A projekt részeként az intézmény két új épületet – egy hotelszárnyat és egy központi épületet kap, valamint a teljes műemléki épületet felújítják. A kivitelezési munkálatokat a Grabarics Kft. végzi, az építkezésen használt zsaluzatokat pedig a Peri Kft. biztosítja.
Stábunk a fővárosi Budai Irgalmasrendi Kórház építkezési területére látogatott el, ahol két ütemben zajlanak a munkálatok a Grabarics Kft. kivitelezésében. Legutóbb februárban számoltunk be a beruházásról. A projektek aktuális állásáról a kivitelező képviseletében Kazinczy László területi igazgatóval beszélgettünk.
A beruházás első ütemében 2017 novemberében kezdődtek meg a kórház hotelszárnyának építési munkálatai, amely jelenleg a szerkezetépítés befejező fázisában tart. Az épület négy pinceszintet foglal magába, amelyből 3 szint mélygarázs, a -1-es szint pedig egyfajta konyhatechnológiai tér, illetve elektromos trafóhelyiség – azok a funkciók találhatók meg itt, melyek használatosak lesznek az építkezés második ütemében is. Elkezdődtek az épületgépészeti és elektromos munkálatok is, a szerkezetépítést követően pedig szárazépítéssel folytatódik a kivitelezés.
Ehhez kapcsolódóan Kazinczy László hozzátette: „A műszaki átadással az év végére szeretnénk olyan állapotot teremteni, hogy a kórház ezt a területet részlegesen akár használatba is tudja venni.” Azt is hozzátette, hogy a mielőbbi használatbavétel azért is fontos, mert a folyamatos kórházi ellátást biztosítaniuk kell és ahhoz, hogy a második ütemben a műemléki épület felújítási munkáit megfelelő léptékben el tudják végezni, szükséges egy pufferterület, ahova át tudják költöztetni a betegeket.
Az építkezés második ütemében egy teljesen új központi épületet hoznak létre a kórház udvarán. Ezt egy részlegesen elbontott épület helyén alakítják ki, melynél a Dunára néző homlokzati falakat meg kell őrizni, emellett a nyílászáróknak is idézniük kell az eredeti állapotot.
A meglévő műemléképület alapozási síkja magasabban van, mint az építendő központi épület pinceszintje, így egy jet-es eljárással meg kell erősíteni az érintett alaptesteket a műemléképületnél, illetve a megmaradó falak alatt is, amiket meg kell őrizni, jelenleg ennek a munkálatai zajlanak.
A központi épülethez kapcsolódó régészeti munkák május második felében kezdődnek meg és ennek függvényében indulhat majd el később az építmény kivitelezése. A központi épület nagyon fontos szerepet tölt be a beruházás folyamatában, ugyanis a műtőket és minden egyéb funkciót a meglévő kórházból ide kell majd költöztetni.
A Budai Irgalmasrendi Kórház területén épülő két új létesítmény – a hotelszárny és a központi épület kivitelezése az elsőrendű feladat a projekt során, amelyek elkészülése elengedhetetlen ahhoz, hogy a műemléki kórházépület felújítása elkezdődhessen.
A területi igazgató arról is tájékoztatást adott, hogy folyamatos kihívást és komoly organizációs feladatot jelent a kivitelezés során, hogy a kórház érdekeit és a zavartalan betegellátást össze tudják hangolni az építkezés ütemezésével.
Két olyan pontja van a meglévő műemléképületnek, amelyet a beruházás nem érint – az egyik egy néhány éve megépített röntgenegység, a másik pedig egy gyógyszertár a Vidra utcai saroknál. Kihívást jelent, hogy ezen épületrészek körül az építkezés során úgy alakítsák át az épületet, hogy közben zavartalanul tudjon működni a gyógyszertár és a röntgen, és megvédjék őket a munkálatokból adódó esetleges sérülésektől.
A kivitelezés további kihívásai közé tartozik az is, hogy egy nagyon szűkös területen folyik a munkavégzés, ugyanis az építkezési területet minden oldalról utcák, lakóépületek és villamosvonalak veszik körbe. Ebből kifolyólag a daru vagy minden olyan eszköz, ami nagy magasságot igényel, az megoldandó kihívást jelent – a hely adottságai behatárolják a munkaterületet, és ez nagyban meghatározza a munkavégzés eszközeit és folyamatait.
Az egyik legnagyobb kihívást a műemléki épülettel való munka jelenti, ami speciális megoldásokat igényel. Kazinczy László erről beszélve megjegyezte, hogy óriási kihívást jelent annak a magas szintű szaktudásnak a megtalálása, ami ahhoz szükséges, hogy egy ilyen típusú épületet az eredeti állapotába helyre lehessen állítani.
Hozzátette, hogy raklapon gyűjtik a lebontott díszes téglákat, mert ezeket nem tudják újra előállítani. Az épület egy részén az az elképzelés, hogy lehetőleg a meglévő régi burkolatokat olyan szinten bontják vissza, hogy minél többet meg tudjanak belőle menteni és ezáltal vissza tudják idézni a korhű állapotot.
A beruházás tartalmazza a teljes épület komplett homlokzat-, tetőhéjazat- és tetőszerkezet-felújítását, illetve új liftcsoportok is kerülnek az új épületbe.
A műemléki épület több mint 100 éve, az 1900-as évek elején épült. A területi igazgató elmondása alapján az látszik a tervekből, hogy funkcióját tekintve próbálják minél inkább a mai modern technológiát beépíteni, mindeközben megtartani az eredeti építészeti stílusjegyeket.
A kivitelező az egyes födémszintek zsaluzásához PERI MULTIFLEX fatartós födémzsalu-rendszert használt, PERI födémtámaszokkal. A kilenc szinten együttesen – beleértve a pinceszinteket, emeleteket és zárófödémszintet – mintegy 17 600 négyzetméternyi terület födémzsaluzása valósult meg.
A monolitfalak PERI TRIO keretvázas falzsalu rendszerrel készültek, melyből összességében közel 40 tonna található az építkezésen. A mélygarázs 1. szintén lévő íves rámpafal PERI RUNDFLEX íves falzsaluval épült.
A homlokzati falaknál a szerkezetépítő kivitelező Tega-Bau Kft. biztonsági állványként alkalmazta a PERI FB munkaállványt – erről történt a külső falak vasszerelése, valamint a falzsaluzat összeszerelése. A szerkezetépítő azért választotta a PERI rendszereit, mert a falzsaluzatok összeállításánál az egyetlen kötőelemmel, a BFD kapoccsal könnyen összeszerelhető TRIO rendszer sok variációs lehetőséget biztosított. A MULTIFLEX fatartós födémzsalu rendszerrel pedig a födém alaprajzi sajátosságai optimálisan megvalósíthatók voltak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.