2024.11.21, Csütörtök
2019 őszén indulhat a Lánchíd és az alagút felújítása
fotó: Dernovics Tamás / magyarepitok.hu

2019 őszén indulhat a Lánchíd és az alagút felújítása

ted.europa.eu, magyarepitok.hu

2018.10.09. 11:49 - Antal Zsófia

A BKK már keresi a szimbolikus műemlék két évig tartó, másfél év útlezárással járó rekonstrukciójának kivitelezőjét.

Hirdetés

Megjelent az ajánlati felhívás a Széchenyi lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos- és gyalogos aluljáró, valamint a Várhegyi alagút felújítására. A beruházó Budapesti Közlekedési Központ Zrt. a közbeszerzési értesítő szerint november 21-ig várja a kivitelezők ajánlatait, így várhatóan az ezt követő néhány hónapon belül megtörténik a nyertes kiválasztása. Ezután indulhat a kiviteli tervek készítése, majd várhatóan 2019 őszén a kivitelezés.

A majdani nyertes ajánlattevő az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése után újjáépíti és 80 cm-rel szélesíti a híd közúti pályalemezét és a gyalogos járdákat, javítja és korrózióvédelemmel látja el az acélszerkezetet, s teljes műemléki felújítást végez. Emellett kiépül többek között az árvízi védekezési rendszer és átépülnek a gyalogos aluljárók.

 

A II. világháború óta fennálló hiányosságokat is pótolnak

A BKK keddi, a felhíváshoz kapcsolódó közleményéből az is kiderül, hogy megvalósul a kőoroszlánok, a kőcímerek, a kőfeliratok és a kőfelületek szakszerű restaurálása. A II. világháborús újjáépítést követően a pesti oldali kőoroszlánok talapzatán nem állították helyre Széchenyi István gróf és Sina György báró bronz címerét, ezek rekonstruálása a megmaradt budai címerek mintájára megtörténik. A jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett korhű képek alapján gondosan rekonstruált háromágú kandeláberek kerülnek a láncszerkezetekre. Mind a budai, mind a pesti oldalon a lánclefedő dobok visszaépítése is a projekt részét képezi.

A mederpillérek körüli külső kezelőjárdák elbontása után az eddig eltakart díszítő elemek láthatóvá válnak majd. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti, vagy fővárosi ünnepek alkalmával. Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is. Gyalogos átkelőhely létesül a pesti hídfő északi és déli járdája között. Kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket, a hídijárdákban lévő közműaknák kisebb méretben újjáépülnek, a hídszerkezethez illeszkedő alakban.

 

Ezeket a feladatokat végzik el az aluljáróban és az alagútban

A pesti hídfő alatti villamos és közúti aluljáróban a megerősített falazatokra új födém épül. A támfalak magassága a dunai árvízszinthez igazodik, a szerkezetben előkészítik a jövőbeni közműátvezetés (vízcső) feltételeit, hogy azok pesti alsó rakpartra helyezése az aluljáró szerkezeti bontása nélkül történhessen meg. A Széchenyi István téri és az Eötvös téri villamos megállóhelyek is megújulnak és akadálymentesek lesznek.

Megújul az alagút pályaszerkezete, új teherbíró vasbeton falazatot és új mozaikburkolatot kap, emellett megújul a ventilátoros légcserélési rendszer és a közvilágítás. A keleti kapuzat északi földszinti és első emeleti helyiségeibe költözik át a híd- és alagútmesteri szolgálat, ahova bekötik mind a Széchenyi lánchíd, mind a Várhegyi alagút gépészeti vezérlését. A keleti kapuzat felszabaduló üzemi helyiségeit szerkezetileg felújítják. A nyugati kapuzatban a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek felújítása is megtörténik. Megújul mind az Ellypse, mind a Manna terasz burkolata és szigetelése, illetve a teraszhoz csatlakozó támfalak.

 

A projekt további felújításoknak is zöld lámpát ad

A kiírás szerint a felújítás miatti forgalomkorlátozás maximum 18 hónapig tarthat, ezért ennek megfelelően kell kialakítani a kiviteli terveket. A Fővárosi Közgyűlés szeptember végén jelentette be, hogy kormányzati támogatásnak köszönhetően a korábban bejelentett 16 milliárd forint felett további 7 milliárd forint áll rendelkezésre a projektre, ennek következtében rövidült le a kivitelezési idő is, mely várhatóan 24 hónap.

A fenti beruházáshoz kapcsolódóan megkezdődhet a Clark Ádám tér, a Széchenyi István tér és a József Attila utca felújításához, továbbá a Vigadó térnél kialakítandó közösségi tér megvalósításához szükséges koncepcióalkotás.

műemlékfelújításMi épül?hídfelújításBKKLánchíd

Hírlevél

Hirdetés