát és az útvonal tervezhetőségét valós idejű adatok megosztásával segítő folyami információs szolgáltatás fejlesztésével 2017 végéig létrejön egy forgalommenedzsment központ, amelyhez a meglévő rendszerek mellett új parti radar- és kamerarendszer szolgáltat majd információkat, és elkészítik a Duna naprakész elektronikus hajózási térképét is.
Fejlesztések északon és délen is - nem csak a hajózást segítik
Az IKOP programban folytatódik Baja és Győr-Gönyű fejlesztése, Mohácson új országos közforgalmú kikötő, Csepelen mobil árvízvédelmi gát épül. A csepeli Szabadkikötőben cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőhelyszínt létesítenek, amely közúti és vasúti járművek hajtóanyag ellátásának biztosítására is alkalmas lesz.
A Dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése projekt részeként az évtizedek óta használt eszközök kiváltására korszerű kitűző hajókat, bójákat és parti hajózási jelzéseket szereznek be és helyeznek üzembe.
Óbudán korszerű műhelyekkel, hegesztőkabinokkal, előadótermekkel, fotós műteremmel, a fenntarthatósági épületminősítés megszerzéséhez szükséges megoldásokkal alakítja ki a ZÁÉV Építőipari Zrt. a szakmai- és szakképesítések vizsgahelyszíneként, az Országos Központi Akkreditált Vizsgaközpontot.
Az új komplexumban helyet kap ülő- és álló-élménymedence, családi élmény- és családi pancsoló medence, felnőtt sport-tó, hullámmedence és vizes játszótér is.