Közel fél kilométer hosszú, akár 8 méter magas gátat épít a két cég a Szombathely közeli Arany-patak völgyében az árvízveszély elhárítására. Állandó tavat is kialakítanak, amely ökológiai és turisztikai szerepet is betölthet.
Mintegy 1,18 milliárd forintból végzi el a zalakarosi Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. és a szombathelyi Meliorációs és Rekultivációs Kft. által alkotott konzorcium a dozmati víztározó kialakítását – derül ki a Közbeszerzési Értesítőből. A tavaly szeptemberben bejelentett projekt Szombathely mellett Torony, Sé, Balogunyom, Sorkifalud és Zsennye települések árvízvédelmét is ellátja, a munkálatok ezen felül Dozmat és Bucsu községeket is érintik.
A fejlesztés során az Arany-patak völgyében kialakítanak egy árvízcsúcs-csökkentő tárolót, amely az árhullám útjába áll és az építkezésben megoldják a vízmennyiség szabályozott levezetését. Egy 421 méter hosszú és legfeljebb 8 méter magas gátat építenek.
A tározó építésével egyidejűleg megvalósul az Arany-patak mederrendezése is, így az érkező vizeket a vonal kiöntés nélkül tudja majd továbbvezetni. Mintegy 5 kilométernyi szakaszon végeznek iszapkotrási és mederbővítési munkát, amely során várhatóan 35 ezer köbméternyi üledéket szednek fel. Ennek egy részéből a patak partjait több helyen rendezik mindkét oldalon.
A tározó több mint 1 millió köbméter víz befogadására lesz képes és mintegy 44 hektáron terül majd el. A projekt során egy mintegy 7 hektár alapterületű állandó tóval is bővül Szombathely környéke, amelyből a vízhiányos időszakokban ki tudják egészíteni a környék igényeit. A tó emellett otthont adhat a vízi élővilágnak és a madaraknak és növelheti Dozmat község turisztikai vonzerejét, illetve lehetővé válik a szombathelyi csónakázó tó vízpótlásának javítása is.
1965-ben Szombathely nagy része víz alá került a Gyöngyös-patak, a Sorok-Perint és az Arany-patak árvizei miatt, ez volt a város történetének legjelentősebb árvíze. Egy hasonló áradás ma vélhetően jóval nagyobb károkat okozna, hiszen azóta terjeszkedett, jobban kiépült a nyugat-magyarországi megyeszékhely.
A Gyöngyös-patakot mára megzabolázták: a 2010-ben elkészült lukácsházi tározót szintén a Szabadics és a Meliorációs Kft. építették meg, a Hydrocomp Mélyépítő Kft.-vel együtt. A Szabadics a Dunántúlon számos vízgazdálkodási és természetvédelmi projektet valósított meg az elmúlt évtizedekben, most is több jelentős fejlesztésben vesznek részt. Többek között befejezik a Kis-Balaton vízvédelmi fejlesztését, a Táti-szigeteken is dolgoznak és a Duna-Dráva Nemzeti Parkban is van aktív kivitelezésük.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.