A Pécsbányán 14 éve megszűnt külszíni fejtés után 80 méter mély bányagödör maradt, feltöltése mintegy hét évet vesz majd igénybe.
Megkezdődött a pécsi Karolina-külfejtés rekultivációja - jelentették be csütörtökön a helyszínen. A 80 méter mély bányagödörben található 28 méter mély bányató egymillió köbméter vizet tartalmaz. A Pécsbánya mellett található külfejtés a Pannon Hőerőmű Zrt. tulajdonában áll, s a társaság honlapja szerint 1968-ban nyílt meg, a bányászati tevékenységgel 2004-ben hagytak fel.
Rudolf Péter, a Pannon Hőerőmű Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 120 hektárnyi terület tájrendezése kezdődött el. Ennek keretében 9,6 millió köbméter kőzetet hordanak vissza a bányagödörbe, majd a tetejére félmillió köbméternyi termőföld kerül, ezután következik a terület beültetése.
Az 5,8 milliárd forint értékű munkálatok egyharmadát a Pannon Hőerőmű, kétharmadát a Bányavagyon-hasznosító Nonprofit Közhasznú Kft.-n (BVH) keresztül az állam finanszírozza. A cég vállalta, hogy a bányagödröt 169 méteres tengerszint feletti magasságig feltölti. A BVH erről a szintről a 195 méteres végső magasságig tölti tovább majd a területet.
Palkó György, a Pannon Hőerőművet tulajdonló Veolia Energia Magyarország Zrt. elnök-vezérigazgatója a rekultivációs munkák volumenére utalva arról beszélt, hogy a bányagödörből 30 év alatt 8,5 millió tonna szenet termeltek ki, annak környezetében 10 millió tonna meddőt halmoztak fel, a munkagödörben 40 millió tonna anyagot mozgattak át.
Az eseményen Csizi Péter, a térség fideszes országgyűlési képviselője a tájseb nagyságát úgy érzékeltette, hogy a bányagödör felső pereme által bezárt terület másfélszer akkora, mint Pécs történelmi belvárosa. A peremtől pár száz méterre több száz család lakik.
Rudolf Péter egy februári lakossági fórumon jelezte, hogy a Pannon Hőerőmű négy, a BVH további három évig dolgozik majd a területen. Annak érdekében, hogy a lakosságot a lehető legkevésbé zavarják, kizárólag a hétköznapok nappali óráiban fognak dolgozni.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.